سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
«بیداری کلمات» راهنمایی برای پژوهشگران حوزه مقاومت است

کتاب «بیداری کلمات» در دومین جشنواره کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) به کسب رتبه برگزیده موفق شد. جواد محقق، گردآورنده و تدوینگر این اثر گفت: «بیداری کلمات» راهنمایی برای پژوهشگران حوزه مقاومت به شمار می‌آید.-

محقق در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «بیداری کلمات» مجموعه مقالات نقد و تحلیل شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی را دربردارد.

وی توضیح داد: پیش از این، دو جلد دیگر با عناوین «کلمات در خط مقدم» و «با واژه در سنگر» تهیه کردم که از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شده‌اند. این مجلدها نیز مقاله‌هایی با موضوع نقد و تحلیل شعر مقاومت را دربردارند.

تدوینگر کتاب «بیداری کلمات» در پاسخ به این سوال که «آیا مجلدهای مذکور با رویکردهای متفاوتی گردآوری شده‌اند؟» گفت: تعداد مقاله‌های ارایه شده در هر کدام از این آثار، متفاوت است؛ در جدیدترین مجلد (کتاب «با واژه در سنگر») که حدود یک ماه پیش منتشر شده است، تعداد مقاله‌های بیشتری ارایه شده‌اند. این مقاله‌ها اغلب در حوزه بررسی آثار و مجموعه‌های شعر مقاومت شاعران داخلی و خارجی به صورت مستقل یا تطبیقی به نگارش درآمده‌اند.

محقق توضیح داد: نگارش اغلب این مقاله‌ها یا به نویسندگان حوزه مقاومت سفارش شده است یا این‌که نویسندگان با شرکت در کنگره‌های بین‌الملل شعر مقاوت اسلامی به نگارش درآورده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که «مقاله‌های این دوره از جشنواره کتاب سال مقاومت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: این مقاله‌ها مجموعه توان علمی و ادبی کشور ما در حوزه ادبیات مقاوت را بیان می‌کنند؛ البته ناگفته نماند که این جشنواره نوپاست و تنها دو دوره را پُشت‌ِسر گذاشته است. بنابراین، منابع محدودی در این حوزه وجود دارد اما بهره‌مندی از همین منابع اندک نیز باید غنیمت شمرده شود.

محقق با بیان این‌که کتاب «بیداری کلمات» راهنمای خوبی برای افرادی است که قصد دارند به صورت جدی‌تر در عرصه ادبیات مقاومت گام بردارند، گفت: علاقه‌مندان به حوزه شعر به‌ویژه ادبیات مقاومت و دانشجویان رشته‌های ادبیات می‌توانند از این اثر بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا پیشنهادی برای برپایی هرچه بهتر و غنی‌تر این جشنواره در دوره‌های بعدی دارید؟» گفت: جشنواره کتاب سال مقاومت به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و در حال حاضر کتاب‌های حوزه مقاومت نویسندگان ایرانی، عربی و انگلیسی را بررسی می‌کند. در این دوره نیز آثار متعددی در چرخه داوری قرار گرفتند و از میان آن‌ها آثار برتر انتخاب و معرفی شدند.

محقق ادامه داد: امیدوارم در سال‌های آینده، با کارشناسی بیشتر آثار، به‌ویژه در زبان‌های دیگر، دایره این انتخابات گسترده شود و شاعران، نویسندگان و پژوهشگران داخلی و خارجی بیشتری را در خود جا دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط