یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۱

آیین اختتامیه دومین جشنواره دو سالانه کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد. سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم با بیان این‌که آگاهی کلید مقاومت است، گفت: کتاب، ستون فقرات آگاهی‌بخشی به انسان‌ها در همه عالم است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه دومین جشنواره دو سالانه کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) عصر یکشنبه (3 آذر) با حضور سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، سردار بهروز اثباتی، دبیر جشنواره، جواد جباری، مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت، علی شجاعی‌صائین، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و جمعی از مقامات لشکری و کشوری برگزار شد.

سردار نقدی در این مراسم با بیان این‌که جهل، مهم‌ترین بستر حاکمیت استکبار بر جهان است، اظهار کرد: امروزه بشریت از ظلم استکبار رنج می‌برد. دنیا درگیر جنگ‌ها و زورگویی‌های همه‌جانبه مستکبران است.

وی ادامه داد: بستر این حاکمیت ظالمانه را جهل فراهم می‌کند؛ جهل است که تصور قدرت مطلق زمینی را در بسیاری از انسان‌ها فراهم می‌کند. جهل با ماهیت استکبار، زمینه نفوذ فریب، موثر واقع شدن تزویر مستکبران و بستر اختلاف میان گروه‌های مختلف مستضعفین و تن دادن به سلطه ظالمان را فراهم می‌کند.

سردار نقدی با بیان این‌که آگاهی، قدم نخست برای ایستادن و استقامت به شمار می‌آید، اظهار کرد: وقتی موضوع کتابی، پایداری و مقاومت است باید این آگاهی نیز وسیع‌تر و روزافزون باشد.

وی بر توجه بیش از پیش به کتاب مقاومت تاکید کرد و گفت: خداوند را شاکریم که امام خمینی (ره) کتابِ بزرگ‌ عملی را در پیشِ روی جامعه بشری گشودند و با ایجاد انقلاب اسلامی و ایستادگی 35 ساله ملت ایران در برابر استکبار، موج بیداری را در دنیا به راه انداختند.

رییس سازمان بسیج مسضعفان ادامه داد: به ثمر نشستن این بیداری، به آگاهی‌های روزافزون نیازمند است. بنابراین، باید در این حوزه بکوشیم چرا که دشمن در برابر این موج بیداری آرام نمی‌نشیند. آن‌ها امواج بزرگ جنگ، ترور و آدم‌کُشی را به راه انداختند اما به لطف الهی هیچگاه موفق نشدند.

نقدی با بیان این‌که ارتش‌ دشمن از ادامه سلطه خود بر مردم مایوس است، گفت: امروز دشمن در عرصه‌های اقتصادی و رسانه‌ای، جنگ به راه انداخته است. تنها آگاهی می‌تواند نقشه‌های آن‌ها را نقشِ بر آب کند. بنابراین، وظیفه خود می‌دانم دستِ همه نویسندگانی که قلم خود را برای آگاهی‌بخشی مستضعفان و مظلومان به چرخش در می‌آورند، ببوسم. همچنین از افرادی که در این مسیر گام بر می‌دارند به‌ ویژه دست‌اندرکاران جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی که زمینه آشنایی بیشتر ما را با پدیدآورندگان آثار مقاومت فراهم می‌کنند، سپاسگزارم.

تمدن‌سازی، وظیفه اهالی فرهنگ و قلم است
سردار بهروز اثباتی، دبیر دومین جشنواره دوسالانه کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: تلاشی که مدت‌ها بنیاد روایت به نمایندگی از سازمان بسیج با عنوان جشنواره کتاب سال مقاومت آغاز کرده است، هدفی جز تبیین ادبیات مقاومت ندارد. ادبیات مقاومت به عنوان حقیقتی دیرپا، ریشه در تاریخ و تعریف مشخص و مبنای علمی دارد که در تقویم تاریخ همه ملت‌ها بوده و هست.

اثباتی ادامه داد: بسیاری از نظریه‌پردازان بر این باور تاکید دارند که هرگاه جامعه‌ای شکل می‌گیرد، برای خود منافعی تحصیل می‌کند که برخی از این منافع، جنبه هستی پیدا می‌کنند. آن جا است که اگر هر عامل بیرونی بخواهد آن منافع را غصب کند، بدون تردید آن جامعه برای حفظش می‌کوشد.

وی افزود: واقعیت این است که امروزه وقایعی در سطح منطقه دیده می‌شوند که رسالت قلم را دوچندان می‌کنند. تلاشی هم که بنیاد روایت انجام می‌دهد، این است که سیر تحولات قلم حوزه مقاومت را پیگیری کند و بداند در این حوزه چه اتفاق‌هایی در کشور رُخ می‌دهد.

دبیر دومین جشنواره دو سالانه کتاب سال مقاومت عنوان کرد: قلم در حوزه مقاومت نقش موثری دارد. شعر، در این حوزه رسالت خود را به خوبی بر عهده گرفته است سپس ادبیات داستانی و ادبیات تحقیقی به نحو احسن به حوزه مقاومت پرداخته‌اند.

اثباتی ادامه داد: در این راستا بحثی با عنوان انقلاب اسلامی مطرح است؛ انقلاب اسلامی شاید در سیر شکلی با تغییرات زیادی مواجه نشده باشد اما در محتوا تغییرات اساسی ایجاد کرده است. پژوهشگران ما در جشنواره کتاب سال مقاومت به دنبال تبیین این مطلب‌اند که آیا انقلاب اسلامی تنها یک تحول سیاسی بوده یا سایر ابعاد جامعه را نیز متحول کرده است؟

وی با بیان این‌که هدف انقلاب اسلامی، دفاع فرهنگی است، گفت: رسالت انقلاب اسلامی همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، تمدن‌سازی است. تمدن‌سازی نیز بر عهده اهالی فرهنگ و قلم است.

دبیر دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی با بیان این‌که کتاب، بزرگترین ابزار فرهنگی و از جمله عوامل تثبیت فرهنگ‌ها به شمار می‌آید، اظهار کرد: انتخاب کتاب مقاومت یکی از ابعاد ادبیات مقاومت است. افرادی که خالق این‌گونه کتاب‌ها هستند، اگر در راه حق قلم بزنند، اجرشان نزد خداوند محفوظ است.

اثباتی توضیح داد: این دوره از جشنواره سه ویژگی داشت؛ نخست این‌که انتخاب کتاب در زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی صورت گرفت. دوم این‌که بخش کودک و نوجوان را از بخش جنبی به بخش اصلی آوردیم. بنابراین، امیدواریم که پدیدآورندگان این حوزه بیش از پیش در این راستا گام بردارند و سومین ویژگی این بود که در این دوره نشست‌های علمی و تخصصی متعددی برگزار شد.

وی افزود: در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره، حدود سه هزار اثر رصد شد. در نهایت 830 اثر به مرحله داوری رسیدند که در مراسمی جداگانه برگزیدگان آن‌ها اِعلام خواهند شد.

دبیر دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی ادامه داد: در بخش زبان فارسی این دوره از جشنواره، از 45 هزار کتاب موسسه خانه کتاب، بیش از هزار اثر انتخاب شد و در نهایت 891 اثر میان گروه‌های 9 گانه جشنواره توزیع شدند.

جشنواره‌ها در تولید ادبیات مقاومت موثرند 
بخش دیگر این مراسم به سخنرانی‌های جواد جباری، مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت اختصاص داشت. وی عنوان کرد: بنیاد فرهنگی روایت علاوه بر فعالیت در حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، فعالیت در حوزه‌های بین‌الملل را در دستور کار خود قرار داده است که از میان آن‌ها می‌توان به جشنواره‌های فیلم مقاومت، تئاتر مقاومت، هنر مقاومت، شعر مقاومت و جایزه ادبی شهید آوینی اشاره کرد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت افزود: بحث‌های نخست جایزه ادبی شهید آوینی از سال 1390 مطرح شد. نخستین دوره جشنواره در سال 1391 به صورت ملی برپا شد و اکنون دومین دوره آن به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

جباری بیان کرد: معتقدم که برگزاری جشنواره‌ها به‌ویژه جشنواره کتاب سال مقاومت، تاثیرات مفیدی در تولیدات ادبیات مقاومت دارند.

وی توضیح داد: با توجه به موقعیت منطقه‌ای، برگزاری برنامه‌هایی که به حوزه‌های بین‌الملل به‌ویژه مقاومت مربوط می‌شوند، امروز مورد توجه هنرمندان قرار گرفته‌اند. بنابراین، این قشر از جامعه انتظار دارند جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشگام در عرصه مقاومت، از آن‌ها حمایت کند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت افزود: امیدوارم این جشنواره بتواند در حوزه تولید آثار مقاومت، تجلیل از پدیدآورندگان، تشویق و معرفی آن‌ها بیش از پیش گام بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط