سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
تعامل شاعران داخلی و خارجی از مزایای کنگره شعر مقاومت است

حسین اسرافیلی، عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی با اشاره به مزایای این کنگره گفت: دعوت از شاعران خارجی برای حضور در کنگره شعر مقاومت، زمینه تعامل آن‌ها با شاعران داخلی را فراهم می‌کند.-

اسرافیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: آثار ارسال شده به دبیرخانه چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی تفاوت چندانی با دوره قبل ندارند. 

وی درباره علت این موضوع گفت: شعر در لحظه وقوع حادثه آفریده می‌شود؛ چون شاعران ما از نزدیک، حوادث کشورهایی را که در آن‌ها مباحث مربوط به پایداری، مقاومت به‌ویژه بیداری اسلامی مطرح است، مشاهده نمی‌کنند بنابراین درک دقیقی از این حوادث ندارند. در چنین موقعیتی شاهدیم که شاعرانِ اندکی به سرودن شعر در حوزه‌های مقاومت و پایداری رغبت نشان می‌دهند.

عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی با بیان این‌که کنگره شعر مقاومت نوعی ویترین برای عرضه محصولات فرهنگی استان‌های سراسر کشور به شمار می‌آید، گفت: برپایی چنین جشنواره‌هایی زمینه ارایه تولیدات جدید شاعران استان‌های سراسر کشور را فراهم می‌کنند. همچنین این جشنواره‌ها باعث می‌شوند شاعران با آثار یکدیگر آشنا شوند.

اسرافیلی افزود: درست است که اکنون اغلب شاعران وبلاگ یا سایت ویژه خود را دارند و شاعران و مخاطبان دیگر، در این سایت‌ها به اظهارنظر می‌پردازند اما راه‌اندازی کنگره‌هایی مانند کنگره شعر مقاومت برای این‌که شاعران بتوانند به صورت زنده با یکدیگر تبادل‌نظر کنند و به ارایه تجربه‌های خود بپردازند، ضروری و موثرتر از سایت‌ها و وبلاگ‌های شخصی است.

وی در پاسخ به این سوال که «برای این‌که در آینده شاهد برگزاری هرچه باشکوه‌تر کنگره شعر مقاومت باشیم برای متولیان برپایی آن، چه پیشنهادی دارید؟» گفت: دست‌اندرکاران کنگره شعر مقاومت باید با تبلیغات و اطلاع‌رسانی بهتر و بیشتر، همه شاعران کشور را با موضوع مقاومت آشنا کنند. این اقدام می‌تواند از طریق رسانه‌های مختلف یا برقراری ارتباط تلفنی و الکترونیکی با شاعرانی که در حوزه مقاومت فعالیت‌های برجسته انجام داده‌اند، صورت بگیرد.

عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی در پاسخ به این سوال که «چه راهکاری برای شاعران حوزه مقاومت دارید تا بتوانند دست به خلق آثار فاخر در این حوزه بزنند؟» گفت: شاعران باید بیش از پیش با شعر اُنس و اُلفت داشته باشند. آن‌ها باید در جریان مباحث مربوط به انقلاب و بیداری اسلامی قرار بگیرند.

اسرافیلی عنوان کرد: شاعران باید از فرصت‌هایی مانند کنگره شعر مقاومت استفاده کنند و با تعاملی که با شاعران سایر کشورها برقرار می‌کنند و با بهره‌مندی از تجربه‌های آن‌ها دست به خلق اثر بزنند.

وی اظهار کرد: ارتباط میان شاعران داخلی و خارجی نباید تنها در محدوده زمانی برگزاری کنگره صورت بگیرد بلکه برای تاثیرگذاری بیشتر باید این ارتباط دایمی و مستمر باشد. در این میان، اگر دست‌اندرکاران کنگره شعر مقاومت بتوانند یک سایت با هدف ارایه آثار شاعران داخلی و خارجی شرکت‌کننده در این کنگره راه‌اندازی کنند، می‌توان به برپایی هرچه غنی‌تر این کنگره در سال‌های آینده امیدوار بود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط