یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
شاعران باید با ادبیات مقاومت جهان آشنا شوند

رضا اسماعیلی، عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی گفت: شاعران باید بکوشند با هدف خلق آثار فاخر، با شاعران سایر کشورها در تعامل باشند و با ادبیات مقاومت جهان آشنا شوند./

اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی از یازدهم تا سیزدهم آبانماه برگزار می‌شود. مراسم گشایش دهم آبانماه در استان قم و آیین پایانی سیزدهم آبانماه در تهران برپا خواهد شد.

وی با بیان این‌که در این دوره از کنگره مانند سال‌های گذشته شاهد اجرای برنامه‌های جنبی خواهیم بود، گفت: برگزاری سه شب شعر با موضوع شعر مقاومت و پایداری در سه شهرستان ورامین، شهرری و اسلامشهر بخشی از برنامه‌های جنبی این دوره را تشکیل می‌دهند.

عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی اظهار کرد: در این دوره از کنگره، سه نشست تخصصی در دانشگاه‌های تهران با حضور استادان و پیشکسوتان شعر مقاومت و پایداری برگزار می‌شود. در این نشست‌ها مباحث مربوط به راهکارهای تعامل شاعران ایران و جهان و غنی‌سازی شعر مقاومت مطرح خواهند شد.

اسماعیلی با بیان این‌که کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی با هدف جریان‌سازی و تقویت شعر مقاومت و پایداری برگزار می‌شود، گفت: در این دوره از کنگره، علاوه بر شاعران ایرانی، شاعران بیش از 20 کشور نیز حضور خواهند داشت. مصر، الجزایر، لیبی، لبنان، سوریه، بحرین، تونس، افغانستان، پاکستان، هند و عراق، برخی از این کشورها را تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: در طول برپایی کنگره، با حضور شاعران ایرانی و خارجی، نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد. این نشست‌ها با هدف تبادل‌نظر و ارایه پیشنهادهای شاعران برای ترویج فرهنگ مقاومت در جهان برپا می‌شود.

عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی در پاسخ به این سوال که «سطح کمّی و کیفی آثار این دوره از کنگره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: با توجه به این‌که چهارمین دوره این کنگره برگزار می‌شود، هم تعداد آثار و هم سطح کیفی آن‌ها در حد مطلوب و رضایت‌بخش است.

اسماعیلی با بیان این‌که حضور شاعران جوان در این دوره از کنگره پُررنگ‌تر است، ادامه داد: در مجموع سطح کیفی آثار خوب است، اما متاسفانه به اشتباه میان شاعران رواج پیدا کرده است که موضوع مقاومت و پایداری تنها به دفاع مقدس مربوط می‌شود. بنابراین، اغلب آثار ارسال شده به دبیرخانه با موضوع دفاع مقدس سروده یا نگارش شده‌اند. در حالی که مقاومت در ابعاد جهانی و بیداری اسلامی مدنظر دبیرخانه کنگره شعر مقاومت است.

وی در پاسخ به این سوال که «چه پیشنهادی برای شاعران حوزه مقاومت دارید؟» اظهار کرد: شاعران باید به موضوع مقاومت در ابعاد وسیع‌تر بپردازند. آن‌ها باید موضوع مقابله با استکبار، استثمار و استبداد را در آثار خود بروز دهند.

عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی افزود: متاسفانه چون شاعران ما با شاعران سایر کشورها به‌ویژه کشورهایی که بحث بیداری اسلامی در آن‌ها مطرح است، در تعامل نیستند به صورت کامل و جامع با موضوع مقاومت و پایداری آشنایی ندارند. بنابراین، اغلب آثار عمیق نیستند و نتوانسته‌اند مطابق با مولفه‌های مشترک مقاومت تدوین شوند.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که «مسوولان و دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شعر مقاومت برای برطرف‌کردن این معضل چه فعالیتی می‌توانند انجام دهند؟» گفت: آن‌ها باید با هدف تبیین مفهوم مقاومت میان شاعران به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور استادان برجسته اقدام کنند. در این صورت شاعران با اِشراف بیشتری به آفرینش آثار ادبی می‌پردازند.

وی با بیان این‌که شاعران نیز باید اطلاعات خود را درباره مفهوم مقاومت پایداری ارتقا دهند، گفت: شاعران باید به زبان‌های خارجی تسلط پیدا کنند تا مجموعه شعرهای شاعران جهان را به زبان اصلی مطالعه کنند، در غیر این صورت آن‌ها می‌توانند ترجمه‌های خوب و جامع موجود در بازار نشر را تهیه کنند تا بتوانند در حوزه شعر پایداری گام‌های بلندتری بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط