شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
صفارزاده پرچمدار شعر انقلاب است

نشست خبری نخستین جشنواره سراسری «طنین بیداری» به مناسبت گرامیداشت پنجمین سالگرد درگذشت دكتر طاهره صفارزاده، شاعر و پژوهشگر ادبی برگزار شد. علیرضا قزوه، مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این مراسم از صفارزاده به عنوان پرچمدار شعر انقلاب و شعر اعتراض مسلمانی یاد کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری نخستین جشنواره سراسری «طنین بیداری» امروز (27 مهر) با حضور علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، رضا اسماعیلی، دبیر جشنواره سراسری «طنین بیداری» و جلال صفارزاده، برادر طاهره صفارزاده در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

قزوه در این نشست اظهار کرد: امسال چندین برنامه ویژه برای شاعران پیشکسوت و انقلابی با حضور خانواده‌های آن‌ها برگزار کردیم که از آن میان می‌توان به آیین تجلیل از استاد شهریار و سهراب سپهری اشاره کرد. امروز نیز این سعادت را داریم که در خدمت خانواده طاهره صفارزاده باشیم.

وی ادامه داد: معتقدم برپایی آیین‌‌های تجلیل از این بزرگواران به دلیل نقش موثر و اهمیت به‌سزایی که دارند، ضروری است. در این راستا باید بکوشیم خیابان‌های متعدد و مجتمع‌های ادبی و فرهنگی مختلف را با نام این بزرگواران مزین کنیم. 

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: حوزه هنری از سابقه برگزاری آیین تجلیل از شخصیت‌های مختلف در دوران حیات آن‌ها برخوردار است. این موضوع درباره طاهره صفارزاده نیز صدق می‌کند اما وی به دلیل تواضع و فروتنی، هرگز با برگزاری چنین مراسمی برای خود موافقت نکرد.

قزوه، صفارزاده را نخستین معلم شعر اعتراض انقلابی برشمرد و عنوان کرد: صفارزاده هم در شعر نوآوری داشت، هم انسانی بود که همواره حق، مسلمانی و اسلام را مدنظر داشت.

وی با بیان این‌که صفارزاده به دلیل دین‌مداری‌اش، بهای سنگینی را پرداخت، گفت: تصور می‌کنم صفارزاده در همان سال‌های 1350 باید دست‌کم در حد فروغ مطرح می‌شد اما جامعه روشنفکر آن زمان، به دنبال معرفی بانویی با تفکرات دینی و قرآنی نبود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان این‌که صفارزاده به عنوان چهره دانشمند زن جهان شناخته شده که به‌یقین شایسته وی است، اظهار کرد: صفارزاده از نخستین افرادی بود که در شکل‌گیری حوزه هنری نقش داشت و در نخستین جلسه‌های شعر حوزه هنری نیز سهیم بود.

قزوه افزود: «دیدار صبح» و «بیعت با بیداری» عناوین دو دفتر صفارزاده را تشکیل می‌دهند که وی در این دفترها به انقلاب، امام خمینی(ره) و مسلمانی اشاره کرده‌‌است.

وی توضیح داد: صفارزاده به زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط ویژه داشت. کتاب‌های وی جزو آثار دانشگاهی محسوب می‌شوند. شعرهایی که به زبان انگلیسی سروده‌است، درست و محکم هستند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اظهار کرد: صفارزاده سهم به‌سزایی در شعرهای من دارد. وی هم معلم من بود هم با مهر مادری به من می‌نگریست؛ به‌گونه‌ای که همواره از او به عنوان مادر معنوی یاد می‌کردم.

قزوه با بیان این‌که صفارزاده سهم زیادی در شعر انقلاب دارد، گفت: امیدوارم جشنواره سراسری «طنین بیداری» در سال‌های آینده با گستردگی بیشتر و با شرکت نهادهای متعددفرهنگی برگزار شود و شاهد برپایی آن به عنوان معتبرترین جایزه ادبی بانوان باشیم.

رضا اسماعیلی، دبیر نخستین جشنواره سراسری «طنین بیداری» از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: سال‌های گذشته به کوشش و هزینه شخصی برادر دکتر صفارزاده مراسم سالگرد درگذشت صفارزاده برگزار می‌شد. تصور کردم ظلم بزرگی است که سالگرد شخصیت علمی و ادبی کشور این‌گونه برگزار شود. بنابراین، سال گذشته با آقای قزوه که در کشور هند بود، تماس گرفتم و از وی خواستم  برای برگزاری آیین تجلیل از صفارزاده به صورت سراسری همت کنیم و  امسال با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه هنری نخستین جشنواره سراسری «طنین بیداری» را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان این‌که تصمیم داریم در سال‌های آینده، این جشنواره را به جایزه ادبی بانوان بدل کنیم، گفت: بیش از 500 قطعه شعر از شاعران جوان و پیشکسوت سراسر کشور، 20 عنوان مقاله و پایان‌نامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

دبیر نخستین جشنواره سراسری «طنین بیداری» از استقبال چشم‌افسای علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره ابراز خرسندی کرد و افزود: آیین پایانی این جشنواره چهارشنبه (1 آبان) در تالار سوره حوزه هنری برگزار و از برگزیدگان قدردانی خواهد شد.

اسماعیلی با بیان این‌که در آیین پایانی از سه اثر در حوزه شعر، دو اثر در حوزه مقاله و دو اثر در حوزه پایان‌نامه تجلیل می‌شود، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره سراسری «طنین بیداری» می‌کوشیم یک بانو که ارتباط نزدیکی با طاهره صفارزاده داشته است، معرفی و از ایشان قدردانی شود. در این راستا اسامی حدود 190 بانوی پژوهشگر، شاعر و مترجم به دبیرخانه رسید. پس از بررسی، از میان این 190 بانو، 12 بانو انتخاب‌شدند و در نهایت، شش نفر از این بانوان معرفی شدند. در آیین پایانی این جشنواره از میان این شش بانو، یک بانو به عنوان بانوی برگزیده معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: مرضیه محمدزاده، چیستا یثربی، پروین سلاجقه، مژگان عباسلو، مریم سقلاطونی و وحیده افسری شش بانوی مذکورند.

دبیر نخستین جشنواره سراسری «طنین بیداری» با بیان این‌که اکنون آثار در حال ارزیابی‌اند، عنوان کرد: علی‌محمد مودب، مصطفی علی‌پور و علی داودی مسوولیت داوری آثار حوزه شعر این جشنواره را بر عهده دارند.

جلال صفارزاده، برادر طاهره صفارزاده در این مراسم گفت: طاهره از سال 1350 تغییر مسیر داد. فعالیت‌های وی به مذهب و مطالعه متمرکز شد. کتاب «رهگذر مهتاب» صفارزاده، نمونه بارزی از فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی وی است.

وی عنوان کرد: طاهره در آپارتمان 60 متری واقع در میدان کاخ سابق ساکن بود. گاهی  که به نزد او می‌رفتم، متوجه می‌شدم که به سختی زندگی می‌کند. او بعد از ازدواج با دکتر نورانی وصال با این وجود ‌که دکتر وصال از وضع مالی خوبی برخوردار بود، هیچ تغییری در روند زندگی خود نداد.

برادر دکتر صفارزاده در پایان از راه‌اندازی کتابخانه تخصصی در سیرجان، محل تولد طاهره صفارزاده خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط