شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
تفسیر بیان‌الرحمن، مکتوبی الهام گرفته از بیانات معصومین(ع)

نویسنده کتاب «تفسیر بیان‌الرحمن» گفت: این تفسیر با بیشترین الهام‌گیری از بیانات معصومین(ع) به ویژه استنادات حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه نگاشته شده است./

حجت‌‌الاسلام  سیدکاظم ارفع در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: به طور کلی تفسیرهای قرآن از نظر بیان آیات شکل مبسوط و مفصلی دارند و با این‌که به طور عام محققانه و کامل نگاشته شده‌اند، اما در متن آن‌ها جذابیت زیادی دیده نمی‌شود و نسل جوان به مطالعه این تفسیرها گرایش زیادی ندارد و تنها منبعی برای سخنرانان و پژوهشگران به شمار می‌رود. 

این نویسنده و پژوهشگر قرآنی گفت: سهولت و سرعت انتقال پیام آیات در تفسیر بیان‌الرحمن، از ویژگی‌های مهم این کتاب به شمار می‌رود و راهگشایی است که مخاطب بتواند از آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی قرآن استفاده کند.

وی اظهار کرد: در کتاب تفسیر بیان‌الرحمن تلاش کرده‌ام  با بیانی ساده هر آیه را به گونه‌ای تفسیر کنم که مخاطب پس از خواندن تفسیر آن، تمایل داشته باشد که ادامه تفسیر را مطالعه کند.

نویسنده کتاب «حدیث بندگی» یادآور شد: در نگارش تفسیرها باید به این نکته توجه کرد که مخاطب تفسیر محققان و کارشناسان نیستند، بلکه سیلقه و حوصله عموم مردم به ویژه جوانان باید در نظر گرفته شود. 

این مترجم قرآن و نهج‌البلاغه عنوان کرد: تفسیر بیان‌الرحمن با سبک روایی منظور هر آیه را به زبانی ساده بیان می‌کند و با این وجود که «تفسیر به رای» نیست اما برداشت نویسنده از آیات قرآن، مهم‌ترین نکته‌ای به شمار می‌آید که در این تفسیر مد نظر قرار گرفته  است. در این تفسیر پس از بیان آیه و ترجمه آن، تفسیر کوتاهی بیان شده است تا مخاطب به راحتی مضمون آیه را دریافت کند. 

ارفع افزود: به عنوان مثال، در تفسیر آیه پنجم سوره بقره «أُوْلَـئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» پس از بیان ترجمه و تفسیر آیه، انواع هدایت الهی به زبانی قابل فهم تشریح شده است.

نویسنده کتاب «گریزی از قرآن به کربلا» اظهار کرد: این کتاب حاصل 30 سال مطالعه تفسیری است و من برای نگارش آن از کتاب‌های تفسیر موجود مانند تفسیرالمیزان، تفسیر مجمع‌البیان و سایر تفاسیر قرآن بهره گرفته‌ام. 

کتاب تفسیر بیان‌الرحمن در پنج جلد با شمارگان دو هزار نسخه، هر جلد در 700 صفحه و به قیمت یک میلیون ریال  نخستین بار از سوی انتشارات فیض کاشانی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط