شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
محبوب‌فر: نویسندگان حوزه گردشگری به‌ تحقیقات جامع میدانی روی بیاورند

محمدرضا محبوب‌فر، پژوهشگر میراث فرهنگی درباره جایگاه کتاب‌های گردشگری گفت: مولفان و پژوهشگران گردشگری باید با انجام تحقیقات جامع میدانی در سراسر کشور، جاذبه‌ها، زیرساخت‌ها و قابلیت‌های گردشگری را مشاهده و یافته‌های خود را به صورت مجله و کتاب درآورند و به مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای تکراری و روزمره اکتفا نکنند.-

محبوب‌فر، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم  به مسوولیت نویسندگان حوزه گردشگری در تالیف کتاب برای استفاده تمام گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرد و به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: امروز در شرایطی که توسعه صنعت گردشگری یک ضرورت برای تحول اقتصادی کشور ایران به شمار می‌رود، رشته گردشگری به‌عنوان یکی از رشته‌های پرطرفدار و پرکاربرد در دانشگاه‌های ایران مطرح و همین امر موجب شده که نویسندگان به تالیف و ترجمه کتاب‌های این حوزه به صورت آکادمیک و علمی روی بیاورند. نیاز ملی و نیاز جهانی به شناخت رویدادها و جاذبه‌های گردشگری ایران همواره وجود داشته و چاپ کتاب‌ها و مجله‌های گردشگری با نیاز مخاطب عام اهمیت دوچندان یافته است. 

وی ادامه داد: ناشران، مولفان و پژوهشگران صنعت گردشگری بین‌الملل ایران باید بیشتر از پیش و آن هم به صورت فعال و کنش‌گر وارد عمل شده و با انجام تحقیقات میدانی جامع در سراسر کشور و نه مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای تکراری و روزمره، جاذبه‌ها، زیرساخت‌ها و قابلیت‌های گردشگری و همچنین تخریب‌های میراث طبیعی و فرهنگی کشور را شناسایی و به درج مشاهدات و یافته‌های خود به صورت مجله و کتاب اقدام کنند. 

محبوب‌فر توضیح داد: شاید یکی از دلایلی که امروزه تنها شاهد چاپ کتاب‌های آکادمیک، علمی و دانشگاهی در حوزه گردشگری هستیم، نبود اطلاعات کافی و جامع از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های مسوول گردشگری و انجام نگرفتن مطالعات میدانی جامع از سوی پژوهشگران و استادان دانشگاه‌های سراسر کشور باشد. 

نویسنده کتاب «گردشگری روستایی ایران» اظهار کرد: تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه شناسایی و معرفی قابلیت‌های کشور بسیار اندک است و پاسخگوی نیازهای فزاینده و تقاضای افزایش یافته گردشگران داخلی و خارجی علاقه‌مند به بازدید از ایران نیست. تحقیقات تا به امروز بیشتر به سمت کلانشهرها و شهرهای مطرح توریستی بوده است، در حالی‌که ایران به این چند شهر و مکان دیدنی خلاصه نمی‌شود و 90 درصد جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری کشور همچنان ناشناخته است.

این پژوهشگر میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت جلد کتاب‌های گردشگری تاکید کرد: جلد کتاب‌های گردشگری و تزیینی بودن آن در توسعه صنعت گردشگری و معرفی جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری یک کشور بسیار حایز اهمیت است. اقدام به چاپ این‌گونه کتاب‌های تزیینی و فانتزی نه تنها مفید است بلکه یکی از روش‌های اثرگذار در ذهن مخاطب خارجی علاقه‌مند به بازدید از مکان‌های گردشگری ایران است. از سوی دیگر، چاپ این‌گونه کتاب‌ها برای گردشگران داخلی نیز ضرورت دارد و چنان‌چه از سوی ناشران، دستگاه‌ها و سازمان‌های مسوول گردشگری، حمایت‌هایی از نویسندگان و مولفان چنین کتاب‌هایی صورت گیرد، مخاطبان داخلی نیز با قیمت مناسب‌تر و ارزان به این‌گونه منابع، دسترسی خواهند داشت.

مولف کتاب «تکنیک‌ها و مدل‌های برنامه‌ریزی توریسم» درباره کمبود کتا‌ب‌هایی برای معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کشور به کودکان اظهار کرد: یکی از روش‌هایی که امروز در مقاصد اصلی و مطرح گردشگری در دنیا برای نهادینه شدن گذران اوقات فراغت و توسعه صنعت گردشگری به کار گرفته می‌شود، راه‌اندازی و تاسیس تورهای گردشگری و دفاتر خدمات گردشگری مختص کودکان است. در این زمینه در ایران برنامه‌های مقطعی صورت گرفته اما هنوز به‌صورت اجرایی و کاربردی درنیامده است. به نظر من آموزش در سطح خانواده‌ها، مهدهای کودک و مدارس از طریق چاپ کتاب‌های گردشگری خاص کودکان، راهکاری برای توسعه و نهادینه شدن صنعت گردشگری در کودکان آینده‌ساز کشور است. از طرف دیگر، نویسندگان، فعالان و پژوهشگران در زمینه چاپ کتاب‌های گردشگری ویژه کودکان، آگاهی‌های لازم را نداشته و کتاب قابل توجهی در این زمینه منتشر نشده است. حضور موثر سازمان‌های دولتی و غیردولتی فعال در صنعت گردشگری، در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

محبوب‌فر به مشکلات و موانع نشر کتاب‌های گردشگری و راهکارهایی برای رفع این موانع اشاره کرد و گفت: نویسندگان حوزه گردشگری با مشکلات بسیاری مواجهند. پژوهشگرانی که اکنون بنا به تقاضای روزافزون گردشگری در دنیا و کشور ایران وارد این حوزه شده‌اند، اطلاعات و آگاهی‌های لازم و جدید را نداشته و به نوعی اقدام به چاپ کتاب‌هایی با موضوع‌ها و محتوای تکراری صرفا به دلیل ارتقای علمی و مرتبه دانشگاهی خود می‌کنند. 

وی افزود: در این اوضاع وقتی ناشران فعال حوزه گردشگری با حجم انبوه کتاب‌های فروش نرفته و سرگردان در بازار مواجه می‌شوند، به نوعی دچار بیم و هراس نسبت به بازگشت اصل سرمایه خود می‌شوند و به علت نبود اطمینان در بازار، اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. از مشکلات دیگر ناشران و مولفان حرفه‌ای و فعال نشر کتاب‌های گردشگری می‌توان به گران بودن کاغذ برای انتشار و هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری چاپ کتاب در شرایط اقتصادی امروز ایران اشاره کرد.

محبوب‌فر به راهکارهایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: انجام مطالعات میدانی جامع گردشگری در پهنه جغرافیایی ایران از سوی سازمان‌های دولتی و غیردولتی، مراکز دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها، استادان دانشگاه‌ها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران فعال در صنعت گردشگری و ارایه اطلاعات درست و واقعی به جامعه می‌تواند به انتشار کتاب‌های گردشگری بینجامد، همچنین حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت پرداخت یارانه کاغذ به فعالان حوزه نشر کتاب‌های گردشگری، خرید کتاب‌های ارزشمند گردشگری از ناشران و نویسندگان و نیز پرداخت یارانه و بن خرید کتاب گردشگری به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران عرصه گردشگری، مشکلات موجود را در کوتاه مدت و بلندمدت، مرتفع خواهد کرد. 

محمدرضا محبوب‌فر، دارای مدرک دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم، استاد دانشگاه و پژوهشگر میراث فرهنگی است. «تکنیک‌ها و مدل‌های برنامه‌ریزی توریسم»، «کاربرد اقلیم در طرح توسعه صنعت توریسم»، «شناخت صنایع‌دستی ایران و پهنه‌بندی جغرافیایی آن» و «گردشگری روستایی ایران» برخی کتاب‌هایی است که محبوب‌فر تا کنون تالیف کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها