سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
روند جدا شدن از کودکی باید به آرامی صورت گیرد

جمال‌الدین اکرمی، نویسنده و تصویرگر کتاب کودک و نوجوان، به بهانه موضوع تصویرگری کتاب‌های طرح رمان نوجوان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان گفت: کتاب‌های نوجوان باید مزین به تصویر باشند. وی معتقد است که جای تصویرگری کتاب برای مخاطب نوجوان خالی است و از این منظر در این دسته آثار نوعی خلاء وجود دارد؛‌ چرا که روند جدا شدن از کودکی باید به آرامی صورت گیرد.-

اکرمی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: خلاء تصویرگری در کتاب‌های نوجوانان بسیار احساس می‌شود. این در حالی است که وجود تصویرگری‌ها در آثار، به آن‌ها روح می‌دهد و سبب می‌شود نوجوان راحت‌تر با اثر ارتباط برقرار کند. 

وی افزود: یکی از مشکلاتی که برای نوجوانان پدید می‌آید، جدا شدن ناگهانی آنان از دورانی کودکی است. با توجه به شکافی که در سیستم آموزشی ما وجود دارد، کودک زمانی که از مقطع دبستان جدا می‌شود، ارتباط خود را به طور کامل با گذشته از دست می‌دهد. همین اتفاق در زمینه ادبیات نوجوان نیز می‌افتد؛ بچه‌ای که تا دیروز تار و پود داستان‌هایش کودکانه بود، به کتاب‌های می‌رسد که به بزرگسالی نزدیک‌ترند.

اکرمی اظهار کرد:‌ مبحث طرح و تصویرگری آثار، کمبودی است که در آثار نوجوان پیش می‌آید. کودکی که آثار رنگارنگ و پر از طرح را جلو خود می‌دید به آثار خالی از طرح می‌رسد. روند جدا شدن کودک به نوجوانی باید آرام‌تر باشد تا کودک دچار مشکلات دوره نوجوانی نشود.
 
اکرمی تصویرگری کتاب‌های نوجوان را یک ضرورت دانست و در این زمینه عنوان کرد: بر خلاف بسیاری از نویسندگان که می‌گویند تصویرگر مناسب برای نوجوانان نداریم، من اعتقاد دارم که تصویرگران توانمند برای کار در این حوزه بسیارند. هنرمندانی چون فرهاد جمشیدی، امیر نساجی و پرویز حیدرزاده در این حوزه قلم توانایی دارند. 

وی با اشاره به کتاب‌های موفق نوجوان که تصویرگری قوی یکی از عوامل موفقیت آن‌ها بوده، یادآور شد: تصویرگری‌های «کوئینتون بلیک» برای آثار «رولد دال» و تصاویر معروف کتاب «نیکولا کوچولو» لزوم وجود تصویرگری در آثار نوجوانان را نشان می‌دهند. 

این نویسنده در ادامه گفت: تصویرگری در عین حال که ماهیت و هویت مستقل دارد، باید مکمل متن در آثار نوجوانان باشد. تصاویر باید هم متن کتاب را روایت کنند و هم بر آن بیفزاید. تصاویر کتاب‌ها باید فضای ذهنی مخاطب را آماده‌ کنند تا مخاطب متن را راحت‌تر درک کند. رابطه ذهنی انسان با تجسمش در دنیای تصویر معنا می‌یابد.

اکرمی در پایان گفت: در مجموع من معتقدم تصویرگری برای نوجوانان باید بسیار هوشمندانه انجام شود تا نوجوان بتواند کتاب را راحت‌تر بپذیرد.  

جمال‌الدین اکرمی متولد سمنان است. از آثار او می‌توان به «زربال»، «درياى من»، «مرغ مهاجر»، «روباه دم بريده»، «نشان دليرى»، «آواز باران»، «آخرين آواز مترسک»، «عمو نوروز» و «ايلياى كوچک» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط