یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
نمایشگاه کتاب 26 رکوردار رعایت ضوابط و قوانین نشر بود

همایون امیرزاده، معاون علمی – فرهنگی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این‌که تخلفات بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به سال گذشته از کاهش 80 درصدی برخوردار بودند گفت: این دوره از نمایشگاه کتاب تهران رکوردار رعایت ضوابط و قوانین نشر از سوی مولفان، ناشران و اتحادیه‌های نشر و صنوف بود._

امیرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: مجموع آرای صادر شده از سوی هیات رسیدگی به تخلفات بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حدود 30 تا 35 رای بود. در حالی که سال گذشته این آرا به 100 رای رسیده بود.

وی با اشاره به کاهش 80 درصدی تخلفات در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: امسال حدود چهار ناشر به دلیل تخلفاتی که انجام داده بودند، از شرکت در نمایشگاه کتاب سال آینده محروم شدند. در حالی که سال گذشته حدود 40 ناشر مرتکب تخلف و از حضور در نمایشگاه کتاب تهران محروم شده بودند.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که امسال پاک‌ترین نمایشگاه کتاب تهران را از نظر ارایه محتوا شاهد بودیم، افزود: آمار به‌دست آمده از میزان تخلفات بییست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیانگر همکاری خوب و نظارت درونی ناشران، مولفان و اتحادیه‌های نشر و صنوف در رعایت قوانین و مقررات تالیف، چاپ و نشر است که جای تشکر دارد.

معاون علمی – فرهنگی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به سایر ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه کتاب تهران که آن را از سایر دوره‌های متمایز کرده بودند، گفت: برپایی بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران به صورت مستقل زمینه را برای سهولت دسترسی بازدیدکنندگان به منابع مورد نیازشان فراهم کرد.

وی به حضور تعداد بی‌شمار  کشورهای خارجی در بخش بین‌الملل و سایر بخش‌های نمایشگاه کتاب تهران اشاره و عنوان کرد: حضور پرشور وزرای فرهنگ کشورهای آسیایی و هیات‌های علمی و پژوهشی کشورهای مختلف در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نه تنها زمینه را برای حضور جدی ایران در سایر نمایشگاه‌های کتاب خارجی فراهم کرد بلکه برای ایران دست‌مایه خوبی جهت ایجاد تعاملات قوی‌تر و گسترده‌تر فرهنگی در حوزه بین‌الملل بود.

امیرزاده بیان کرد: افزایش سطح زیربنای نمایشگاه کتاب تهران از دیگر ویژگی‌های بارز این دوره به شمار می‌آید که از ازدحام جمعیت در مهم‌ترین مرکز مصلای امام خمینی(ره) (شبستان اصلی) جلوگیری و جمعیت را به بخش‌های جدیدی که راه‌اندازی شده بود هدایت کرد.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برپایی سالن نشر الکترونیک برای نخستین بار به صورت مستقل و رسمی در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان تولد این دوره از نمایشگاه کتاب تهران یاد کرد و گفت: سال‌های پیش نیز در نمایشگاه کتاب تهران شاهد برپایی بخشی به عنوان بخش نشر الکترونیک بودیم اما انسجام و فراگیری برنامه‌های بخش نشر الکترونیک بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حضور پرتعداد ناشران اکترونیک در این دوره قابل مقایسه با دوره‌های پیش نبود.

وی ادامه داد: حضور 120 ناشر الکترونیک با ارایه 2 هزار و 500 عنوان تازه‌های نشر الکترونیک در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیانگر این مطلب است که باید خود را به فناوری‌های نوین مجهز کنیم و اگر در این حوزه نقصی وجود دارد، برطرف شود تا بتوانیم در آینده شاهد خلق آثار غنی‌تر در حوزه نشر الکترونیک باشیم.

معاون علمی – فرهنگی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به برنامه‌های جنبی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: حضور جدی و مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌های نشر در سالن یاس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران مثال‌زدنی بود. امسال موسسه خانه کتاب برای نخستین بار با مشارکت چهار تشکل نشر در حوزه‌های عمومی، دانشگاهی، آموزشی و همچنین کودک و نوجوان در سالن یاس به برگزاری برنامه‌های فرهنگی متعدد اقدام کرد. راه‌اندازی بخش کارنامه نشر سال 1391 از سوی موسسه خانه کتاب و حضور چشمگیر بازدیدکنندگان در این بخش نیز وصف‌ناپذیر بود.

امیرزاده از سالن معرفی صنعت چاپ در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان مهم‌ترین رخداد این دوره از نمایشگاه کتاب تهران یاد کرد و گفت: این سالن در طول برپایی نمایشگاه کتاب تهران به دلیل ارایه فرآیند تولید و چاپ کتاب به صورت عملی با استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان مواجه بود.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محتوای نشست‌های سراهای اهل قلم این دوره از نمایشگاه کتاب تهران را خوب ارزیابی کرد و گفت: امسال در این سراها حضور چهره‌های برجسته فرهنگی و کشوری و همچنین رونمایی آثار فاخر آن‌ها را شاهد بودیم. همچنین حضور پرشور مخاطبان در این سراها بیانگر کاربردی بودن محتوای برنامه‌ها بود.

وی در پایان گفت: حضور و استقبال پرشور مردم در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و خرید مناسب آن‌ها نشان داد که وضعیت اقتصادی کشور و گرانی کاغذ
 تاثیری در میزان علاقه‌ آن‌ها در تهیه کتاب ندارد و خانواده‌ها در هر شرایطی همچنان کتاب را به عنوان کالای ضروری در سبد خانوار خود جای می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط