دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
سُلگی: تعامل ایبنا و جهاد دانشگاهی سبب رشد بازار کتاب می‌شود

محمد سُلگی، رییس انتشارات جهاد دانشگاهی همزمان با سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار تعامل این دو سازمان را ضروری دانست و گفت: وجود خبرگزاری تخصصی برای معرفی کتاب سبب می‌شود این انتشارات بهتر بتواند به هدف خود که تولید، توزیع و اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب است دست یابد._

محمد سُلگی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هدف سازمان جهاد دانشگاهی را ترویج کتابخوانی دانست و گفت: این سازمان بر سه بخش تولید، توزیع و اطلاع‌رسانی کتاب تمرکز دارد و خبرگزاری کتاب ایران به عنوان حوزه اطلاع‌رسانی تخصصی کتاب می‌تواند نقش موثری در پیشبرد اهداف صنعت نشر کتاب داشته باشد.

وی در سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که انتشارات جهاد دانشگاهی از سال 1359 تاسیس شده، گفت: این انتشارات از همان زمان تاسیس جهاد دانشگاهی، فعالیت خود را در حوزه چاپ کتاب‌های علمی و دانشگاهی آغاز کرده است. این سازمان امروزه در دانشگاه‌های مختلف کشور دارای شعبه است و حدود 25 دانشگاه، پژوهشکده و موسسه وابسته به جهاد دانشگاهی با این سازمان همکاری می‌کنند. 

رییس سازمان انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی درباره میزان فعالیت‌های بخش انتشاراتی جهاد دانشگاهی توضیح داد: تاکنون حدود پنج هزار عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم. این فعالیت در سال‌های اخیر بسیار جدی‌تر و چشمگیرتر شده است، به طوری که در دو سال گذشته به طور میانگین در هر روز یک عنوان کتاب از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

وی به توزیع کتاب‌ در این سازمان هم اشاره کرد و گفت: حدود 40 فروشگاه و یک مرکز توزیع، کتاب‌های تولیدی این انتشارات را در کشور توزیع می‌کنند. از سوی دیگر، در دانشگاه‌های کشور هم بخش‌هایی وجود دارند که در آن‌ها کتاب‌های این سازمان و ناشران دانشگاهی دیگر به فروش می‌رسد.

اهمیت اطلاع‌رسانی در بخش کتاب موضوع دیگری بود که سُلگی در سالروز تاسیس انتشارات جهاد دانشگاهی به آن اشاره کرد و گفت: برای رونق بخشیدن به کتابخوانی و ترویج عادت مطالعه نیاز به اطلاع‌رسانی داریم. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با برگزاری جشنواره‌هایی مانند کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه‌های دانشجویی در صدد بوده به این بخش کمک کند و در کنار این مراسم، سومین دوره کتاب سال قرآنی و نخستین دوره کتاب الکترونیک را هم در سال جاری برگزار می‌کند.

رییس انتشارات جهاد دانشگاهی با تاکید بر نیاز جامعه به آشنایی با کتاب‌های منتشر شده در کشور، درباره لزوم فعالیت خبرنگاران در این حوزه اظهار کرد: خبرگزاری کتاب ایران از زمان آغاز فعالیت خود توانسته تاثیر مثبتی داشته باشد و بخشی از مخاطبان کتاب‌ها از طریق این خبرگزاری با اخبار کتاب آشنا می‌شوند.

وی افزود: برخی روزنامه‌ها و خبرگزار‌ی‌های کشورمان هم بخش‌هایی را به معرفی کتاب اختصاص داده‌اند اما در مجموع فعالیت تخصصی در بخش کتاب ضعیف است و در این میان خبرگزاری ایبنا به عنوان یک مرجع تخصصی نقش ارزنده‌ای دارد.

سُلگی افزود: از آن‌جایی که مخاطبان ما جامعه دانشگاهی هستند و سروکار زیادی با اینترنت دارند، تبلیغ و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی می‌تواند کمک زیادی به این انتشارات و مخاطبان کتاب‌ها بکند. بخش قابل‌توجهی از رونق بازار کتاب از طریق اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. متاسفانه بسیاری از مخاطبان کتاب‌ها هستند که از انتشار آثار جدید مطلع نمی‌شوند و معرفی کتاب‌ها در خبرگزاری ایبنا می‌تواند سبب تسهیل روند و تعمیق اطلاعات شوند.

برپایی نشست‌هایی چون «بررسی مسایل اقتصادی نشر»، «موانع و مشکلات کتابخوانی در ایران» و «افزایش کتابخوانی» از دیگر فعالیت‌هایی بود که سُلگی از آن‌ها نام برد و افزود: علاوه بر این نشست‌ها، جلسات مختلف نقد و یا رونمایی از کتاب‌های دانشگاهی و اعزام کاروان‌های دانشجویی به نمایشگاه کتاب از دیگر فعالیت‌های این سازمان است که با هدف افزایش میزان کتابخوانی در سطح کشور انجام می‌شوند.

وی تقدیر از مولفان برجسته حوزه کتاب را هم برای قدردانی از زحمتکشان این حوزه لازم دانست و گفت: تمام این فعالیت‌ها از سوی واحد انتشاراتی جهاد دانشگاهی در کنار تلاشی که خبرنگاران حوزه کتاب می‌توانند برای معرفی و بررسی کتاب‌های منتشر شده داشته باشند در نهایت منجر به رونق  بازار کتاب خواهد شد.

وی وجود خبرگزاری تخصصی کتاب و تداوم فعالیت‌ این خبرگزاری را نشانه اهمیت و ضروریت وجود آن دانست و گفت: از سوی دیگر شاهدیم که تشکل‌های مختلف هم به نقش خبرگزاری کتاب واقفند و به آن توجه ویژه‌ای دارند. هدف ما به عنوان ناشر و دست‌اندرکار انتشار کتاب‌های دانشگاهی این است که اطلاعات در دسترس مخاطبان قرار بگیرد و جامعه دانشگاهی از وجود محصولات مختلف مطلع شوند.

وی ارایه اخبار مختلف از سوی خبرگزاری کتاب ایران را بسیار موثر دانست و افزود: انتشار اطلاعات از سوی این خبرگزاری سبب می‌شود سایت‌های دیگر هم از این اخبار استفاده کنند و اطلاعات در فضای مجازی پخش شوند.

به گفته سُلگی، فعال‌ترین بخش‌های این سازمان در دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، مشهد، اصفهان، علامه طباطبایی، تربیت معلم و شهید بهشتی و همچنین پژوهشکده علوم انسانی هستند.

16 مرداد ماه سالروز تاسیس سازمان جهاد دانشگاهی و 17 مرداد ماه روز خبرنگار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها