شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
عدم تعیین تعرفه واردات به صنعت چاپ ضربه می‌زند

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با انتقاد از تصمیم گمرک مبنی بر عدم تعیین درصد تعرفه واردات گفت: عدم تعیین قیمت نهایی کالا همچنین افزایش نهایی بهای کالاهای وارداتی به‌خصوص در حوزه چاپ آسیب‌های جدی برای دست‌اندرکاران این حوزه ایجاد مي‌کند.

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تصمیم اخیر گمرک جمهوری اسلامی ایران درباره عدم تعیین درصد تعرفه واردات کالا، عنوان کرد: قبلا تعرفه‌های گمرك بر مبناي ارز ٤٢٠٠ تومانی بود اما الان در بودجه سال جديد این تعرفه بر اساس ارز نيمايي است که بین ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان می‌شود و با این حساب قیمت بسیاری از کالاها گران خواهد شد.
 
وی با توضیح درباره این موضوع افزود: در این زمینه قرار است اگر تعرفه ١٠ درصد بود این تعرفه را تا سه درصد کاهش دهد اما عملا چنین موضوع رخ نداده و اکنون گمرك هر جنسی را که ترخيص مي‌كند از واردکننده تعهد مي‌گيرد كه هر زمان مبلغ و میزان درصد اعلام شد آن را پرداخت کند.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه چنین موضوعی برخلاف فرمایشات رهبري و شعار سال ۱۴۰۰ است، گفت: درحالی که مقام معظم رهبری بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها تاکید دارند اما شاهد هستیم که در روزهای ابتدایی سال تولیدکنندگان با یک چالش جدی در بخش تامین مواد اولیه روبه‌رو شده‌اند که شرایط کار را برای آن‌ها سخت‌ کرده است.
 
وی در این مینه توضیح داد: اکنون حدود ٧٥ درصد مواد اولیه صنعت چاپ وارداتي است و درحالی که فعالان این حوزه به مرکب، یووی و مقوا نیاز دارند اما چون تعرفه‌ها هنوز مشخص نشده، واردکننده نمی‌تواند کالاها را بفروشد زیرا اگر بر مبنای ارز ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بخواهد بفروشد قیمت کالاها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.
 
ابوالحسنی همچنین با بیان اینکه تعرفه کاغذ گلاسه پنج درصد است، گفت: قبلا مبلغ این کالا را بر مبناي ارز ٤٢٠٠ حساب مي‌كردند اما الان مي‌گویند ارز نيمايي از ١٨ و ٥٠٠ تا ٢٢ هزار تومان متغیر است که با تعرفه پنج درصدی قیمت گلاسه خیلی گران می‌شود.
 
وی با طرح این موضوع که گمرك هنوز وضعیت تعرفه‌ها را مشخص نکرده است، تاکید کرد: بلاتکلیفی واردکنندگان یک چالش جدی است زیرا در دو بخش مشکل دارند؛ نخست اینکه اجناس گران می‌شود و طبیعتا بخشی از بازار ریزش پیدا می‌کند و دیگر اینکه نمی‌توانند قیمت‌گذاری کنند که نتیجه آن به ضرر صنف خواهد بود.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه در این زمینه نامه‌نگاری‌هایی انجام داده‌ایم، یادآور شد: برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دفتر رهبری نامه‌هایی آماده و ارسال کردیم تا برای کمک به تولیدکنندگان و رفع موانع اقدامات ضروری انجام شود زیرا در صورت بی‌توجهی به این موضوه صنعت چاپ به عنوان یک صنعت بزرگ ضربه سنگینی می‌خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها