سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
بانک‌ها خود را با شرایط اضطرار کرونایی تطبیق نداده‌اند/آمار پرداخت تسهیلات کرونایی شفاف است

لادن حیدری، آمار پرداخت تسهیلات کرونایی را شفاف اعلام کرد و درباره وجود برخی موانع بر سر راه صاحبان کسب‌و‌کار‌های فرهنگی برای دریافت تسهیلات با وجود مصوبات تسهیل‌کننده بانک مرکزی، گفت: بانک‌ها خود با شرایط اضطرار موجود تطبیق نداده‌اند.

لادن حیدری، معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره پرداخت تسهیلات کرونایی به صاجبان کسب‌و‌کار‌‌های حوزه فرهنگ هنر و رسانه، بیان کرد: براساس مصوبه کارگروه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا، متولی پرداخت تسهیلات به صاحبان کسب‌و‌کار‌های حوزه فرهنگ هنر و رسانه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رابط و مسئول صنوف زیرمجموعه تلاش کردیم تا تسهیل‌گر پرداخت تسهیلات کرونایی باشیم. آمار‌‌های دقیق حتی به تفکیک استانی در اختیار و البته قابل رویت است؛ علاوه‌براین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز براساس اصل شفاف‌سازی آمار‌ها را منتشر می‌کند. گزار‌ش‌های دستگاهی نیز در اختیار دستگاه‌‌ها قرار می‌گیرد که قابل رصد و پیگیری است.     
 
بین پرداخت‌ تسهیلات کرونایی و میزان درخواست‌ها فاصله وجود دارد
وی با اشاره به آمار پرداخت تسهیلات به متقاضیان تسهیلات کرونایی، افزود: براساس آمار سامانه کارا تا پنجم شهریور‌ماه بیش از 22 هزار پرونده شامل 45 هزار نفر شاغل در سامانه کارا به ثبت رسیده‌، مبلغ درخواستی نیز بالغ بر 600 میلیارد تومان است؛ از این مبلغ تا تاریخ پنجم شهریور‌ماه، 156 میلیارد تومان از سوی بانک‌ها، پرداخت شده که با میزان درخواستی فاصله دارد. مدام از بانک مرکزی و بانک‌های عامل پیگیر تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات هستیم.
 
حیدری با بیان اینکه در رسته فرهنگی نزدیک به 17 هزار پرونده شامل 33 هزار نفر شاغل در سامانه کارا ثبت شده‌است، گفت: مبلغ 457 میلیارد تومان در رسته فرهنگی که صنوف حوزه نشر را نیز شامل می‌شود، تقاضای تسهیلات شده‌ که از این مبلغ 125 میلیارد تومان به صاحبان کسب‌وکار‌های آسسیب‌دیده از کرونا پرداخت شده‌است.         
 
معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه برخی فعالان حوزه نشر پرداخت تسهیلات کرونایی را چندان ملموس نمی‌دانند، بیان کرد: تلقی ملموس نبودن جریان پرداخت تسهیلات ناشی به چند دلیل است؛ نخست اینکه میزان پرداخت‌ها در مقایسه با مبلغ درخواست‌ها عقب است؛ به‌عبارت دیگر بانک‌ها از سرعت عمل لازم برای پرداخت تسهیلات برخوردار نیستند. دوم اینکه بسیاری از صنوف از‌جمله نشر برخی از فعالیت‌های خود را برون‌سپاری می‌کنند. تسهیلات به اعتبار کارکنان و کارگران مشمول و براساس فهرست بیمه پرداخت می‌شود و در صنوف مختلف حوزه فرهنگ تعداد بیمه‌شده‌ها اندک است. با وجود سرمایه‌گذاری‌‌های کلان در این حوزه، وقتی به اعتبار افراد بیمه شده، تسهیلات پرداخت می‌شود مبالغ بسیار نازل می‌شود و چندان گره‌گشای کار اصحاب فرهنگ و هنر نخواهد بود.  
 
 حیدری افزود: فعالان فرهنگی یا خودشان بیمه نیستند و یا کارکنانشان را به‌طور کامل بیمه نکرده‌اند و یا تعداد اندکی از  نیرو‌های انسانی مجموعه فرهنگی بیمه هستند. در نتیجه مبلغ تسهیلات تقلیل پیدا می‌کند و تعداد تسهیلات که براساس تعداد کارمندان به کارفرما پرداخت می‌شود کاهش می‌‌یابد؛ بنابراین آمار‌ها نشان می‌دهد می‌دهد حوزه مبالغ، چشمگیر نیست و کمک‌کننده نبوده‌است.
    
معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وجود موانع برسر راه جریان پرداخت تسهیلات به متقاضیان فرهنگ، هنر و رسانه، بیان کرد: بانک مرکزی بخشنامه‌های خاصی را برای تسهیلات کرونایی صادر و جریان پرداخت این تسهیلات را از شمول ضوابط دست و پاگیر سایر تسهیلات مستثنی کرده‌است؛ به‌عنوان مثال، بانک مرکزی اعلام کرد چک برگشتی، مانع دریافت و ضمانت متقاضیان تسهیلات کرونایی نیست.

برخی مدیران بانک‌ها تسهیل‌کننده جریان پرداخت تسهیلات کرونایی نیستند
وی افزود: پیشرو بودن برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به این معنا است که وجود ضوابط، مانع پرداخت و یا دست و پاگیر، نیست؛ بلکه بانک‌ها خود را با شرایط اضطرار موجود تطبیق نداده‌اند. همچنین کندی پرداخت در برخی شعب و یا ممانعت از پرداخت وجود دارد؛ به‌عبارت دیگر  برخی مدیران بانک‌ها  تسهیل‌کننده جریان پرداخت تسهیلات نیستند.   
   
فراخوان پرداخت تسهیلات کم‌بهره شهریور‌ماه اعلام می‌شود
حیدری درباره پرداخت تسهیلات کرونایی به خبرنگاران گفت: تامین و پرداخت تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همت وزیر محترم از راه‌ها مختلف پیگیری می‌‌شود خوشبختانه نوید پرداخت تسهیلات کم‌بهره نیز از سوی جناب آقای وزیر اعلام شد و مسلما  در چارچوب پرداخت این تسهیلات سهمی هم برای فعالان حوزه رسانه از‌جمله خبرنگاران نیز در نظر گرفته می‌شود. برای بخشی از این تسهیلات قرار‌‌داد‌ها با بانک عامل در حال نهایی شدن است و حتما در شهریور‌ماه فراخوان آن اعلام خواهد شد. برای  تامین بخش دیگری از این تسهیلات نیز در حال چانه‌زنی، مذاکره و مبادله تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط