سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
داشتن جامعه کتابخوان مستلزم آشنایی کودکان با کتاب است

کتابدار کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای قم که در پویش «هر کتابدار یک کتابخوان» در سطح ملی برگزیده شده است، گفت: داشتن یک جامعه کتابخوان، مستلزم تربیت نسلی است که از کودکی با کتاب آشنا باشد.

«ریحانه صادقی یکتا» کتابدار کتابخانه کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ضمن بیان این نکته که پویش یادشده با هدف اشاعه فرهنگ کتابخوانی، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گرفت و در آن، کتابداران ویدئوهای معرفی کتاب خود را برای دبیرخانه ارسال کردند که پس از داوری نتایج آن اعلام شد، به کاری که خود در این پویش انجام داده است، اشاره کرد.
 
وی گفت: بنده با معرفی کتاب «64 قصه برای کودکان» در سطح ملی و معرفی کتاب «101 بازی زبانی» در سطح استانی برگزیده شدم. کتاب «64 قصه برای کودکان» توسط جمعی از نویسندگان از جمله شکوه قاسم‌نیا، مژگان شیخی، جعفر ابراهیمی و ... توسط انتشارات قدیانی در سال 85 به چاپ رسیده است. این کتاب در پایان کتاب فارسی اول و دوم دبستان به عنوان کتاب مناسب معرفی شده است و برای کودکان 7 تا 12 سال توصیه می‌شود. قصه‌های این کتاب، جذاب و متنوع است و کودکان به راحتی این قصه‌ها را درک می‌کنند و ماجرای هر قصه را دنبال می‌کنند.
 
صادقی یکتا ادامه داد: كتاب «101 بازی زبانی» اثری است از «پائول رویاكرز» با ترجمه محمدحسین بابایی و چاپ انتشارات صابرین. این کتاب مجموعه‌ای از بازی‌های سرگرم‌كننده زبانی است كه با بهره‌گیری از حروف، صداها، كلمات، اشعار، روزنامه‌ها و… به تقویت اصول اساسی یادگیری زبانی و در نتیجه پرورش خلاقیت، بهبود ارتباطات، اظهار وجود، روان شدن كلام و… در كودكان می‌پردازند.
 
این کتابدار در رابطه با ظرفیت اینگونه پویش‌ها در کمک به فضای کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه، بیان کرد: برگزاری اینگونه پویش‌ها در ایجاد انگیزه برای خواندن موثر است. مخاطبان معمولا با دیدن ویدئوهای معرفی کتاب به‌خصوص وقتی معرفی‌ها انگیزشی باشد، به خواندن آن کتاب علاقه و تمایل بیشتری نشان می‌دهند و قطعا در سرانه مطالعه نیز تاثیرگذار خواهد بود.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا رده سنی کودکان را برای این جشنواره انتخاب کرده است، پاسخ داد: بنده در حال حاضر به‌عنوان کتابدار کودک و نوجوان در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای مشغول فعالیت هستم. با توجه به حیطه کاری و علاقه‌مندی‌ام به این حوزه این رده سنی را در نظر گرفتم. کار برای کودکان و نوجوانان برای من بسیار لذت‌بخش و شیرین است و در همه موقعیت‌ها نهایت تلاشم را برای جذب آنها به کتاب و کتابخوانی انجام می‌دهم.
 
صادقی یادآور شد: ایجاد عادت به مطالعه در افراد و داشتن یک جامعه کتابخوان، مستلزم تربیت نسلی است که از کودکی با کتاب آشنا باشد. معمولا افرادی که اهل کتاب و مطالعه هستند فرزندان آن‌ها نیز به کتاب علاقه‌مند می‌شوند. با اهمیت دادن به گروه سنی کودک و ترغیب آنها به مطالعه، قطعا در آینده با جامعه‌ی کتابخوانی روبه‌رو خواهیم بود که آینده روشنی را برای خود و کشورشان ترسیم خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها