شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
نباید در کتاب‌های کودک پرگویی کنیم

ما برای بچه‌ها پرگویی می‌کنیم، درحالی‌که برای پیدا کردن کوتاه‌ترین جمله‌ها با ذهنی که به جمله‌های دم دستی عادت دارد، باید جنگید.

عزت‌الله الوندی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره جدیدترین اثرش توضیح داد: «باشگاه کتاب خرگوشی» اثر آنی سیلوسترو، عنوان نخستین کتابی است که ترجمه کردم و به تازگی با تصویرگری تاتیانا مای‌ویس از سوی انتشارات طلایی راهی کتابفروشی‌ها شده است.
 
این نویسنده و مترجم، درباره موضوع کتاب گفت: همان‌طور که از نام این کتاب پیداست، دارای داستانی لطیف درباره‌ کتاب و کتاب‌خوانی ا‌ست.
 
نویسنده «بغل می‌خوام بوس می‌خوام» با اشاره به اینکه «باشگاه کتاب خرگوشی» را نخستین بار در یکی از نمایشگاه‌های کتاب‌ خارجی دیده، افزود: پس از مطالعه، هم از داستان و هم از تصویرهای کتاب لذت بردم و به ذهنم رسید چه خوب خواهد بود که بچه‌های کشورم هم این کتاب را بخوانند. پس از ترجمه آن را برای نشر طلایی فرستادم و در کوتاه‌ترین زمان چاپ شد.
 
الوندی که کتاب‌های تالیفی زیادی در کارنامه‌اش دارد، درباره نخستین تجربه‌اش در حوزه ترجمه گفت: باتوجه به اینکه کار من ترجمه نیست، طبیعتا در این زمینه بی‌تجربگی‌هایی هم اتفاق می‌افتد از جمله این که کتابِ حاضر یک‌بار پیش‌ از این ترجمه شده بود و من متاسفانه ندیده بودم.
 
این داور جام باشگاه‌های کتابخوانی در ادامه بیان کرد: ترجمه‌ این کتاب از نوشتن داستانی با این حجم خیلی ساده‌تر بود. به همین دلیل یک‌نیم‌روز بیشتر به طول نینجامید. اما بقیه‌ مراحل، مثل یک کتاب تالیفی بود مانند مشکلاتی که برای یک کتاب تالیفی رخ می‌دهد؛ از جمله ویرایش شتاب‌زده و اشتباه تایپی. با این‌همه اما برای خودِ من تجربه‌ ارزشمندی بود.
 
 

نباید در کتاب‌های کودک پرگویی کنیم
الوندی همچنین گفت: یکی از نکات جالبی که این تجربه به من آموخت، این بود که ما برای بچه‌ها پرگویی می‌کنیم. برای پیدا کردن کوتاه‌ترین جمله‌ها با ذهنی که به جمله‌های دم دستی عادت دارد، باید جنگید. با ذهنی که شیفته‌ واژه‌پردازی و زبانی می‌شود که خود در آن دخالت داشته، باید جنگید. همچنین باید با تصویرگر در تمام مراحل پیدایش یک اثر دوست بود و گفت‌وگو کرد.
 
این نویسنده و منتقد ادبی افزود: من شاید این تجربه را به صورت حرفه‌‌ای دنبال نکنم، اما نسبت به متن زیاده‌گوی خود، از این پس بی‌رحم‌تر خواهم بود و این برای خودم ارزشمند است.
 
«باشگاه کتاب خرگوشی به مدرسه می‌رود»
الوندی درباره جلد دوم این کتاب نیز توضیح داد: سیلوسترو قسمت دوم همین کتاب را به نام «باشگاه کتاب خرگوشی به مدرسه می‌رود»، به تازگی با تصویرهای خانم تاتیانا مای‌ویس چاپ و منتشر کرده است.
 
عزت‌الله الوندی، نويسنده كودك و نوجوان، داستان‌نويس و شاعر متولد سال 1353 تويسركان و فارغ‌التحصيل رشته ادبيات فارسی است. وی كار نويسندگی را به صورت حرفه‌اي از سال 76 با چاپ كتاب «فردوسی» آغاز كرد. از جمله آثار الوندی می‌توان به «مردی كه در بالش من راه می‌رود»، «پشت شيشه‌های مات»، «دوباره برمی‌گردی مرد باراني»، «ايوان بهار»‌، «جان پاتيس»، «داراب‌نامه»، «تپه‌های بی‌مهتاب» و «دیو کوچولو بچه آدم» اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها