پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
نمایشنامه جدیدی از ایوب آقاخانی رونمایی می‌شود/راه‌اندازی یک جشنواره تازه نمایشنامه‌نویسی

مدیر مسئول نشر عنوان می‌گوید: اکثر افرادی که در شهرستان هستند و نمایشنامه می‌نویسند به دلایل مختلف از بازار نشر کشور دورند؛ من تلاش می‌کنم از آن‌ها برای چاپ هزینه‌ای نگیرم و فقط به این دلیل که این نمایشنامه‌نویسان دیده شوند؛ زمانی که یک نمایشنامه پخش می‌شود اتفاقات خوبی برایش می‌افتد.

محمد باقرنباتی‌مقدم مدیر مسئول انتشارات عنوان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از تازه‌های این نشر گفت: «شقیقه‌های سفید» اولین رمان ایوب آقاخانی است که چاپ شده و در حال پخش در سراسر کشور است. مجوز نمایشنامه دیگری اثر ایوب آقاخانی به نام «امپراتور و آنجلو» و «جنوب از شمال غربی» را گرفتیم که در دست چاپ است و قرار است در روزهای تئاتر فجر از آن رونمایی کنیم.

این نمایشنامه‌نویس بیان کرد:‌ هفت نمایشنامه دیگر از نمایشنامه‌نویسان استان‌های مختلف کشور را در دست چاپ داریم که از آن‌ها نیز در اسفندماه رونمایی می‌کنیم. همچنین درحال برگزاری جشنواره‌ای با همکاری نشر عنوان و گروه تئاتر عنوان هستیم که بخش ملی نمایشنامه‌نویسی و ترجمه نمایشنامه نیز دارد. مجوز این نمایشنامه‌ها و ترجمه‌های این بخش‌ها آمده و آن‌ها را چاپ می‌کنیم و همزمان با اختتامیه سومین جشنواره خصوصی «عنوان» رونمایی می‌شوند.

او در ادامه افزود: این اختتامیه یک روز قبل از جشنواره تئاتر فجر در تهران در یکی از سالن‌های خصوصی تئاتر برگزار و از این سه کتاب نیز رونمایی شد. همچنین یک رمان و مجموعه شعر ترکی از صالح عطایی که از نویسندگان ترک زبان آذربایجان است و کتاب عکس «معصومیت اشیا» اورهان پاموک تا آخر ماه راهی بازار می‌شود. پاموک در این کتاب عکس‌های موزه را با زیرنویس‌های کوتاه به نام «معصومیت اشیا» منتشر کرده است که  با ترجمه تهمینه زارع دشت منتشر می‌شود.

او درباره معیارهای انتخابش برای انتشار گفت: من نمایشنامه‌نویس هستم و اکثر افرادی که در شهرستان هستند و نمایشنامه می‌نویسند به دلایل مختلف از بازار نشر کشور دورند، یا با نوع ارتباط برقرار کردن با ناشران ناآشنا هستند، نمی‌توانند هزینه‌هایی که ناشران برجسته برای چاپ کارها طلب می‌کنند بپردازند یا این که در مسابقات مختلف به هر دلیلی انتخاب نمی‌شوند، ولی زمانی که کارهایشان خوانده می‌شود متوجه می‌شویم که کارهای خوب و قابل دفاعی است. ولی به این دلیل که در یک مسابقه یا جشنواره برنده نشدند ملاکی بر ضعیف بودن متن نیست. چون در داوری مسائل علاقه هم وجود دارد.

وی در ادامه افزود: هدف من بیشتر این است که در کنار همه کارهایی که چاپ می‌کنیم مانند رمان، داستان، شعر و ادبیات جهان بدون این که هزینه انتشارت بخواهیم کار بچه‌های تئاتر شهرستان را چاپ کنیم.

محمد باقرنباتی‌مقدم در پایان گفت: مجموعه‌ای به نام «الفتا» تعریف کردیم که خلاصه الفبای تئاتر است و این مجموعه به بچه‌های تئاتر استان‌های کشور اختصاص دارد. تاکنون سه مجموعه از این را چاپ کردیم. در حال حاضر قرار است سه مجموعه تک جلدی از الفتا منتشر کنیم و می‌خواهم این الفتا را همچنان ادامه دهیم اگر امکانات مالی اجازه دهد و حمایتی که به عنوان مثال انجمن هنرهای نمایشی در خرید کتاب از ما می‌تواند داشته باشد؛ چون من تلاش می‌کنم هزینه‌ای نگیرم و اگر قرار است هزینه‌ای هم دریافت کنم یک سوم کل هزینه چاپ کتاب را بگیرم و فقط به این دلیل که این نمایشنامه‌نویسان دیده شوند؛ زمانی که یک نمایشنامه پخش می‌شود اتفاقات خوبی برایش می‌افتد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها