شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۷
كتوبوس‌ها؛ كتابخانه‌هاي سيار بيروت

در خيابان‌هاي بيروت دو اتوبوس رفت و آمد مي‌كنند كه با بقيه اتوبوس‌ها كاملا متفاوتند و شما نمي‌توانيد چهره مسافري را از پشت پنجره‌هاي آنها ببينيد. ايسنگاه اين اتوبوس‌ها ايستگاه ادبيات است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از ديلي استار؛ اين دو اتوبوس كه به عنوان «كتوبوس» شناخته مي‌شوند، كتابخانه‌هاي سيار اين شهر كم كتابخانه را تشكيل مي‌دهند. 

بيروت كه تنها 3 كتابخانه عمومي دارد و چهارمين كتابخانه آن در دست ساخت است، براي تامين نياز مردم دست به دامن اتوبوس‌ها شده و كتابخانه‌هاي متحرك را راه‌اندازي كرده است. 

مايكل وارد مدير «آسابيل» (انجمن دوستان كتابخانه‌هاي عمومي) كه الهام‌بخش راه‌اندازي اين پروژه بوده، گفت پس از جنگ 2006 ما فكر كرديم كه لازم است تا فكري براي نياز مردم به كتابخانه هاي عمومي بشود. اما از آنجا كه ساختن اين كتابخانه‌ها طول مي كشيد نخستين كتابخانه موبايل در سال 2008 راه اندازي شد و دومين اقدام آوردن كتابخانه عمومي در خيابان‌ها بود كه هر دوي اين برنامه‌ها پاسخگويي به نياز رده سني دانش‌آموزان مدرسه‌اي را در هدف داشت. 

بيشتر مدرسه‌هاي بيروت كتابخانه ندارند و بعضي‌ها هم كه چند تا كتابي در آنها پيدا مي شود، قفسه و فضاي مطالعه ندارند. 

در برنامه كتوبوس هر كتابخانه متحرك با 1500 تا 2000 عنوان كتاب كه به صورت گردشي تغيير مي كند، در سطح شهر به راه مي‌افتند. 

هر چند بيشتر كتاب‌هاي اين كتابخانه‌هاي سيار به زبان عربي اند اما كتاب‌هايي به زبان فرانسوي و انگليسي نيز در ميان آن‌ها يافت مي‌شوند.

اين اتوبوس ها سراغ مدرسه‌هاي ابتدايي بيروت مي‌روند و در روزهاي جمعه و روزهايي كه مدرسه‌ها تعطيل اند، در پارك‌هاي مختلف و محله‌هايي كه كتابخانه ندارند، در ايستگاه‌ها متوقف مي‌شوند و به همه مردم امكان مي‌دهند تا از روزنامه‌ها و كتاب‌ها در محل استفاده كنند و آن‌ها را براي ساعتي به امانت بگيرند.  

اين كتابخانه‌ها علاوه بر امانت كتاب، برنامه نمايش عروسكي، قصه گويي و روخواني كتاب نيز در محله‌هاي مختلف برگزار مي‌كنند و راه‌هاي جستجوي كتاب را به دانش آموزان مي‌آموزند. 

اين پروژه كه با همكاري وزير آموزش لبنان، يونسكو و سازمان ملل راه‌اندازي شده، در يك ماه اول فعاليت كتوبوس‌ها شاهد بازديد 1200 كودك از يك اتوبوس و به امانت گرفتن 700 كتاب بوده است. 

بيروت ساخت 12 كتابخانه عمومي را در برنامه‌هايش دارد كه بايد به تدريج عملي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها