جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
مروری کوتاه بر برخی رویدادهای کتابی استان قم در سال 99

استان قم در سال 99 میزبان رویدادهایی مهمی در حوزه فرهنگ عمومی و کتاب بود که از آن میان می‌توان به برگزاری آیین اختتامیه جشنواره ملی رضوی در استان اشاره کرد. برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب از دیگر رویدادهای این سال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در سال 99 رویدادهای مهمی به‌طور عام در حوزه فرهنگ و به‌صورت ویژه در حوزه کتاب در استان قم رقم خورد؛ برگزاری طرح‌های فصلی، همایش‌ها، رونمایی‌ها، جلسات نقد و بررسی کتاب، چاپ و تجدید چاپ‌های متعدد آثار، از رویدادهایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. این در حالی بود که سال 99 را با شرایط خاص شیوع کویید 19 سپری کردیم؛ اما حوزه کتاب با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برنامه‌های خود را پیش برد. ایبنا در گزارشی به چند رویداد مهم این سال پرداخته است که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد:
 
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم منصوب شد
در روزهای آغازین سال 99 طی حکمی از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سجاد عمرانی به عنوان سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان قم منصوب شد. عمرانی پیش از این در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مشغول به کار بود و حجت‌الاسلام امیرعطاءالله جباری - که از سال ۱۳۹۳ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم را بر عهده داشت- در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم مشغول فعالیت شد.
 
ارتحال آیت‌الله ابراهیم امینی
آیت‌الله ابراهیم امینی سال ۱۳۰۴ هجری شمسی در نجف‌آباد متولد شد و عصر روز جمعه 5 اردیبهشت‌ماه 99 پس از یک دوره بیماری در قم به ملکوت اعلی پیوست. ایبنا علاوه بر مروری کوتاه بر زندگی آیت‌الله ابراهیم امینی به برخی آثار این عالم ربانی پرداخت.
 
رضا بابایی نویسنده نواندیش حوزوی درگذشت
از دیگر اخبار تلخ روزهای فروردین 99 درگذشت رضا بابایی بود. نویسنده کتاب «بهتر بنویسیم» بر اثر بیماری سرطان صبح 18 فروردسن 99 درگذشت. رضا بابایی، متولد اول خرداد ۱۳۴۳ در قزوین بود. وی برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه شد و از سال ۱۳۷۰ در دانشگاه تدریس کرد. بابایی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ سردبیری مجله صحیفه مبین، و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ مسئولیت انجمن قلم حوزه را بر عهده داشت.
 
دومین جشنواره ملی مهدویت نفرات برتر خود را شناخت
آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره ملی مهدویت به‌همت جهاد دانشگاهی استان قم با پیام آیت‌الله هادوی به‌صورت مجازی برگزار شد و با سخنرانی برخطِ عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور و محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم به کار خود پایان داد.
 
بودجه طرح‌های فصلی عادلانه تقسیم شود/ زمان اجرای «بهارانه کتاب» مناسب نبود
اولین طرح از طرح‌های فصلی خانه کتاب «طرح بهارانه» کتاب بود که در استان قم برگزار شد. فعالان حوزه نشر و فروش کتاب، نبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب درباره «طرح بهارانه کتاب 99» را از جمله مشکلات آن عنوان کردند و استقبال کم از این طرح را به خاطر همزمانی آن با ماه مبارک رمضان دانستند.
 
جشنواره استانی نقد قم نفرات برتر خود را شناخت
جشنواره استانی نقد قم از جمله جشنواره‌هایی بود که با هدف ارتقا و حمایت از نقد ادبی در سطح استان از سوی انجمن داستان اقالیم برگزار شد و نفرات برتر خود را شناخت. سعیده شفیعی دبیر جشنواره استانی نقد قم در گفت‌وگو با ایبنا با اشاره به اهمیت نقد در فضای ادبی کشور گفت: آنچه در انتخاب موضوع جشنواره، توجه ما را به خودش جلب کرد، بی‌توجهی به نقد بود. بسیاری توان‌ شنیدن و درک حرف مخالف را ندارند، این موضوع را به عنوان نقطه ضعف موجود در ادبیات داستانی شناختیم و سعی کردیم در این رابطه جشنواره‌ای برگزار کنیم.
 
اختتامیه جشنواره هنر آسمانی در قم
با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و حجت الاسلام نبوی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، شامگاه دیروز در اختتامیه هفتمین جشنواره هنر آسمانی در سالن همایش‌های مدرسه معصومیه، از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.
 
یادآوری می‌شود در مراسم معرفی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره هنر آسمانی، «یونس عزیزی» خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، برای نگارش رمان «چپ دست‌ها» حائز رتبه نخست شد.
  
بهره‌برداری از کتابخانه عمومی شهدای نوبهار پس از 10 سال
با حضور بهرام سرمست استاندار قم، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سجاد عمرانی سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های استان قم، کتابخانه عمومی شهدای نوبهار در این شهر به بهره‌برداری رسید. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حاشیه افتتاح کتابخانه عمومی شهدای نوبهار قم با اشاره به مشکلات مالی این نهاد، گفت: مشکلات مالی باعث عدم توزیع مناسب کتابخانه در کشور شده است.
 
بوستان کتاب قم افتتاح شد
با حضور سیدمرتضی سقاییان‌نژاد شهردار قم، عبدالله جلالی رییس شورای اسلامی شهر، حسن مالکی‌نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر، سیدموسی حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی قبادی مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در قم، سجاد عمرانی سرپرست اداره‌کل کتابخانه های عمومی، جمعی از مدیران شهری و اهالی سه پردیسان قم، «بوستان کتاب» این شهر افتتاح شد.
 
دومین همایش کتاب سال بانوان برگزیدگان خود را شناخت
مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان با حضور حجت‌الاسلام والمسمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه الزهرا (س) و رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال بانوان، حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا دبیرعلمی همایش کتاب سال بانوان، ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه الزهرا (ع) و جمعی از محققین و پژوهشگران برگزار شد.
 
‌آیت‌الله محمد یزدی دار فانی را وداع گفت
آیت‌الله شیخ محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس شورای عالی جامعه مدرسین چهارشنبه 19 آذرماه بر اثر کهولت سن در منزل خود دعوت حق را لبیک گفت.
 
برگزاری اختتامیه جشنواره ملی کتابخوانی رضوی در استان قم
مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با پیام حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز آیت الله مروی تولیت آستان رضوی و با حضور مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و دبیر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، سجاد عمرانی سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های استان و یونس عالی‌پور معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم در رواق شهید مطهری آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد.
 
آغاز به کار طرح «کتابرسان» در قم
طرح «کتابرسان» از سوی اداره کل کتابخانه‌های استان قم با هدف افزایش سرانه مطالعه و تسهیل دسترسی اعضا به منابع کتابخانه‌ای کار خود را آغاز کرد. سجاد عمرانی سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان قم در گفت‌وگو با ایبنا، در مورد طرح «کتابرسان» گفت: با توجه به تداوم وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان و عدم دسترسی کاربران به کتابخانه‌های عمومی به صورت حضوری، طرح «کتابرسان» با تدبیر این اداره کل و با شعار کتابخانه در منزل با هدف افزایش سرانه مطالعه و تسهیل دسترسی اعضا به منابع کتابخانه‌ای عملیاتی شد.
 
آیت الله مصباح یزدی دار فانی را وداع گفت
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری، به دلیل کهولت سن و بیماری دار فانی را وداع گفت. از این عالم برجسته تألیفات و آثار متعددی در زمینه‌های فلسفه اسلامی، الهیات، اخلاق و عقاید به چاپ رسیده‌است.
 
بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه برگزیدگان خود را شناخت
مراسم اختتامیه بیست‌ودومین همایش کتاب سال حوزه و چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه مجازی در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه قم با قرائت پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی و سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد. حجت‌الاسلام‌ و المسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و دبیر بیست‌ودومین همایش کتاب سال حوزه و چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه در ابتدای این برنامه به ارائه گزارشی از ادوار برگزاری این همایش پرداخت و گفت: در طول ۲۱ سال گذشته ۱۹ هزار کتاب و پایان‌نامه سطح ۴ و دکتری به دبیرخانه ارسال شدند و از میان آنها ۸۷۰ اثر طی ادوار گذشته مورد تقدیر قرار گرفتند.
 
برگزیدگان هفتمین جشنواره علامه حلی معرفی شدند
آیین اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) استان قم با معرفی برگزیدگان در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه الزهرا، چهارشنبه 29 اسفندماه در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء ضمن قدردانی از دست اندرکاران این جشنواره، گفت: طلاب جامعه الزهرا با ارسال 186 اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) و انتخاب 19 اثر برگزیده از میان آنان خوش درخشیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها