شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
تدوین دانشنامه سنندج در چهار جلد کلید خورد

با انعقاد تفاهمنامه‌ای میان شهرداری سنندج و مرکز کردستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، دانشنامه سنندج با پیش‌بینی 3000 مدخل تعیین شده در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی، مشاغل، اماکن و تمامی دانستنی‌های عینی و ذهنی، تاریخی و حال یک شهر، تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، هویت شهر سنندج مركز استان كردستان، هویتی فرهنگی و تاریخی است و ضرورت تدوین دانشنامه‌ای جامع در حوزه‌های فرهنگ، هنر، تاریخ و ادبیات، برای این شهر از مدت‌ها پیش احساس می‌شد. با امضای قراردادی میان مرکز کردستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج، تدوین هویت مکتوب سنندج در چهار جلد، از بهمن‌ماه جاری آغاز شد.

مطابق این قرارداد، دانشنامه سنندج با پیش‌بینی 3000 مدخل تعیین شده در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی، مشاغل، اماکن و تمامی دانستنی‌های عینی و ذهنی، تاریخی و حال یک شهر تدوین می‌شود.

مکتوب نمودن هویت، تاریخ و فرهنگ یک ضرورت انکارناپذیر است
شهردار سنندج با بیان اینکه رویکرد این دوره از فعالیت‌های شورا و شهرداری سنندج، فرهنگ محور است، اظهار کرد: خوشبختانه در بسیاری از طرح‌های عمرانی و رفاهی در سطح شهر اجرا شده و نگاه به مقوله فرهنگ و هنر در اجرای این طرح‌ها فراموش نشده است.

حشمت‌اله صیدی با اشاره به اولویت‌های فرهنگی شهرداری و شورای شهر سنندج عنوان کرد: احداث مجتمع فرهنگی و هنری در خیابان شهدا، نامگذاری 6 اردیبهشت به‌نام روز «سنه» و برگزاری جشن‌های متفاوت نوروز از دیگر اقدامات فرهنگی این دوره است.
 

وی با بیان اینکه برگزاری رویدادهای فرهنگی می‌تواند سنندج را به تمام دنیا معرفی کند، افزود: در این دوره تعامل بسیار خوبی با دانشگاه برقرار است و چندین فعالیت مهم نظیر تدوین دانشنامه و برنامه 5 ساله شهرداری در حال اجرا است.

شهردار سنندج تاکید کرد: مکتوب کردن هویت، تاریخ و فرهنگ در راستای معرفی هر چه بیشتر آیین‌ها و رسوم به نسل‌های امروزی یک ضرورت انکارناپذیر است.

صیدی یادآوری کرد: تدوین دانشنامه شهر سنندج یکی از اقدامات ماندگار است که امیدواریم جلد نخست این دانشنامه در بهار سال آینده آماده و در اختیار عموم قرار گیرد.

تدوین دانشنامه می‌تواند بسیاری از رسوم فراموش شده را به آیندگان معرفی کند
قطب الدین صادقی، کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر هم با بیان اینکه اینکه بسیاری از آیین‌ها و رسوم بزرگ ما از یاد رفته است، گفت: تدوین دانشنامه شهر سنندج می‌تواند بسیاری از رسوم فراموش را به آیندگان و نسل‌های جوان معرفی کند.
 
وی با اشاره به دوران گذر از جامعه سنتی به جامعه مدرن امروز عنوان کرد: همکاری شهرداری و شورا با جامعه دانشگاهی را باید به فال نیک بگیریم چرا که در تمام دنیا این دانشگاه است که به‌عنوان اتاق فکر جامعه است.
 

صادقی با بیان اینکه دانشگاه دارای گنجیه ذخیره عملی است و با پتانسیل فراوان می‌تواند با تجزیه و تحلیل امور به جامعه نظم ببخشد، اضافه کرد: شهرداری‌ها در تمام دنیا امورات برگزاری مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری را بر عهده دارند.

وی یادآوری کرد: بسیاری از اسطوره‌ها، آیین‌ها و رسوم بزرگ ما در حال فراموش شدن است و تدوین دانشنامه شهر سنندج در راستای معرفی این آیین‌ها به نسل جوان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

یکی از ویژگی مهم دانشنامه شهر سنندج موضوع محور بودن آن است
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج هم در سخنانی با بیان اینکه همه ما به غنای فرهنگی و تاریخی دیار خود افتخار می‌کنیم، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم دانشنامه شهر سنندج موضوع محور بودن آن است.

سیدغریب سجادی با اشاره به اینکه تالیف دانشنامه سابقه طولانی دارد و سابقه آن به زمان یونان باستان برمی‌گردد، بیان کرد: نوشتن دانشنامه برای جوامعی که در حال گذر است و از لحاظ فرهنگی و تاریخی دارای غنای بالایی است؛ بسیار مهم و ضروری است.

وی گفت: خوشبختانه تعامل شورا و شهرداری با دانشگاه باعث شده بسیاری از رویدادهای مهم علمی و فرهنگی تحقق پیدا کنند.
 

سجادی بیان کرد: سنندج هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ فرهنگی و هویت بسیار شاخص است و همه ما به غنای فرهنگی و تاریخی دیار خود افتخار می‌کنیم.

وی افزود: خوشبختانه یکی از ویژگی‌های مهم این دانشنامه موضوع محور بودن آن است که می‌تواند در تمامی زمینه‌ها اطلاعات لازم را ثبت و در اختیار آیندگان قرار دهد.

دانشنامه‌نویسی بر شناخت شهروندان از هویت تاریخی فرهنگی شهر تاثیر مثبتی دارد
نائب رئیس شورای اسلامی شهر سنندج هم در خصوص اهمیت تدوین دانشنامه  سنندج، گفت: تاثیر مثبت دانشنامه بر شناخت شهروندان از روح شهر و افزایش امید و انگیزه جوانان با مطالعه و آگاهی بخشی  از هویت تاریخی فرهنگی شهر هویدا است.

ارسطو گویلی عنوان کرد: تدوین این دانشنامه در راستای جمع آوری هویت مکتوب شهر سنندج بوده که در چهار جلد تدوین خواهد شد.

وی درخصوص اهمیت تدوین  دانشنامه سنندج  گفت: تاثیر مثبت تدوین دانشنامه بر شناخت شهروندان از روح شهر و افزایش امید و انگیزه جوانان با مطالعه و آگاهی از هویت تاریخی فرهنگی شهر کاملا هویدا است.

گویلی اضافه کرد: استفاده از پتانسیل‌های مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد و دانشگاه کردستان برای توسعه شهر و استان در تدوین دانشنامه شهر سنندج از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 

وی با تاکید بر آشتی شورا و شهرداری با دانشگاه به عنوان بهترین اتاق فکر جامعه و حرکت به سوی مدیریت علمی شهر در دوه فعلی شورا از همه دانشگاهیان کردستان برای مشارکت در مدیریت شهری دعوت بعمل آورد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر سنندج همچننی گفت: بهره گیری از دانش، تخصص و تجربه دانشگاهیان می‌تواند منجر به بهبود وضعیت شهر و ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان  می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها