دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران و مجریان این رویداد تجربه جدیدی است

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا منتفی شد که بسیاری از ناشران استان آذربایجان شرقی می‌گویند برای فروش کتاب‌های جدید خود به این رویداد چشم امید داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان شرقی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در حوزه کتاب همه ساله فضای بزرگی در اختیار ناشران قرار می‌دهد تا در آن به عرضه تازه‌ترین محصولات خود بپردازند.

امسال اما، با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در شلوغی و ازدحام جمعیت، ظاهرا برنامه‌ریزی‌ها به سمت برگزاری مجازی نمایشگاه سوق پیدا کرده است که یقینا تجربه‌ای جدید هم برای برگزارکنندگان نمایشگاه، هم ناشران و هم بازدیدکنندگان به شمار می‌رود. با دو تن از ناشران استان آذربایجان‌شرقی پیرامون ایده برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
ناشران استانی از برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب متضرر شدند
مجید سمساری، مدیر نشر «اختر» در تبریز و از فعال فرهنگی در حوزه نشر در این کلانشهر با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران فرصت خوبی برای فروش ناشران شهرستانی بود، گفت: ما در انتشارات اختر در تمام دوره‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشتیم و امسال هم طبق روال سال‌های پیش تعداد ‌زیادی کتاب برای عرضه در نمایشگاه آماده کرده بودیم و در این شرایط اقتصادی و رکود بازار کتاب تمام امید ما فروش در این نمایشگاه بود که متاسفانه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه، میسر نشد و ما متحمل ضرر زیادی شدیم.
 

 
وی با اذعان بر اینکه دیگر توانی برای ناشران برای ادامه کار باقی نمانده است، گفت: اگر بنا بر برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب باشد، بهتر است مراکز صدا و سیما در استان‌ها قبل و همزمان با برگزاری این رویداد، به معرفی انتشارات حاضر در نمایشگاه و تازه‌های نشر پرداخته و با تولید ویژه‌برنامه‌های ادبی، به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

مدیر نشر اختر در آذربایجان شرقی، افزایش سقف خرید بُن را یکی دیگر از راهکارهایی دانست که می‌تواند به فروش بیشتر کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب کمک کند و همچنین یادآور شد: با توجه به شرایط موجود، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها نیز می‌توانند با خرید تعدادی از کتاب‌های تازه منتشر شده از ناشران حمایت کنند.

ادارات کل ارشاد باید پای کار بیایند
همچنین مدیر انتشارات «ارک» در آذربایجان شرقی با تاکید بر کاهش قدرت خرید مردم و کوچک‌تر شدن سبد فرهنگی خانوار، گفت: در شرایطی که علاقه‌مندان به خواندن کتاب، بودجه کافی برای خرید کتاب ندارند، نهادهای فرهنگی از جمله ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پایِ کار بیایند.
 

 
مسعود ملازاده با اشاره به برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری، گفت: معرفی کتاب‌های جدید در قالب نمایشگاه مجازی می‌تواند تا حدی به ناشران در فروش کتاب کمک کند؛ اما بهترین حمایت از ناشران این است که ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها تعداد قابل توجهی از کتاب‌های جدید را بخرند و در اختیار کتابخانه‌های عمومی بگذارند.

وی ادامه داد: با این کار علاوه بر حمایت از ناشران، افرادی هم که به‌دلیل مسائل اقتصادی قادر به تهیه و خرید کتاب نیستند، می‌توانند تازه‌های نشر را از کتابخانه‌های عمومی امانت بگیرند.

ملازاده گفت: البته چند سال قبل این کار در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی انجام می‌شد، اما چند سال است که کمرنگ شده است. به‌طور مثال از هر کتاب تازه منتشرشده 20 جلد می‌خواهند که خُب خیلی کم است و در عمل اسم این کار را نمی‌شود حمایت از نشر گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها