پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
سفیر فنلاند: هدف از نوشتن این کتاب ساختن دنیایی بهتر است

سفیر فنلاند در ایران با بیان اینکه هدف از نوشتن «100 نوآوری اجتماعی از فنلاند» ساختن دنیایی بهتر است نوآوری‌های مطرح شده در این کتاب را برای فنلاندی‌ها کارآمد دانست و گفت: شاید این نوآوری‌ها برای کشورهای دیگر تا این اندازه کاربردی نباشد لذا بهتر است مردم سایر کشورها هم نوآوری‌های کشورشان را جمع‌آوری کرده و کنار هم قرار دهند تا کشور بهتری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست معرفی و بررسی «100 نوآوری اجتماعی از فنلاند» باحضور کیو نوروانتو، سفیر فنلاند در ایران، سفیر اسلواکی در ایران، ویلفردو سی. سانتوس، سفیر فیلیپین در ایران، ایلکا تایپاله، واپو تایپاله؛ نویسندگان «100 نوآوری اجتماعی از فنلاند»، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و نادر سعیدی، مترجم اثر امروز پنجشنبه (3 آبانماه) در موسسه خانه‌کتاب برگزار شد.
 
هدف از نوشتن این کتاب ساختن دنیایی بهتر است
سفیر فنلاند در ایران نیز در این نشست ضمن تشکر از نادر سعیدی برای ترجمه کتاب، تولید و ترجمه این کتاب را رویداد ویژه‌ای برای سفارت فنلاند در تهران دانست و به حسی اشاره کرد که 10 یا 15 سال پیش با دیدن نخستین چاپ این کتاب داشته است و گفت: با دیدن این کتاب بسیار شگفت‌زده شدم که چنین ایده‌ای به ذهن کسی رسیده است و داستان‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و آن را به 40 زبان دنیا نشر داده است. زمانی پاسخی برای این شگفت‌زدگی یافتم که توانستم با دکتر تایپاله و همسرش آشنا شوم و متوجه شدم هدفشان از نوشتن این کتاب ساختن دنیایی بهتر و ترویج امیدواری و احترام به آن و ساختن شبکه‌ای اجتماعی بین انسانها است که می‌تواند به تغییر منجر شود و کیفیت زندگی را برای میلیون‌ها انسان افزایش دهد.

تصویری از لایه‌های مختلف سبک زندگی در فنلاند 
کیو نوروانتو با بیان اینکه داستان‌های این کتاب نماینده لایه‌های مختلف از سبک زندگی در فنلاند است، گفت: شاید به نظر این نوآوری‌ها کوچک باشد اما بخش قابل توجهی از زندگی ما در فنلاند را به خود اختصاص می‌دهد و دانش روزمره هر فنلاندی در زندگی روزمره‌اش است. این کتاب داستان خوبی از باهم بودن را روایت می‌کند ما برای این باهم بودن در کشورمان ارزش زیادی قائل هستیم. تم مهم این کتاب قدرت‌دادن به مردم است تا برای تشخیص مشکلاتشان دست به کار شوند و تشویق‌شان می‌کند راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای این مشکلات پیدا کنند.
 
سفیر فنلاند در ادامه به شاخص جهانی سافت‌پاور اشاره کرد و گفت: براساس این شاخص کشورهای دارای دارایی‌های غنی که می‌توان به آنها کشورهای مترقی گفت و موسسات زیادی در آنها وجود دارد معمولا دارای هویت ملی و جامعه‌ای پویا هستند. این کشورها دارای حکومتی قانون‌مدار، تحصیلات رایگان، سرمایه‌گذاری زیادی در بخش تحقیقات و نوآوری و فساد پایین هستند.
 
وی یادآور شد: نوآوری‌هایی که در این کتاب به آنها اشاره شده برای ما فنلاندی‌ها خیلی کارآمد بودند و زندگی روزمره ما را بهبود بخشیدند و به مردم قدرت دادند. البته شاید این نوآوری‌ها برای کشورهای دیگر تا این اندازه کاربردی نباشد. چون ریشه این نوآوری‌ها در فرهنگ فنلاند است. البته من دوست دارم کشورهای دیگر را تشویق کنم این نوآوری‌ها را در کشورشان جمع‌آوری کنند و کنار هم قرار دهند چون این کار کمک می‌کند که کشور بهتری داشته باشند.
 
نوروانتو در ادامه با بیان اینکه فاکتورهای مهمی وجود دارد که در همه دنیا شبیه‌اند گفت: از جمله این فاکتورها می‌توانم به توانایی ایجاد اعتماد در جامعه، قدرت‌بخشیدن به مردم، ایجاد شرایط بهتر برای دموکراسی، برابری و آزادی بیان، توانایی داشتن گفتگویی بامعنا در جامعه و شهامت مخالفت و موافقت و توانایی راه‌یافتن راه‌حلی برای حل مشکلات اشاره کنم.
 
وی افزود: به‌عنوان یک فنلاندی باید بگویم هیچ قدرتی بدون ضعف در دنیا وجود ندارد و بنابر شاخصی که بدان اشاره کردم در سال گذشته چالش‌هایی که فنلاند با آن مواجه بود چالش‌هایی نبودند که مربوط به مسائل نوآورانه‌ای باشد که در این کتاب بیان شده است و بیشتر مربوط به عدم توانایی در ارتباط این مسائل با یک مخاطب جهانی بود. همچنین امروز خوشحالم با نشر این کتاب آقا و خانم تایپاله به سایر نقاط دنیا نشان دادند راه‌حل‌های عملی‌ای که ما در کشورمان پیدا کردیم ممکن است در هر کشوری وجود داشته باشد.
 

ایده‌های این کتاب را ایرانیزه‌ کنیم
نادر سعیدی، مترجم این اثر نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که به پیشینه کتاب «100 نوآوری اجتماعی از فنلاند» اشاره کرد و گفت: این کتاب چند سال پیش از فنلاند به ما معرفی شد. و ما کار ترجمه و نگارش فارسی آن را شروع کردیم و رونمایی اولین چاپ این کتاب در ایران انجام شد و امروز خوشحالیم که از دومین نگارش آن رونمایی می‌کنیم.
 
وی افزود: این کتاب به 40 زبان دنیا ترجمه شده و در حال نهادینه‌شدن است. این نوآوری‌ها من را به یاد جمله‌ای از نخست‌وزیر سنگاپور، لی کوان یو، انداخت که وقتی از او پرسیدند چگونه توانسته در طول 30 سال حکومتش کاری کند که سنگاپور اینگونه قوی شود، گفت: «جهش و جنبش در جامعه به وسیله حرکت دسته‌جمعی ایجاد می‌شود که باید از بالاترین نقطه رهبری تا قعر جامعه به‌صورت یکسان و یکنواخت صورت گیرد.» و این جمله همیشه آویزه گوش من بوده و هست وقتی این کتاب را دیدم احساس کردم فنلاند هم از این حرف بی‌تاثیر نبوده است. تعلق خاطر به اجتماع مردمی، آرای مردمی و برابری سبب شد فنلاندی که 60 سال پیش کشوی بود با مشکلات زیاد و با فقر دست و پنجه نرم می‌کرد با این حرکت منسجمانه به جایی برسد که امروز آنرا به‌عنوان کشوری دارای آموزش رایگان، رفاه اجتماعی، بهداشت و بهبود در مسائلی که روزمره با آن مواجهیم بشناسیم و مردم با همکاری و هماهنگی جامعه برتری را ساختند.
 
سعیدی با بیان اینکه به نظرمن نگاه ما به این کتاب نباید وجه قیاسی داشته باشد، افزود: باید نگاه مکمل به این کتاب داشته باشیم و برخی ایده‌هایی که فنلاندی‌ها توانسته‌اند در کشورشان پیاده کنند را ایرانیزه کنیم تا شاهد تغییرات خوب باشیم.
 
«هزار نوآوری از پارس» در راه است
وی همچنین از آماده‌سازی «هزار نوآوری از پارس» خبر داد و گفت: این کتاب میراثی است که ایران ما به دنیا ارزانی داشته و امیدوارم به زودی جمع آوری آن پایان یابد و منتشر شود و مانند کتاب فنلاند به 40 زبان ترجمه شود.
 
راز پیشرفت فنلاند نوآوری‌های اجتماعی است
واپو تایپاله نیز در این نشست به چگونگی نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت: این کتاب امروز بیشترین مخاطب را دارد و فنلاندی‌ها بعد از چاپ این کتاب به این نتیجه رسیدند که شاید ما هم چیزی داشته باشیم که بتوانیم از فنلاند به دنیا ارایه دهیم. قبل از چاپ این کتاب همه بر این باور بودند که راز پیشرفت فنلاند تکنولوژی آن است اما من سعی کردم در این کتاب بگویم تمام پیشرفت‌های تکنولوژی براساس نوآوری‌های اجتماعی است.
 
برابری زن و مرد در فنلاند از رازهای موفقیت است
نویسنده اثر در ادامه به رازهای موفقیت در کشور فنلاند اشاره کرد و گفت: از جمله این رازها برابری بین زن و مرد است. ما در سال 1687 کشیشی داشتیم که می‌گفت هیچ مردی نمی‌تواند ازدواج کند مگر اینکه خواندن و نوشتن بلد باشد. برابری زن و مرد ریشه در تاریخ ما دارد چون ما هیچ وقت در فنلاند برده‌داری را تجربه نکرده‌ایم. در سال 1907 فنلاند جزء نخستین کشورهایی بود که به خانم‌ها حق رأی داد و خانم‌ها می‌توانستند به‌عنوان نماینده وارد پارلمان شوند. و الان تقریبا سهم زنان نسبت به مردها در پارلمان برابر است.
 
فنلاند دارای جامعه‌ای هم‌گرا است
وی در ادامه بیان کرد: ما جامعه‌ای هم‌گرا هستیم تا دوران ناپلئون ما تحت سلطه سوئد بودیم سپس او ما را به روسیه فروخت و بعد از قدرت گرفتن لنین در شوروی ما خودمختاری‌مان را به دست آوردیم سپس درگیر جنگ داخلی خونین شدیم اما توانستیم استقلا‌ل‌مان را حفظ کنیم و همان جنگ باعث اتحادمان در جامعه شد.
 
باید فکری به‌حال وضعیت ترافیک در ایران شود
این نویسنده با بیان اینکه در فنلاند ما به همه اعتماد داریم و از نظر فساد کمترین فساد را در جامعه داریم، گفت: ما نمی‌خواهیم به کسی بگوییم چه کار کند فقط می‌خواهیم به افراد بگوییم کاری برای تغییر در جهت مثبت انجام دهند در ایران وضعیت ترافیک واقعا وحشتناک‌است و باید فکری برای آن شود. امیدوارم روزی کتاب هزار نوآوری اجتماعی از ایران منتشر شود.
 
 
​ایلکا تایپاله و واپو تایپاله
 
ایلکا تایپاله، نیز در این نشست با اشاره به تاریخچه فنلاند، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم فنلاند کشوری بسیار فقیر بود در سال 1947 زمانی که یونیسف افتتاح شد، فنلاند جزء نخستین کشورهایی بود که کمک دریافت کرد. ما در آن شرایط چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم، جمعیتی کوچک در کشوری پهناور بدون نفت و منابع که فقط جنگل و مردم داشتیم. در این شرایط به این نتیجه رسیدیم که نیاز به همکاری تک‌تک فنلاندی‌ها وجود دارد و شروع به ایجاد شبکه تامین اجتماعی برای همه مردم کردیم.
 
این نویسنده راز اول موفقیت فنلاند را توجه به تحصیلات و آموزش عنوان کرد و گفت: همه خانواده‌های فقیر در فنلاند قدر آموزش را می‌دانند و برای معلم ارزش زیادی قائلند و امروزه تحصیلات در فنلاند از مهدکودک تا دانشگاه رایگان است. ما به این باور رسیدیم که آموزش و تحصیلات باعث پیشرفت افراد می‌شود.
 
تایپاله در ادامه بیان کرد: از جمله کارهای مثبتی که در فنلاند صورت گرفت ایده مرخصی پدران در هنگام زایمان خانم‌ها بود. حدود 30 سال پیش فقط خانم‌ها از مرخصی زایمان استفاده می‌کردند اما ما فکر کردیم بهترین روش حمایت از خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند این است که پدر و مادرش در کنارش باشند.
 
وی افزود: از دیگر فعالیت‌ها در فنلاند تاسیس بیش از هزار موسسه NGO است که افراد داوطلبانه در آن کار می‌کنند. من و همسرم بیش از 10‌ موسسه‌ مدنی تاسیس کرده‌ایم. همچنین مساله بعدی مستقل بودن شهرداری‌هاست. 18 درصد حقوق ما به شهرداری‌ها می‌رود و تمام خدمات در شهرها از سوی شهرداری‌ها ارائه می‌شود به جز دانشگاه‌ها و نیروی پلیس که از سوی دولت پوشش داده می‌شود. البته اگر شهرداری‌ها درآمد خوبی نداشته باشند دولت به آنها سوبسید می‌دهد.
 
 

در پایان مراسم از کتاب «100 نوآوری اجتماعی از فنلاند» رونمایی شد و به رسم یادبود هدیه‌ای از سوی مدیرعامل خانه کتاب به سفیر فنلاند، سفیر فیلیپین، نویسندگان و مترجم کتاب داده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها