چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
بازدید اعضای شورای شهر از کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب/ از شهر آفتاب تا دستفروشان کتاب

همزمان روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» چند تن از اعضای شورای شهر تهران، همراه با رئیس و اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان با حضور در خیابان انقلاب که بر خلاف روز‌های گذشته چند ساعتی از حضور دست‌فروشان و دادزن‌ها خالی بود از چند کتابفروشی بازدید کردند و در یک نشست صمیمانه، پای صحبت چند کتابفروش نشستند.

به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «بازدید اعضای شورای اسلامی شهر تهران از راسته فرهنگی خیابان انقلاب به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» پیش‌از ظهر امروز چهارشنبه (24 آبانماه) با حضور محمدجواد حق‌شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، الهام فخاری و زهرا نژاد‌بهرام از اعضای شورای شهر تهران، عباس طباطبایی؛ معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 11، نصراله آبادیان شهردار منطقه 11، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و چند تن از اعضای این اتحادیه برگزار شد.  
 
کتابگردی اعضای شورای شهر تهران و رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ساعت 9 و 30دقیقه امروز از کتابفروشی «روزبهان» آغاز شد. آموزگار در حضور الهام فخاری و زهرا نژاد‌بهرام و همچنین شهردار منطقه 11 ضمن اشاره به مشکلات کتابفروشان گفت:‌ چهره فرهنگی خیابان انقلاب تغییر کرده است و بسیاری از کتابفروشان با توجه به این مشکلات مجبور به تغییر کاربردی شده‌اند.

انقلاب و داستان تقلب علمی!
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه از پیگیری مشکلات کتابفروشان در هیأت دولت خبر داد و از وضعیت فعلی یکی از تاریخی‌ترین خیابان‌های تهران به محل تبلیغ و فروش پایان‌نامه و مقاله انتقاد کرد.
 
هیات بازدیدکننده از کتابفروشی‌های تهران در ادامه از کتابفروشی انتشارات علمی و فرهنگی، جیحون، ققنوس و «بازارچه کتاب» بازدید کردند. ساماندهی به وضعیت دستفروشان، قاچاق کتاب و تغییر کاربری و لزوم حفظ چهره فرهنگی خیابان انقلاب مهم‌ترین دغدغه کتابفروشان بود که با اعضای این هیات مطرح شد.
 
در ادامه محمود آموزگار، الهام فخاری، زهرا نژادبهرام و آبادیان با حضور در جمع کتابفروشان و خبرنگاران به پرسش‌های آن‌ها درباره مساعدت شورای شهر و اتحادیه و همچنین شهرداری برای ساماندهی وضعیت دستفروشان و بهبود دسترسی مردم به کتاب به گفت‌وگو نشستند. در ابتدای این نشست صمیمانه، آموزگار زبان به گلایه گشود و نسبت به مسدودشدن مسیر شمال به جنوب خیابان انقلاب گفت: کتابفروشی‌های انقلاب از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های انقلاب به حساب می‌آیند و برای بازگشایی مسیر شمال به جنوب خیابان انقلاب با پلیس راهور رایزنی‌هایی داشتیم.
 
این فعال حوزه نشر در ادامه نسبت به استقرار ایستگاه‌های اتوبوس روبه‌روی کتابفروشی‌های میدان انقلاب نیز انتقاد کرد و گفت:‌ تلاش‌ها برای جابجایی این ایستگاه‌ها در نهایت به خاموش‌شدن این دستگاه‌ها در زمان مسافرگیری ختم شد.
 
آیا شهرداری نمی‌تواند دستفروشان را جمع‌آوری کند؟
آموزگار خطاب به اعضای شورای شهر گفت: امروز که از کتابفروشی‌های انقلاب بازدید می‌کردیم خبری از دستفروش‌ها نبود و گویا به خیابان دیگری آمده‌ایم؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد شهرداری در جمع‌آوری بساط دستفروش‌ها می‌تواند اقداماتی را انجام دهد.
 
آموزگار در واکنش به برخی اظهار نظر‌ها نسبت به تغییر محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، تصمیم‌گیری درباره این موضوع را به نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منوط دانست. وی گفت: بسیاری از همکاران نسبت به برگزاری نمایشگاه در مرکز شهر موافق هستند اما برگزاری نمایشگاه در مصلی هزینه‌های بالغ بر چهار تا پنج میلیارد تومان را به دنبال دارد.
 
 رئیس اتحادیه ناشران همچنین نسبت به پرداخت عوارض تابلو‌ از سوی کتابفروشان و  برپایی نمایشگاه‌های کتاب با تخفیف‌‌های بالا در ایستگاه‌های مترو به نماینده شوراری و شهر و شهردار منطقه 11 گلایه کرد.

 جمع‌آوری دستفروشان راه چاره نیست!
در ادامه این نشست الهام فخار دیگر عضو شورای شهر تهران، اعضای شورای جدید را افرادی آشنا به مسایل نشر و مولف خواند. فخار در ادامه ساماندهی به دستفروشان خیابان انقلاب را صرفا با جمع‌آوری آن‌ها امکان‌پذیر ندانست و تاکید کرد که با تعامل با اصناف این مشکل برطرف خواهد شد.

این عضو شورای شهر در ادامه تاکید کرد که در لوای دستفروشی امکان بروز بزه و تقلب وجود دارد بنابراین باید سازوکار مشخصی برای شناسایی راهکارهای رفع این مشکل پیدا کرد.
 
فخار راهکار مشکل دستفروشان خیابان انقلاب را به معنای نیاز به ایجاد یک صنف جدید ندانست و بر بهره‌گیری از تجارب کشورهای پیشرفته تاکید کرد و گفت:‌ باید محدوده کار دستفروش‌ها مشخص شود و به آن‌ها به‌عنوان «دستیار امنیت شهری» نگاه کنیم؛ به‌عبارت دیگر وقتی رویه مشخص و سیستم ثبت‌نام تعیین شود به‌مرور شاهد بهبود این وضعیت خواهیم بود.
 
این عضو شورای شهر در ادامه با انتقاد از تب کنکور در بین نوجوانان با ارایه پیشنهادی این پرسش را مطرح کرد که چرا مشتری کتاب به این حال و روز افتاده است و نقش آموزش و پرورش و رسانه را در بهبود این وضعیت ضروری دانست.

خیابان انقلاب و  آموزش تاریخ
فخار در ادامه با تاکید بر توجه به وجه تاریخی خیابان انقلاب گفت که می‌توان این خیابان را با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد به کلاس آموزش تاریخ تبدیل کرد. وی با اشاره به طرح  «تهران امید دارد» از ناشران برای اجرایی شدن این طرح در راستای مدیریت محله  درخواست کمک کرد.  فخار در ادامه درباره ساماندهی دستفروشان پیشنهاد کرد که اصناف درباره این موضوع که چه نوع دستفروشی مکمل کار کتابفروشان است به‌عنوان یک راهکار توجه کنند.

در ادامه این نشست صمیمانه نژاد‌بهرام با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به چرایی کاهش میزان مطالعه گفت: آلودگی هوا در خیابان انقلاب مانعی برای کار کتابفروشان نیست چرا که در زمان مبارزات انقلابی این خیابان محل رفت و آمد دانشحویان بسیاری بود. خیابان انقلاب به‌عنوان مکان تاریخی شهر تهران در زمان مبارزات انقلابی شاهد رفت و آمد دانشجویان و خرید کتاب بود؛ بنابراین کاهش رونق کتابفروشان نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

دوباره شهر آفتاب 
مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب موضوع دیگر بحث این عضو شورای شهر بود. نژادبهرام تاکید کرد که رویدادهای فرهنگی باید در شهر برگزار شود تا دسترسی مخاطبان تسهیل شود. به اعتقاد این عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر رویدادهای فرهنگی مانند نمایشگاه کتاب در رفع مشکلات نشر بسیار موثرند.
 
نژاد‌بهرام این پرسش را مطرح کرد که چرا باید با برگزاری نمایشگاه بیرون از شعر، فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را از شهر دور کنیم؟ ترافیک در شهر تهران وجود دارد چه بهتر که این ترافیک، ترافیک کتاب باشد. خیابان انقلاب راسته فرهنگی شهر تهران است. مساله دستفروشان باید با کمک صنف و ناشران حل و فصل شود. معتقدم خیابان انقلاب محل گذر نیست و شهرداری منطقه 11 می‌تواند خیابان انقلاب را به پیاده‌رویی مناسب تردد و توقف مخاطبان تبدیل کند.

این عضو شورای شهر در واکنش به گلایه محمود آموزگار درباره پرداخت عوارض تابلو برای کتابفروشان گفت که اتحادیه با درخواست کتبی این موضوع را پیگیری کند.    

در ادامه ابن نشست شهردار منطقه 11 از پیگیری‌ها برای ساماندهی دستفروشان و انبار‌های کتاب در خیابان انقلاب گفت و ابراز امید‌واری کرد با تعیین ردیف بودجه، مشکلات خیابان انقلاب برطرف شود. این مقام مسئول در شهرداری تهران بر لزوم تشکیل جلسات مشترک با مسئولان مترو، شورای شهر و اتحادیه ناشران در رفع مسائل کتابفروشان تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها