دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
کمبود بودجه را بهانه قرار ندهیم

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر وجود پیچیدگی‌های فرهنگی در حوزه ترویج کتابخوانی با تاکید بر لزوم شناسایی راه‌های مختلف برای تامین مالی حوزه فرهنگ گفت: معتقدم می‌توان با بودجه‌های کمتر نیز فعالیت فرهنگی انجام داد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست مشترک معاونین امور فرهنگی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با موضوع تبادل نظر درباره برنامه‌های ترویج کتابخوانی صبح امروز دوشنبه (15 آبان ماه) در تالار عاشوری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با حضور محسن جوادی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی برگزارش شد.
 
جوادی با اشاره به اهمیت ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: فعالیت در حوزه کتاب، مصداق واقعی امر به معروف است. عنصر کتابخوانی، باید جدی گرفته شود این در حالی‌است که بین آرمان‌ها و واقعیت‌ها فاصله وجود دارد و تعریف سازوکارهایی در این زمینه ضروری است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ترویج کتابخوانی امری ساده نیست و باید زمینه‌هایی را فراهم کرد. تهیه کتابِ خوب ازجمله این نکات است در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها کتاب خوب وجود ندارد بلکه فقط یکسری کتاب‌های قدیمی در کتابخانه‌ها چیده شده که خود ما رغبتی به خواندن آن‌ها نداریم. معتقدم کتاب‌ها باید معطوف به نیازها باشد به‌عبارت دیگر در تامین کتاب باید به تفاوت نسل‌ها و حتی شهرها توجه کنیم. تاکید به این موضوع ما را در رسیدن به اهدافمان یاری خواهد کرد.
 
این مقام مسئول در حوزه فرهنگی با تاکید بر لزوم دخالت نهادهای مختلف در امر کتابخوانی افزود: باید با بخش‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله نهاد کتابخانه‌های عمومی تعامل بیشتری وجود داشته باشد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته اعضای کتابخانه یک‌ساعت قبل از بازگشایی کتابخانه‌ها صف بسته‌اند بنابراین معتقدم که کتابخانه‌ها نه‌تنها فضایی برای مطالعه است بلکه فرصتی را برای طرح مباحث مختلف فراهم می‌کند.
 
جوادی که به‌تازگی به‌عنوان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده در تشریح رویکردهای این معاونت گفت: نخست به تمرکززدایی از فعالیت‌های فرهنگی توجه دارم معتقدم کل پروژه‌ها و بودجه‌های پژوهشی به چند شهر بزرگ منحصر و محدود شده است. درحالی‌که بسیاری از شهرها با وجود نیروهای انسانی قوی در حوزه پژوهش از بودجه قابل توجهی برخوردار نیستند؛ موضوعی که موجب می‌شود مردم به شهرهای دیگر مهاجرت کنند. توجه به تمرکز‌زدایی موجب اشتغال‌زایی در شهرستان‌ها نیز می‌شود.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رویکرد دیگر معاونت فرهنگی ادامه داد: فقط نباید به حوزه فرهنگی نگاه آسیب‌شناسانه داشته باشیم هرچند که این موضوع بسیار جدی است. به‌عبارت دیگر تا درد و احساس را نشناسیم نمی‌توانیم درباره آن دست به اقدامی بزنیم. آسیب‌شناسی فرهنگی از شهری به شهر دیگر متفاوت و دارای پیچیدگی‌های مختلفی است. به‌عنوان مثال در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی باید به موضوعات مختلف مانند آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق نیز توجه کنیم.
 
جوادی با اشاره به اعتبار و تخصیص بودجه فرهنگی افزود: کل بودجه فرهنگی در مقایسه با بودجه‌های بخش‌های دیگر رقم قابل‌ توجهی نیست؛ البته این موضوع را بهانه نمی‌کنیم تا کار را صورت ندهیم. معتقدم می‌توان با بودجه‌های کمتر نیز فعالیت فرهنگی کرد.
 
این مقام مسئول در حوزه فرهنگی با تاکید بر شناسایی مسیرهای مختلف برای تامین هزینه‌های فعالیت در حوزه فرهنگ گفت: می‌توان به مقوله وقف فرهنگی و خیریه توجه کرد. به‌عنوان مثال بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا ردیف بودجه‌ای دارند و از طریق بودجه‌های وقفی اداره می‌شوند؛ ازجمله این نهادها می‌توان به دانشگاه استنفورد اشاره کرد؛ بنابراین به اداره ارشاد استان‌ها و معاونان فرهنگی پیشنهاد و توصیه می‌کنم که بخشی از بودجه فرهنگی را از طریق بخش خصوصی و خیریه‌ها تامین کنند البته این موضوع به این معنا نیست که نسبت به افزایش اعتبار بی‌توجه هستیم. تلاش می‌کنیم تا ابتدا اعتبار و بعد تخصیص بودجه‌ای افزایش پیدا کند؛ علاوه بر این به کاهش فاصله بین اعتبار و تخصیص بودجه نیز توجه داریم.
 
جوادی با بیان این مطلب که ایده‌ها و طرح‌های جدید در تخصیص بودجه موثر هستند درباره تاثیر ترویج کتابخوانی بر دیگر حوزه‌ها ادامه داد: اگر نتوانیم در حوزه ترویج کتابخوانی فعالیت موثری انجام دهیم پیشرفت در دیگر حوزه‌ها نیز دست‌یافتنی نیست.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخی دیدگاه‌ها نسبت به تاثیر کتاب‌های الکترونیک در کاهش مطالعه افزود: مقوله کتابخوانی امری بسیار پیچیده است؛ به‌عبارت دیگر باید بپرسیم که مردم چقدر کتاب دیجیتال و الکترونیک دانلود می‌کنند که در کاهش میزان مطالعه موثر باشد؟ 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها