یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
چاپ نیازمند حمایت‌های ویژه است / بانک اطلاعات واردات چاپی به کمک این صنعت آمده است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دیدارهای خود با اهالی نشر و قلم در کتابفروشی‌ها، در کتابفروشی «آمه» حضور یافت. وی در این بازدید به خبرنگار «ایبنا» گفت: صنعت چاپ نیز مانند سایر بخش‌های کشور از تبعات رکود اقتصادی برخوردار شده و به همین دلیل این صنعت نیازمند حمایت‌های ویژه اعم از ارائه تسهیلات بانکی و نوعی تعاملات در مباحث مالیاتی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدعباس صالحی در ادامه دیدارهای خود با اهالی نشر و قلم در کتابفروشی‌ها، عصر شنبه (10 مهرماه) در کتابفروشی «آمه» حضور یافت.
 
وی در حاشیه این دیدار در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایبنا» مبنی بر این‌که «شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ در حال برگزاری است و 11 مهرماه آیین اختتامیه آن برگزار می‌شود، برگزاری چنین جشنواره‌ها به منظور معرفی و تجلیل شخصیت‌های مطرح در این عرصه خوب است، اما واقعاً برای رفع مشکلات این عرصه چه تمهیداتی اندیشیده شده و در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است؟» گفت: مشکلات صنعت چاپ را در چند بخش می‌توان بررسی کرد. نخست، مشکلات ساختاری این صنعت است. همان‌طور که می‌دانیم وقتی دستگاه‌های چاپ وارد کشور شدند، با وجه فرهنگی وارد شدند. اکنون گرچه چاپ یک ابزار فرهنگی به‌حساب می‌آید، اما نباید وجه صنعتی آن نادیده گرفته شود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: صنعت چاپ از یک ابهام ساختاری عمده رنج می‌برد و آن، این است که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و موضوعات صنعتی و فرهنگی در حرکت است و به‌نظر می‌آید یکی از کارهایی که باید انجام شود، تفکیک حوزه صنعتی از حوزه فرهنگی این صنعت و مشخص شدن تفاوت‌های این دو جنبه از یکدیگر است.
 
صالحی توضیح داد: به این منظور، در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش مفصلی در گفت‌وگو با اهالی چاپ تهیه شده و اکنون به جمع‌بندی روشنی رسیده‌ایم تا چگونه می‌شود این دو جنبه (صنعتی و فرهنگی) را تفکیک کرد و این‌که نباید نگاه فرهنگی و امنیتی باعث شود که جنبه صنعتی آن نادیده گرفته شود.
 
وی افزود: همچنین با کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کردیم در این رابطه که صنعت چاپ را باید به رسمیت بشناسیم و این‌که وجه صنعتی آن با امتیازاتش دنبال شود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بخش دوم مشکلات صنعت چاپ نیز اظهار کرد: متأسفانه صنعت چاپ مانند سایر بخش‌های کشور از تبعات رکود اقتصادی برخوردار شده و بنابراین نیازمند حمایت‌های ویژه اعم از ارائه تسهیلات بانکی و نوعی تعاملات در مباحث مالیاتی است تا بتواند از این رکود خارج شود.
 
صالحی با اشاره به بخش سوم مشکلات صنعت چاپ، گفت: متأسفانه سهم زیادی از حوزه چاپ، وارداتی است، در حالی‌که ظرفیت تولید داخلی آن‌ها وجود دارد. با توجه به این‌که مقام معظم رهبری امسال را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامیده‌اند، یکی از کارهایی که در دو سال اخیر در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، تهیه بانک اطلاعات از واردات چاپی کشور است. این سند با این منظور که کشور در بخشی از این واردات ظرفیت بالقوه دارد و این‌که چگونه می‌شود در این عرصه میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کرد، تهیه شده است. این بانک اطلاعاتی، تا حدودی به کمک صنعت چاپ آمده است.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که درباره تمهیدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال پرسید، بیان کرد: حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سه سال گذشته مسیر رو به پیشرفتی را داشته است. به‌طور مثال می‌توان به تجمیع حداکثری ناشران ایرانی، توجه بیشتر به بحث جذابیت‌های بصری و دکور غرفه ایران و همچنین درگیر کردن بیشتر تشکل‌های نشر در حوزه برگزاری غرفه ایران اشاره کرد.


 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دبیرخانه نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز چندین اتفاق مبارک رُخ داده است؛ نخست این‌که کتاب‌هایی که تناسب بیشتر با هویت ایرانی دارند، هم انتخاب و هم به زبان‌های خارجی ترجمه می‌شوند. بر این اساس، دقت‌ها و حساسیت‌ها در انتخاب کتاب‌ها بیشتر شده است. همچنین با توزیع تخصصی کتاب، کیفیت‌افزایی نمایشگاه ارتقا پیدا کرده است. از دیگر نکات، ارتقای دیدارها و گفت‌وگو ها در ایام برپایی نمایشگاه است. این دیدارها در سطوح مسئولان تشکل‌های نشر، ناشران معتبر و نویسندگان صورت می‌گیرند.
 
صالحی با بیان این‌که برنامه معرفی نشر ایران و قابلیت‌های نشر ایران از جمله رویکردهایی است که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دنبال می‌شود، گفت: به‌نظر می‌آید حجم قابل توجهی از این نشست‌ها و گفت‌وگوها، فرصت مناسبی برای معرفی نشر ایران فراهم آورده‌اند. به عبارت دیگر، دبیرخانه‌ای که با مشارکت تشکل‌ها در محل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران دایر شده، امسال در برپایی متفاوت‌تر و کامل‌تر غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت نقش مؤثر خواهد داشت.
 
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که جویای سازوکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر دیجیتال شد، عنوان کرد: برای تهیه سند چشم‌انداز نشر دیجیتال، هم در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و هم در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگوهایی صورت گرفته است. تهیه این سند در یکی از کارگروه‌های معاونت‌ فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته تا هم نقطه‌های تماس با مراکز نشر دیجیتال مشخص شود و هم حقوق قانونی نشر دیجیتال تبیین شود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره آیین‌نامه جدید هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید، افزود: این آیین‌نامه چند ماهی است که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأیید شده و اکنون در حال اجراست.
 
صالحی توضیح داد: در آیین‌نامه جدید هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهار کارگروه شکل گرفته‌ که عبارتند از کارگروه‌های تخصصی ادبیات، کودک و نوجوان، دین و علوم انسانی. با این نگاه، کتاب‌ها تخصصی‌تر بررسی و انتخاب می‌شوند. تهیه این آیین‌نامه به این منظور بود که مسئولان کارگروه‌ها با وحدت رویه به کار انتخاب و خرید کتاب بپردازند. به‌زودی نشستی درباره خرید کتاب با حضور برخی مسئولان کارگروه‌ها و مهرزاد دانش، دبیر هیأت برگزار خواهد شد.
 
در برنامه دیدار سیدعباس صالحی با اهالی قلم در کتابفروشی «آمه»، محمود آموزگار، مدیر کتابفروشی نیز اظهار کرد: ملکیت این کتابفروشی متعلق به مرحوم یمینی‌شریف بود. این مکان در ابتدا با عنوان کتابفروشی «روش نو» فعالیت می‌کرد تا این‌که در سال 1370 وی فوت می‌‌شوند و از آن زمان کتابفروشی «آمه» با عرضه کتاب‌های اورجینال پزشکی فعالیت خود را آغاز می‌کند. این مجموعه از سال 1375 تا 1380 بسته می‌ماند و در سال 1381 که نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود و مقررات نشر تا حدودی تغییر می‌کند (بدون سوبسید) دوباره فعالیت این کتابفروشی از سر گرفته می‌شود.
 
آموزگار با بیان این‌که در این کتابفروشی، کتاب‌های حوزه‌های پزشکی، کودک و نوجوان و همچنین عمومی عرضه می‌شوند، ادامه داد: تاکنون این کتابفروشی 115 عنوان کتاب منتشر کرده است. وقتی کتابی را می‌خواهیم، منتشر کنیم، دقت می‌کنیم که چقدر این کتاب مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. همچنین سعی می‌کنیم کتاب‌های نخستِ پدیدآورندگان را به چاپ برسانیم.
 
مدیر کتابفروشی آمه گفت: در این کتابفروشی دوشنبه‌های هر هفته از ساعت 18:30 تا 20:30 آیین قصه‌‌خوانی فارسی (از متون کلاسیک ادبی) و ترجمه برگزار می‌شود. همچنین جمعه‌ها به‌صورت یک هفته در میان، در این مکان جلسه روان‌شناسی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها