شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
ایـجاد شـهر کتـاب، نیـاز مهـم توسـعه فرهنـگی قشـم است

حجت‌الاسلام علی ملانوری، مدیر ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم در آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب قشم، گفت: توسعه همه‌جانبه قشم به‌ویژه در حوزه فرهنگی، به ایجاد شهر کتاب و تقویت مطالعه نیازمند است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ملانوردی در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه کتاب قشم با بیان این مطلب، اظهار کرد: این جزیره با داشتن بیش از 15 هزار دانشجو و استراتژی دولت تدبیر و امید به آینده مناطق آزاد، به ایجاد مکانی به‌عنوان شهر کتاب نیاز دارد.

وی با بیان این‌که «اگر قشم بخواهد به جایگاه حقیقی‌اش در سند چشم‌انداز توسعه ایران 1404 برسد، راهی جز تقویت بخش‌های مختلف فرهنگی و سرمایه‌گذرای در آن ندارد»، گفت: امروز متاسفانه سرانه مطالعه ایرانیان با وجود انتشار سالانه حدود 60 هزار عنوان کتاب، بسیار پائین و ناچیز است.

مدیر ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم تاکید کرد: اگر قرار باشد مفهوم مظلومیت تجسم شود بدون تردید به کتاب می‌رسیم و این حقیقت تلخ را می‌توان در میزان پائین شمارگان بهترین عنوان‌های منتشر شده کتاب، درک کرد.

ملانوری با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب قشم گفت: در این نمایشگاه 22 هزار عنوان کتاب از 450 ناشر ارائه شده است. همچنین در این نمایشگاه کتاب‌های علمی، تاریخی، ادبیات، فرهنگ قرآنی و دینی، سیاسی و بخش کودک و نوجوان عرضه می‌شود.

به گفته وی، بخش کتاب‌های داخلی این نمایشگاه با هشت هزار عنوان ویژه بزرگسالان و بخش کتاب‌های خارجی نیز بر اساس نیاز دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فعال در منطقه آزاد قشم با هشت هزار عنوان، به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

علی اکبر شعبانی‌فرد، سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این مراسم گفت: برداشت اشتباه از کتاب و علم نیز انسان را در زمره جنایتکاران تاریخ قرار می‌دهد و تفکر وهابیت، تکفیری‌ها و داعش بر اساس برداشت ناصحیح از کتاب، حاصل شده است.

وی با اشاره به حرکت انسان‌های دانا، عالم و اندیشمند برای رسیدن به قله‌های کمال و معرفت، بیان کرد: بسیجیان از جمله افرادی هستند که در دوران جوانی مسیر کمال را با شتاب طی کرده و رفتار آنها در هشت سال دفاع مقدس بیانگر این حقیقت است. امروز همه ما مدیون بزرگواری این عزیزان هستیم.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: تکفیری‌ها، وهابیت و داعشی‌ها با برداشت اشتباه از قرآن و تحت‌تاثیر وابستگی به استعمارگران، در پی بد جلوه دادن چهره اسلام هستند.

وی با اشاره به همایش بزرگ شناخت تکفیری‌ها که به‌تازگی با حضور اندیشمندان بزرگ جهان اسلام در قم برگزار شد، ادامه داد: در این همایش علمای شیعه و اهل سنت، تفکر نادرست تکفیری‌ها، داعشی‌ها و وهابیت از قرآن کریم را محکوم کردند.

شعبانی‌فرد با تجلیل از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب در قشم، گفت: مطالعه و توجه به کتاب باید در جامعه نهادینه شود و همه ما به‌ویژه متولیان امور فرهنگی و مراکز آموزش و پرورش در این زمینه مسئولیت سنگینی به عهده داریم.

نخستین نمایشگاه کتاب قشم با همکاری سازمان منطقه آزاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد گسترش فرهنگ و هنر قشم و کانون هنر قشم چهارم آذرماه افتتاح شده است و تا 14 آذرماه از ساعت 9 تا 13 و 17 تا 21 در سالن نمایشگاه های بین‌المللی قشم، پذیرای دوستداران کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط