چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
رونمایی از کتاب «تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر»/ گام آغازین سوره مهر برای نیروی دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش در آیین رونمایی از کتاب «تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر»گفت: از همه هنرمندان و نویسندگان توقع داریم كه در ثبت خاطرات شهیدان همکاری کنند. نیروی دریایی با هر آن‌چه در دست دارد، آماده کمک به هنرمندان و نویسندگان در عرصه‌های مختلف است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، آیین رونمایی كتاب «تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر» با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، سیدقاسم یاحسینی، خاطره‌نگار كتاب و جمعی از فرماندهان نیروی دریایی، هنرمندان و اهالی ادبیات عصر گذشته، یکم مهرماه 1393 در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.
 
گام آغازین سوره مهر برای نیروی دریایی
در ابتدای این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، از گردآوری خاطرات رزمندگان دفاع مقدس ابراز خوشحالی کرد و گفت: انتشارات سوره مهر و حوزه هنری تا کنون در زمینه‌های مختلف خاطرات فرماندهان و رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی را گردآوری كرده‌اند اما جای خاطرات نیروهای دریایی در بین آثار این نهاد خالی بود و با اثری كه «سید قاسم یاحسینی» نوشت، می توانیم به فعالیت در این زمینه افتخار كنیم. 
 
مومنی انتشار کتاب «تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر» را آغاز راه ثبت خاطرات در این زمینه دانست و ادامه داد: به زودی خاطرات دیگری در این زمینه تالیف و منتشر می‌کنیم. پیش از این، دلاوری‌های تكاوران نیروی دریایی را از زبان دیگران شنیده بودیم و خوشحالیم كه امروز می توانیم این دلاوری‌ها را در یك اثر مستند و ادبی بخوانیم. 
 
سپس حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، زندگی کردن در دوران دفاع مقدس را مایه افتخار خود دانست و  گفت: جهاد و شهادت سرمایه‌های بزرگی هستند كه در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. از اقدام حوزه هنری برای نگارش خاطرات تكاوران دریایی سپاسگزارم اما تقاضا می‌كنم فرماندهان و رزمندگان ارتش دریایی نیز برای ثبت خاطراتشان به حوزه هنری و انتشارات سوره مهر كمك كنند چرا كه تمام نبردهای این عزیزان در عمق خلیج فارس و در دفاع مقدس بسیار افتخار آفرین است.  

شکست دشمن در شصت‌و هفتمین روز از جنگ
دریادار حبیب‌الله سیاری در این آیین، با بیان این كه ما همیشه مدیون شهدا هستیم، گفت: چند سال گذشته وقتی در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌كردم از نبودن كتاب‌هایی در حوزه نیروی دریایی گله‌مند بودم. نیروی دریایی از مولفه‌های قدرت بسیاری در عرصه‌های مختلف برخوردار است كه تمامی آنها نمایش‌دهنده قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است و به تقویت این قدرت كمك می‌كند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تاكنون كسی ما را در این عرصه حمایت و راهنمایی نكرده است. از همه هنرمندان و نویسندگان توقع داریم كه به دلیل جواب به خانواده شهدا پای كار بیایند. نیروی دریایی هم آمادگی دارد با هر آن‌چه كه در دست دارد بتواند به هنرمندان عرصه‌های مختلف كمك كند تا یاد شهدا را زنده نگه دارند و اقتدار جمهوری اسلامی را نمایش دهند.
 
جنگ تحمیلی غافلگیرانه نبود
سیدقاسم یاحسینی، خاطره نگار كتاب «تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر» نیز در این مراسم گفت: این كتاب دو نكته مغفول درباره جنگ تحمیلی و خرمشهر را برای ما بیان می‌كند. درباره جنگ تحمیلی كتاب‌های زیادی نوشته شده و بر اساس آمارهایی كه كتابخانه جنگ داده شاید حدود 10 هزار كتاب در قالب‌های مختلف تحلیلی، خاطرات، مستندنگاری و... چاپ شده و مشخصا درباره خرمشهر هم تاكنون بیش از دویست جلد كتاب در زمینه‌های مختلف منتشر شده و وضعیت طوری است كه برخی از كتاب‌ها به تكرار افتاده‌اند.
 
وی با شکرگزاری از خداوند برای نوشتن خاطرات یکی از بزرگترین قهرمانان ایران، گفت: ناخدا هوشنگ صمدی در این سرزمین كه همواره از جوانب مختلف مورد هجوم قرار گرفته، سرفرازانه ایستاد و از شرف ارتشی بودن، ایرانی بودن، اسلامی بودن و انسان بودن خودش دفاع كرد.

این نویسنده درباره كتاب تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر تاكید كرد: دو نكته به لحاظ تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری جنگ ما در خرمشهر كه تا كنون مغفول بوده و آن این‌که همه احساس می‌كنیم كه جنگ تحمیلی ما را غافلگیر كرد در حالی كه اصلا این طور نیست.
 
یاحسینی با اشاره به اسنادی  که سپاه، نیروی دریایی، نیروی هوایی و زمینی و خاطرات بسیار زیاد منتشر شده گفت: می‌دانیم دست كم از اواخر سال 58 نیروهای نظامی می‌دانستند كه عراق به زودی به ایران حمله خواهد كرد و تمام این تحولات را به مركز گزارش می‌كردند اما به دلایل مختلف هرگز به این هشدارها توجه نشد و آن‌چه اتفاق افتاد شاهد بودیم. این نكته‌ای است كه كمتر به آن اشاره شده و همواره از غافلگیر كننده بودن جنگ سخن گفته شده است در حالی كه بر اساس روزشمارهایی كه به آنها اشاره شده این را می‌دانیم كه در فروردین سال 59 این هشدار داده شده است كه ظرف چند ماه آینده جنگ شروع می شود.

یاحسینی ادامه داد: من در اینجا باید از جناب آقایان مومنی و حمزه‌زاده مسئولان سوره مهر حوزه هنری تشكر كنم كه  مجال انتشار این كتاب را دادند. باید بگویم به باور من، به عنوان كسی كه مورخ است و بیش از صد و پنجاه كتاب در زمینه خرمشهر خوانده، انتشار این كتاب تغییر گفتمان و روایتی است كه اتفاق افتاده است. تاكنون ما فكر می‌كردیم كه خرمشهر را صرفا چند نفر از مردم آنجا نگه داشتند حال آن‌كه، به فاصله تنها چند ساعت بعد از وقوع جنگ تحمیلی یك گردان 600 نفره به طول 12 كیلومتر از بوشهر قهرمان حركت كرده، روز اول مهرماه 1359 با دشمن درگیر شدند و 34 روز افتخار آفریدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها