چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶
احمد علمشاهی: دولت در عرصه فرهنگ، باید تصدی گری را کاهش و  نقش نظارتی و حمایتی را تقویت کند

احمد علمشاهی، رییس و سردبیر خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدگاهش این است که در حوزه نظارت باید در چارچوب قانون و با نگاه فرهنگی عمل کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، برنامه «محرمانه نیست» رادیو گفت‌وگو، عصر امروز(20 آذرماه) با حضور میهمانان به موضوع «تصدی‌گری دولت و چگونگی آن»، «نظارت دولت و راه‌های اعمال آن»، «حمایت دولت و حد و حدود آن» و بحث «هدایت دولت» در مباحث فرهنگی پرداخت. 

این برنامه با حضور احمد علمشاهی،  سردبیر خبرگزاری کتاب ایران، مسعود سلطانی‌فر، عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و حجت‌الاسلام حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

احمد علمشاهی: دولت در عرصه فرهنگ باید نقش نظارتی داشته باشد

احمد علمشاهی،  سردبیر خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این برنامه با اشاره به حضور دولت در عرصه فرهنگ گفت: درباره حضور دولت در عرصه فرهنگ، نظریات مختلفی وجود دارد. برخی مخالف حضور دولت در عرصه فرهنگی هستند و معتقدند که دولت نباید در عرصه فرهنگی نقشی داشته باشد و از سوی دیگر دیدگاه‌هایی هم موافق دخالت دولت و حاکمیت در فرهنگ هستند و از حضور حداکثری دولت در این عرصه حمایت می‌کنند. 

وی افزود: اما به طور کلی باید گفت دولت وظیفه دارد از حقوق آحاد مردم دفاع کند. دولت موظف است در حوزه فرهنگ  نیز زمینه توسعه را مانند دیگر حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراهم و به طور متوازن عمل کند. فرهنگ، نیاز به هزینه دارد و دولت موظف است زیرساخت‌های فرهنگی را آماده کند.

علمشاهی درباره تغییر ماهیت نظارت در دوران جدید گفت: امروز تقریبا  مانند گذشته نظارت و انقباض کامل در عرصه فرهنگ مقدور نیست. در گذشته، ابزارهای فرهنگی محدود بودند. اما امروزه ابزارهای فرهنگی متفاوت هستند و اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و... وارد عرصه اجتماعی مردم شده‌اند. بنابراین به جای مرعوب شدن در برابر این ابزارها و محدود کردن بهتر است ابزار آموزش و هدایت را برای استفاده صحیح پر رنگ تر کرد.

سردبیر خبرگزاری کتاب ایران درباره وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حمایت و نظارت گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت باید در چارچوب قانون و بدون اعمال سلیقه و نگاه غیر فرهنگی و کارشناسی وجود داشته باشد. اهالی هر صنف فرهنگی می توانند به بررسی آثار هم صنفان خود بپردازند و باید از ورود افراد غیر متخصص و ناآشنا به این حوزه جلوگیری شود. فرهنگ از نگاه مقام معظم رهبری، انقباضی نیست. شریعت ما هم، چنین اجازه‌ای‌ نمی‌دهد بلکه باید اجازه دهیم آثار متنوع تولید و از سوی اهالی فن مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: دیدگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در حوزه نظارت باید در چارچوب قانون و نگاه فرهنگی عمل کرد. طبیعتا باید نظارت فرهنگی را به افرادی که کاملا در حوزه فرهنگ هستند بسپاریم زیرا نمی‌خواهیم نگاه سیاسی، امنیتی و انقباضی به فرهنگ داشته باشیم.

علمشاهی با اشاره به گسترده شدن فضای دولتی در تولید آثار فرهنگی گفت: متاسفانه در کشور ما بیشتر رسانه‌ها دولتی و حاکمیتی هستند. در حال حاضر، بیش از 50 درصد از تولیدات فرهنگی ما برعهده دولت است و بخش خصوصی در این حوزه نقش بسیار کمرنگی دارد. قدرت فرهنگی در هر کشور در گرو آن است که دولت صرفا نقش حمایتی و نظارتی داشته باشد و بخش‌های غیر دولتی به تولید آثار بپردازند. باید نقش دولت در تصدی و تولید کاهش پیدا کند و به نظارت و هدایت کارها بسنده کند.

حمید رسایی: شبکه‌های اجتماعی با فرهنگ ما سازگار نیستند
حجت‌الاسلام حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره نگاه فرهنگی دولت گفت: مسوولان ما نباید به سمت رفتارهای غیرقانونی و ساختار شکنی در نظام حرکت کنند. اگر این رفتار را بپذیرید، فردا باید راه را برای انتشار کتاب‌ها و فیلم‌های نافی فرهنگ باز کنیم.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی در تقابل با آموزه‌های دینی ما هستند و با آن سازگاری ندارند. ما نباید دسترسی به این شبکه‌ها را آزاد بگذاریم. هر اندازه که ابزارهای تکنولوژیک پیشرفت می‌کنند، به همان اندازه نیز ابزارهای نظارتی توسعه پیدا می‌کنند و باید از آن‌ها بهره بگیریم.

مسعود سلطانی‌فر: سیاست‌های دولت باید قانونی باشند نه سلیقه‌ای

مسعود سلطانی‌فر، عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در مقدمه مباحث خود درباره حمایت دولت از آثار فرهنگی گفت: توسعه در جامعه زمانی رخ می‌دهد که همه بخش‌های آن به طور متوازن و هماهنگ و در یک جهت رشد کند و اصطلاحا به آن توسعه پایدار یا متوازن گفته می‌شود. هر زمان که بخشی دچار ناهماهنگی شود، آن جامعه دچار نابه‌هنجاری خواهد شد.

وی افزود: باید میان حمایت، دخالت و نظارت تعریف‌ها را مشخص کنیم. نظام‌هایی که در یک قرن گذشته ایدئولوژیک بوده‌‌اند، نتوانسته‌اند از دخالت در امور فرهنگی نتیجه بگیرند و دچار نابه‌هنجاری شدند. دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم کند اما اینکه با این کار تلاش کند در تعمیق اعتقادات مردم گامی بردارد، باید گفت چنین کاری نشدنی است.

عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت‌های وسیع دولت در حوزه فرهنگ گفت: هم اکنون نزدیک به 55 نهاد به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند. اعتقاد دارم که دولت‌ها باید به حمایت و نظارت بر فرهنگ بپردازند و از دخالت در کارهای فرهنگی پرهیز کنند. 

سلطانی‌فر درباره تلاش ایرانی‌ها برای استفاده از صنایع تکنولوژیک جدید گفت: در سال‌های اخیر در عرصه نزاع فرهنگ‌ها، دولت‌های‌ ایران در دوره هاي مختلف تلاش کرده‌اند از این ابزار جدید برای تبلیغ ارزش‌های خود بهره برند و سایت‌ها و شبکه‌های تلویزیونی زیادی برای این امر ایجاد كنند.

وی افزود: اگر محدودیت‌های خود را افزایش دهیم نمی‌توانیم باورها و ارزش‌های خود را به نسل جدید انتقال دهیم. بلکه باید از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم و از این طریق آموزه‌های خود را در جهان تبلیغ کنیم. از سوی دیگر باید جلو فرهنگ ابتذال را بگیریم زیرا مطرح شدن مسایلی نامربوط می‌تواند برای نوجوان ما بحران ایجاد کند.
سلطانی‌فر با اشاره به نقش حمايتی دولت از فرهنگ گفت:‌ همه نظام‌های سیاسی دنیا برای خود خط قرمزی دارند و همه چیز را در اختیار همه کس قرار نمی‌دهند. اما اگر می‌خواهیم در عرصه فرهنگ موفق باشیم باید به بخش خصوصی اجازه فعالیت بدهیم. این خط قرمزها باید در چارچوب قانون و سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبری ابلاغ می‌شوند، اعمال شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها