چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
جذابیت ادبیات مقاومت برای کودکان با ترسیم مرزهای امنیت ملی

سیدصادق موسوی، نویسنده در میزگرد تخصصی ادبیات مقاومت حوزه کودک و نوجوان گفت: اگر بتوانیم مرزهای امنیت ملی را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به شیوه‌های مختلف ترسیم کنیم، ادبیات مقاومت برای کودکان جذاب‌تر و از حالت سفارشی و تحمیلی خارج می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، میزگرد تخصصی ادبیات مقاومت حوزه کودک و نوجوان عصر سه‌شنبه، نهم مهر‌ماه 92 با حضور نویسندگان و کارشناسان این حوزه و با هدف بررسی جایگاه ادبیات مقاومت در حوزه کودک و نوجوان و بیان راهکارهای نهادینه کردن مفهوم مقاومت در این حوزه، در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برپا شد.

سیدصادق موسوی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان در این مراسم با تاکید بر صحبت کردن درباره فرهنگ مقاومت برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان گفت: برای گروه سنی کودک باید به مقوله مالکیت مادی و برای گروه سنی نوجوان به موضوع مالکیت معنوی، باورها، آیین‌ها، تاریخ و خاطرات  بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد: خلق قهرمان‌های دست‌یافتنی و امروزی که مروج باورهای خدامحورانه باشند، نیاز جدی ادبیات کودک و نوجوان کشور است. این قهرمان‌ها باید با مقوله امنیت پیوند داده شوند. بنابراین، والدین فرهیخته همان‌گونه که به سلامت فرزندانشان و آموزش مهارت‌های زندگی اهمیت می‌دهند باید به موضوع امنیت نیز به معنای عام و جامع توجه کنند. در این میان، نویسندگان، ناشران، انجمن‌ها و تصویرگران نیز باید در آثار خود به این مهم بپردازند.

موسوی با بیان این‌که باید غرور فرهنگی ما افزایش پیدا کند، گفت: ما ایرانیان باید به شرقی بودن، مسلمان و شیعه بودن خود مفتخر باشیم. شک نکنید که فرهنگ‌های مهاجم بیش از هر چیز دیگری با شرقی بودن و مسلمان بودن ما مشکل دارند. بنابراین، قهرمان‌سازی امروزی که بتواند باورهای فرهنگی ما را افزایش دهند، نیاز ادبیات نوجوان کشور است. در ادبیات کودک نیز باید بیشتر به حوزه‌های دین، زبان و خاک توجه شود.

ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان از دیگر سخنرانان این میزگرد بود. وی بیان کرد: مقاومت در معنای عام یعنی بازدارندگی و ایستادگی، که در همه حوزه‌های زندگی قابل مشاهده است. به طور مثال گلبول‌های سفید، همواره از بدن در برابر میکروب‌ها مراقبت می‌کنند. بدون تردید مفهوم مقاومت در جایزه ادبی شهید آوینی معنای عام را در بر نمی‌گیرد، بلکه به معنای تامین امنیت است.

نویسنده «قدیس» با بیان این‌که مقاومت به مفهوم امنیت برای بسیاری ناشناخته است، گفت: پیش از این، ادبیات مقاومت را با ادبیات دفاع مقدس یکسان می‌پنداشتیم اما اکنون به نظر می‌رسد دامنه مورد نظر دست‌اندرکاران جایزه ادبی شهید آوینی ویژه است و این دو موضوع را جداگانه بررسی می‌کنند.

این نویسنده افزود: تصور می‌کنم  نمی‌توان مفهوم مقاومت را آن‌گونه که در جایزه ادبی شهید آوینی مطرح است، در میان آثار کشف کرد. بنابراین، تبیین این مفهوم از راه برگزاری جلسه‌های مختلف ضرورت دارد.

حسن‌بیگی اظهار کرد: به دست‌اندرکاران برپایی جشنواره دو سالانه کتاب سال مقاومت بین الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) پیشنهاد می‌کنم به جای این‌که در این جشنواره به بررسی کتاب‌های چاپ شده در حوزه انقلاب و مقاومت بپردازند، جشنواره را به‌گونه‌ای برگزار کنند که نویسندگان برای تولید آثار جدید در حوزه ادبیات مقاومت ترغیب شوند.

وی ادامه داد: متولیان برپایی این جشنواره باید جایزه را به آثاری اهدا کنند که هنوز نوشته نشده‌اند. در نتیجه نویسندگان ترغیب می‌شوند  دست به قلم ببرند. در این صورت است که می‌توانیم شاهد یک ژانر جدید در حوزه ادبیات کشور، به‌ویژه ادبیات کودک و نوجوان باشیم.

این نویسنده اظهار کرد: با توجه به این‌که مفهوم مقاومت برای بسیاری از نویسندگان ناآشناست، بنیاد روایت فتح باید با برگزاری نشست‌های تخصصی اجباری به صورت ماهانه برای نویسندگان این حوزه، مفهوم مقاومت را برای آن‌ها تبیین کند. این نشست‌ها بسیار تاثیرگذار خواهند بود زیرا زمینه‌های ایجاد انگیزه در نویسندگان برای تولید اثرهای متعدد و باکیفیت را فراهم می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط