دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۳
جشنواره تئاتر فجر با 30 جشنواره بین‌المللی مقایسه می‌شود

قادر آشنا، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در نشست مطبوعاتی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از انتشار کتاب‌های پژوهشی در برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر خبر داد. انتشار کتاب پژوهشی «مقایسه جشنواره فجر با 30 جشنواره بین‌المللی دیگر» در حاشیه این جشنواره از دیگر اهداف آن در این نشست بیان شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست مطبوعاتی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، صبح امروز 25 دی، از ساعت 10 با حضور قادر آشنا، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، سعید کشن فلاح، دبیر جشنواره و پیمان شریعتی، مدیر اجرایی این دوره در تالار کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. 

قادر آشنا در این نشست ضمن تشکر ویژه از سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در ستاد اجرایی جشنواره 31 تئاتر فجر و حل ‌و فصل مشکلات مالی گفت: در این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پژوهش‌هایی انجام شده که منتشر خواهند شد. امیدوارم این پژوهش‌ها به تئاتر کشور کمک کرده و برای برگزاری جشنواره سی و دوم تئاتر فجر راه‌گشا باشد. 

وی افزود: در این دوره احساس نیاز شد که در پژوهشی، جشنواره تئاتر فجر با سی‌جشنواره برتر دنیا مقایسه شود. فاز نخست این پژوهش که شامل احصای اطلاعات جشنواره‌های خارجی بوده انجام گرفته و اطلاعات آماری 25 دوره از جشنواره تئاتر فجر نیز استخراج شده است. 

آشنا در ادامه با اشاره به ضرورت خروج تئاتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به نظر من باید تئاتر از مجموعه وزارت ارشاد خارج و به عنوان یک مساله ملی مطرح شود. در راستای تحقق این هدف ما نشست‌های بسیاری با اعضای کمسیون فرهنگی مجلس و اعضای کمیته فرهنگی هیات دولت داشته‌ایم و امیدواریم  تلاش‌های ما در این زمینه به ثمر برسد. 

پیمان شریعتی، مدیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر در توضیح بیشتر کتاب‌هایی که قرار است در حاشیه این جشنواره منتشر شوند گفت: کتاب پژوهشی «مقایسه جشنواره فجر با 30 جشنواره بین‌المللی دیگر» با پژوهش و نگارش دکتر مهدی حامد سقائیان یکی از کتاب‌های این جشنواره است. 

وی افزود: کتاب دیگری نیز درباره اطلاعات آماری و تحلیل پنج دوره اخیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به کوشش منوچهر اکبرلو منتشر خواهد شد. طبق روال گذشته نیز پنج نمایشنامه برتر و برگزیده، مسابقه نمایشنامه‌نویسی در یک مجلد منتشر خواهد شد. همچنین در این دوره کتاب بخش عکس و پوستر این دوره از جشنواره نیز در نوبت نشر قرار خواهد گرفت. 

شریعتی به بخش بزرگداشت این جشنواره نیز اشاره کرد و توضیح داد: در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قرار است از محمود استاد محمد، ثریا شیرزادی و بهروز بقایی به واسطه حضور مدام و تاثیرگذار در تئاتر ایران تجلیل شود. 

شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزار نشدن بازار تئاتر ایران در این دوره از جشنواره و همچنین منتشر نشدن بولتن خبری اشاره کرد. 

سعید کشن فلاح، دبیر جشنواره در این نشست گفت: تمام تلاش ما این بوده که در این دوره محدودیتی برای حضور هنرمندان جوان کشور ایجاد نشود. 

وی افزود: همچنین لازم است بیان کنم کهب به رغم تمام تحریم‌ها، در بخش بین‌الملل جشنواره چیزی در حدود 108 اثر به جشنواره ارسال شد. این مساله نشان می‌دهد که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در جهان به عنوان یک جشنواره معتبر و تاثیرگذار مطرح شده است. 

کشن فلاح همچنین درباره بودجه این جشنواره، هیات‌های بازبینی و داوران و شرایط اجرای عمومی تئاتر راه‌یافته به بخش مسابقه این دوره از جشنواره برای حاضران توضیحاتی ارایه کرد. 

نکاتی درباره سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 

- سی‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید کشن فلاح از 26 دی تا 12 بهمن  به صورت هم‌زمان در تهران و استان‌های البرز، فارس، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان برگزار خواهد شد. 

- در بخش تئاتر بین الملل این دوره از جشنواره تئاتر فجر، 9 نمایش از 8 کشور سوئیس، استرالیا، ارمنستان، مجارستان، لبنان، کره جنوبی، آذربایجان و ایتالیا با 2 نمایش حضور خواهند داشت. 

- سیروس همتی، سجاد افشاریان، مهدی میرباقری و فرهاد نقدعلی از جمله نویسندگانی هستند که دو نمایشنامه از مجموعه آثار آن‌ها در این دوره از جشنواره توسط گروه‌های مختلف اجرا می‌شود. همچنین حمیدرضا نعیمی نیز با سه نمایشنامه در این دوره حضور دارد. 

- نمایشنامه «خون و ماتیک» نوشته صحرا رمضانیان با دو اجرا در این دوره از جشنواره حضور دارد. 

- از 130 نمایش ایرانی حاضر در جشنواره صرفاً پنج نمایش متن خارجی دارد. 

- در این دوره از جشنواره دو کارگاه آموزشی «نور در تئاتر» توسط مدرس ایتالیایی و «عروسک درمانی» توسط مدرس آلمانی برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها