پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
الهی قمشه‌ای: «چشم در برابر چشم» بیانگر فرهنگ بخشش میان ایرانیان است

مراسم رونمایی از کتاب «چشم در برابر چشم» روایت زندگی و خاطرات آمنه بهرامی نوا، قربانی اسیدپاشی، در انتشارات «خانه فرهنگ و هنر گویا» برپا شد. حسین الهی قمشه‌ای، ادیب و عارف گفت: «چشم در برابر چشم» کتاب حکمت و معرفت و نشان‌دهنده فرهنگ بخشش و گذشت در میان ایرانیان است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «چشم در برابر چشم» (زندگی و خاطرات؛ براساس روایت شفاهی آمنه بهرامی نوا) با حضور حسین الهی قمشه‌ای، عارف و فیلسوف، مهدی سجودی، نویسنده و ناشر کتاب، سهیل محمودی، شاعر و مجری برنامه، آمنه بهرامی نوا و جمعی از نویسندگان، مترجمان، ناشران و علاقه‌مندان چهارشنبه (۸ آذرماه) در «خانه فرهنگ و هنر گویا» برگزار شد.

الهی قمشه‌ای، ادیب و نویسنده نخستین سخنران این مراسم بود، وی درباره سرگذشت آمنه بهرامی نوا گفت: بخشش گناه مجرمی که به صورت آمنه بهرامی نوا  اسید پاشید، نشان از زنده بودن شرافت و انسانیت است و باید وی را آموزگار بزرگ بخشش به جامعه ایران دانست.
 
وی افزود: در سال‌های اخیر در هیچ مراسمی سخنرانی نکردم اما این‌جا جایی است که در برابر انسانیت، شرافت و گذشت، باید لب به‌سخن گشود و آن را گرامی داشت.

این عارف با نقل داستانی از آلبر کامو، نویسنده سرشناس فرانسوی گفت: کامو در نامه‌ای از جامعه مسیحیت می‌خواهد که در برابر وجود نابرابری‌ها، بی‌عدالتی‌ها، تجاوزها، شکنجه‌ها و ظلم و بیداد فریاد برآورند و اعلام برائت کنند اما آن‌ها در برابر این همه ستم یا سکوت کرده‌اند و یا تنها اشاره کوتاهی به این مسایل می‌کنند.

وی ادامه داد: در جامعه اسلامی، امام حسین(ع) منادی این شرافت است و می‌گوید ما از مرگ نمی‌هراسیم. حال در جامعه امروزی ما، دختری در برابر بی‌عدالتی که در حق وی انجام شده است، بخشش را به ما می‌آموزد که باید سرمشق افراد جامعه قرار گیرد. شرافت، افتخار انسانی و شکوه انسانیت درسی است که باید از آمنه آموخت.

این فیلسوف توضیح داد: برتراند راسل، فیلسوف، جامعه‌شناس و ریاضی‌دان بزرگ تاریخ می‌گوید، تنها کاری که می‌توانم برای بشر انجام دهم کاهش دردها، رنج‌ها و سختی‌های بشر است که می‌بینم. خدمت به بشر، افتخار انسانی به‌شمار می‌آید. این خدمت گاهی در شکل بخششی چنین باشکوه در حق ظلمی آشکار و بزرگ جلوه می‌کند.

در ادامه این نشست، مهدی سجودی، نویسنده کتاب «چشم در برابر چشم» بخشی از فصل آخر کتاب با عنوان «اجرای حکم قصاص» را برای حاضران در نشست خواند و گفت: همین بخش کوتاه نشان‌دهنده بزرگی روح و بخشندگی آمنه است.

آخرین سخنران این مراسم، آمنه بهرامی نوا بود که با بیان شرحی از زندگی و خاطراتش اظهار کرد: ۱۲ آبان ۱۳۸۳، روزی بود که دنیا برایم تاریک شد اما 9 مردادماه ۱۳۹۰، با بخششی که در برابر حق قصاص انجام دادم، خواستم تا این روز به عنوان روز گذشت و بخشش در تقویم هموطنانم، در روزشمار خانه و کسب‌وکارمان افزوده شود. در واقع به‌خاطر مردم ایران از قصاص گذشتم و او (مجید موحدی: خواستگار آمنه) را بخشیدم.

راوی شفاهی «چشم در برابر چشم» توضیح داد: مجید موحدی چندین بار به خواستگاریم آمده بود و در پی جواب منفی ماه‌ها برایم مزاحمت ایجاد می کرد و شکایت به نیروی انتظامی هم نتیجه‌ای نداشت. تماس‌های تلفنی وی و خانواده‌اش و توهین‌ها و تهدیدهای مداوم برای ازدواج بسیار آزاددهنده بود و این جریان تا روزی که اسید روی صورتم پاشید ادامه داشت. این فرد حتی تا زمان اجرای حکم قصاص دست از توهین برنمی‌داشت. تنها انگیزه‌ام این بود که روزی خواهد آمد که بتوانم خاطراتم را بنویسم و شرایط دردناکم را به‌تصویر بکشم تا برخی از مردم کشورم که درباره‌ام اشتباه کرده بودند از داستان زندگی ام باخبر شوند. 

وی همچنین گفت: داستان زندگی‌ام در آلمان برای نخستین‌بار منتشر شد، چرا که به پول فروش کتاب برای هزینه‌های درمانم نیاز داشتم، بنابراین با وجود دشواری بسیار در ضبط صدا و گردآوری خاطراتم صبر و تحمل بسیاری کردم. بسیاری از افراد فکر می‌کردند که در خارج از کشور خانه و ماشین خریده‌ام اما شرایط به‌گونه‌ای بود که پس از مدتی زندگی در خوابگاه از روی بی‌پولی مجبور به ترک آن‌جا و رفتن به خانه آوارگان خیابانی شدم اما با کمک دکتر امیر صبوری و اشخاص دیگری توانستم به مداوا ادامه دهم.

بهرامی نوا در ادامه افزود: در پاسخ به روزنامه واشنگتن‌پست که پرسیده بود، آیا حاضری به هشت سال پیش برگردی و این اتفاق نمی‌افتاد و تو زیبایی و بینایی‌ات را از دست نمی‌دادی؟ گفتم که این مساله با وجود مشکلات و تحمل رنجی گاه بی‌پایان برایم بسیار خوب بود، امروز تنها بیناییم را از دست دادم اما در برابر آن دوستان بسیار باارزشی دارم که از آن‌ها سپاسگزارم. 

در این مراسم که در فضایی دوستانه برپا شده بود، سهیل محمودی، مجری برنامه در آغاز سخنانش با خواندن ابیاتی، هریک از سخنرانان برنامه را دعوت کرد تا درباره کتاب «چشم در برابر چشم»، آمنه بهرامی نوا، زندگی و حرکت اجتماعی و فرهنگی وی صحبت کنند. 

این شاعرگفت: بخشش آمنه یک مفهوم بزرگ در تاریخ ما به‌شمار می‌رود. دامن‌زدن به بخشش و عفو و نگاه انسانی وی تاثیر زیادی در جامعه می‌گذارد. آمنه می‌گوید، به خاطر حقیقتی بزرگ که همانا انسانیت، عشق و محبت به‌ذاتی والاتر و همچنین به‌خاطر هموطنانم بود که این بخشش را انجام دادم.

مراسم رونمایی از کتاب «چشم در برابر چشم» (زندگی و خاطرات؛ براساس روایت شفاهی آمنه بهرامی نوا) با پخش نماهنگی از زندگی آمنه بهرامی نوا و مراسم امضای کتاب در «خانه فرهنگ و هنر گویا» به‌پایان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها