چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲
نظرسنجي از شاعران و پژوهشگران برای غناي کنگره‌های شعر دفاع مقدس

معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس در نشست خبري بيستمين كنگره شعر سراسري شعر دفاع‌مقدس از اجراي طرح نظر سنجي همزمان با برگزاري كنگره خبر داد و افزود: قصد داريم با این طرح به آسيب‌شناسي كنگره بپردازيم و نواقص آن را برطرف و با راهكار‌هايی كه محققان ارايه مي‌دهند به شعر دفاع‌مقدس غناي بيشتري ببخشيم.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ نشست خبري بيستمين كنگره سراسري سراسری شعر دفاع‌مقدس پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 26 مهر ماه) با حضور سردار حسن رسولي، معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، مصطفي محدثي خراساني، ‌دبيرعلمي بيستمين كنگره سراسري شعر دفاع‌مقدس و حبیب الله رزمجویی، دبیر اجرایی کنگره برگزار شد.

حسن رسولي در اين نشست كنگره سراسري شعر دفاع‌ مقدس را قديمي‌‌ترين و گسترده‌ترين فعاليت فرهنگي كشور معرفی كرد و گفت: اين كنگره در سال‌هاي گذشته خروجي‌هاي خوبي داشته و زمينه فعاليت‌هاي ادبي و پژوهشي را در كشور فراهم كرده است. حاصل اين كنگره توليد بيش از 100 پايان نامه ادبي و كتاب‌هاي متعدد در ارتباط با فعاليت‌هاي پژوهشي، تطبيقي، بنيادي و كاربردي بوده كه امروز مبناي فعاليت‌هاي دانشگاهي قرار گرفته و حاصل آن‌ها ايجاد مقطع كارشناسي ارشد ادبيات پايداري در استان‌هاي كرمان، سمنان، اصفهان و شيراز و شهركرد است.

وي ادامه داد: شاعران پيشكسوت برخاسته از اين كنگره آثاري را خلق كرده‌اند كه مبناي درسي دانشجويان امروز است و شاعران جوان بايد بدانند كه وقتي شعري در حوزه دفاع‌مقدس سروده مي‌شود در ‌آينده مبناي مباحث مطالعاتي و تحقيقاتي قرار خواهد گرفت.

رسولي گفت: در كشور ما مسوولان فرهنگي، شاعران جوان و پيشكسوت با كنگره سراسري شعر دفاع‌مقدس آشنا هستند و از آن‌ها مي‌خواهيم كه به جنگ نرم و بيداري اسلامي اهميت بيشتري بدهند. شاعران جوان نيز با مطالعه كتاب‌هاي خاطرات و داستان دفاع‌مقدس و حضور در شب‌هاي خاطره و مطالعه آثار پژوهشي با جزیيات جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آشنا شوند تا شعر‌هاي غني‌تري بسرايند و دين خود را به شهدا ادا كنند.

معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس در ادامه از اجراي طرح نظر سنجي همزمان با برگزاري كنگره سراسري شعر دفاع‌مقدس خبر داد و افزود: قصد داريم با طرح نظرسنجي به آسيب‌شناسي كنگره بپردازيم و نواقص آن را برطرف و با راهكار‌هايی كه محققان ارايه مي‌دهند به شعر دفاع‌مقدس غناي بيشتري ببخشيم. دراين دوره نيز همانند كنگره نوزدهم، اشعار محلي شاعران به زبان‌هاي تركي، كردي، عربي ‌و تركمن خوانده خواهند شد و متن و ترجمه آن‌ها به مخاطبان ارايه مي‌شوند.

رسولي گفت: بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس از موضوعات پژوهشي و پايان‌نامه يا رساله‌هاي استادان دانشگاه و دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري با موضوع دفاع‌مقدس براي تامين منابع مطالعاتي حمايت مي‌كند و اگر اين مطالعات در شوراي كارشناسي تایيد شوند از انتشار آن‌ها به صورت كتاب حمايت خواهد كرد.

وي با اشاره به جوايز در نظر گرفته شده براي برگزيدگان بخش‌های مختلف بیستمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس افزود: به نفرات اول 20 ميليون ریال، دوم 15 میلیون ریال، سوم 10 ميليون ریال و نفرات تقديري پنج میلیون ریال اهدا خواهد شد.

مصطفي محدثي خراساني در ادامه این نشست با اشاره به اين كه دوران هشت سال دفاع‌مقدس به يك مقطع تاريخي تبدیل شده و در تقويم افتخارات كشور جاي گرفته است، افزود: اين رخداد حاصل يك فرهنگ بود كه امروز آن را با عنوان فرهنگ ايثار و شهادت مي‌شناسيم.  اين فرهنگ در دنياي معاصر براي برون رفت انسان از مشكلاتي كه به ويژه ملل مسلمان با آن درگير هستند به كار مي‌آيد. بيستمين كنگره شعر سراسري شعر دفاع‌مقدس نیز تنها جريان فرهنگي كشور است كه در دهه‌های گذشته از دل جبهه‌های دفاع مقدس جوشيد و تا امروز استمرار دارد.

وي ادامه داد: اين كنگره حاصل جشنواره‌هاي استاني است كه در تمامي استان‌ها برگزار شد و نتيجه آن به مركز رسيد. بر اساس آمار حدود 6 هزار شاعر 10 هزار اثر را در اين جشنواره‌ها شركت دادند كه سه هزار اثر به دبيرخانه مركزي ارسال شدند و در مرحله داوري با چهار موضوع «شعر دفاع‌مقدس»، «شعر دفاع‌مقدس و حماسه حسيني»،‌ «شعر دفاع‌مقدس و بيداري اسلامي» و «شعر دفاع‌مقدس و كودك و نوجوان» مورد ارزيابي قرار گرفتند. با بررسي آثار در سه مرحله 22 اثر به عنوان آثار برگزيده كشوري انتخاب شده‌اند.

محدثي خراساني ادامه داد: آثار برگزيده اين كنگره نيز در سه كتاب با عنوان‌هاي «پرنده‌اي كه از سرزمين من به پرواز درآمده»، ‌«ميدان‌هاي تحرير» و «لغت‌نامه ماهيان» منتشرشده و در آيين اختتاميه كنگره رونمايي خواهند شد. 45 درصد آثار در اين كنگره با موضوع شعر دفاع مقدس، 22 درصد با رويكرد عاشورايي و 12 درصد شعر كودك و نوجوان و 21 درصد شعر مقاومت اسلامي و دفاع‌مقدس بوده‌اند.

وي گفت: اين آثار توسط 10 داور بررسي شدند و موضوع بيداري اسلامي جلوه خاصي به كنگره امسال بخشيد و به نحوي اين كنگره را از كنگره‌هاي پيشين متمايز كرد. حضور گسترده شاعران پيشكسوت نيز سبب دلگرمي كنگره است و ما در اين دوره شاهد حضور نسل‌هاي اول و دوم انقلاب در كنار شاعران جوان هستيم. در اين مراسم همچنين از دو شاعر پيشكسوت، عباس باقري و محمد جواد محبت تقدير خواهد شد.

رزمجویي نيز درپايان اين نشست يادآور شد: بيستمين كنگره شعر سراسري شعر دفاع‌مقدس، حاصل 33 جشنواره استاني در طول سال است و نفرات اول آن‌ها كه نزديك به 130 نفرند به اين كنگره دعوت شد‌ه‌اند و در كنار 50 شاعر پيشكسوت كه پشتوانه فكري و فرهنگي اين كنگره‌اند در آیین‌های کنگره حضور خواهند داشت.

بيستمين كنگره سراسري شعر دفاع‌مقدس  هشتم و نهم آبان ماه در شهر تبريز برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط