سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱
مخاطب آخرين نامه كيست؟

کتاب «نامه‌هایی به آقا غوله» نوشته محمدرضا یوسفی در بیست و چهارمین نشست گروه کودک و نوجوان عصر کتاب زنجان، نقد و بررسي شد.-

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)‌، در ابتدای اين جلسه كه در سالن اجتماعات كتابخانه‌ عمومی سهروردی اين شهر برگزار شد، حسین محمدی یکی از اعضای گروه کودک و نوجوان عصر کتاب زنجان به معرفی نویسنده کتاب پرداخت و اظهار کرد: محمدرضا یوسفی، مولف کتاب «نامه‌هایی به آقا غوله» از جمله نویسندگان شاخص، پرکار و از پژوهشگران فعال حوزه کودک و نوجوان است. وي تاکنون بیش از 200 عنوان کتاب تالیفي و ترجمه در زمینه‌های گوناگوني با موضوع کودکان و نوجوانان را منتشر کرده است.

وی ادامه داد: یوسفی، نظریه‌پرداز ادبیات کودک و نوجوان ایران، سال 1332 در همدان متولد شد و جوایز و لوح‌های افتخار متعددی را از جشنواره‌ها و مراکز مختلف از جمله دفتر بين‌المللي كتاب براي نسل جوان(IBBY) و شوراي كتاب كودك و كانون پرورش فكري کودکان ونوجوانان دریافت کرده است. همچنین یک بار نامزد دریافت جایزه «هانس کریستین اندرسن» شد.

محمدی با اشاره به نخستین کتاب يوسفي با نام «سال تحویل شد» که در سال ۱۳۵۷ برای کودکان منتشر شد، گفت: افسانه شیر سپیدیال، قصه یادگار زریران، افسانه بلیناس جادوگر، افسانه شیرین کارنامه اردشیر بابکان، ستاره‌ای به نام غول، حسنی به مکتب نمی‌رفت، عاشقانه‌های شاهنامه در دو جلد، زمینه شناخت ادبیات کودکان و نوجوانان، قصه و قصه‌گویی و ادبیات کهن؛ ادبیات نو، از آثار این نویسنده‌اند. 

وی با بيان اين‌که محور اصلی فعالیت‌های یوسفی ادبیات کودکان است اما وي در حوزه‌هاي فیلم‌نامه، نمایشنامه و مباحث نظری درباره ادبیات کودکان هم آثاری دارد، افزود: کتاب «نامه‌هایی به آقا غوله» برگزیده جایزه تصویرگری از کشور کره جنوبی است که در 48 صفحه توسط نشر «چرخ فلک» منتشر شد.

محمدعلی خامه‌پرست، مسوول گروه کودک و نوجوان عصر کتاب نيز درباره انتخاب کتاب «نامه‌هایی به آقا غوله» برای بررسی در جلسات عصر کتاب کودک و نوجوان اظهار کرد: برگزیده شدن اين اثر در جایزه تصویرگری کشور کره جنوبی و همچنين موضوع اين نوشتار سبب شد تا در بیست و چهارمین نشست گروه کودک و نوجوان عصر کتاب زنجان، «نامه‌هایی به آقاغوله» با حضور نویسنده‌اش بررسی شود.

وی سپس به معرفی کتاب پرداخت و بيان کرد: سارا دختر کوچک و شخصيت اصلي کتاب است و از غولي که شب‎ها به خوابش می‎آید، می‎ترسد و برای غلبه بر ترسش به نوشتن نامه‌هايي براي آقا غوله مشغول مي‌شود تا احساسات خود را درباره ترس شبانه‌اش بیان ‌کند. در این نامه‌ها سارا به غول خواب‌هایش شخصیت می‌دهد و به مرور به جای ترس، با این شخصیت همزادپنداری می‌کند.

مسوول گروه کودک و نوجوان عصر کتاب با اشاره به این‌که در نوشتن داستان برای هر گروه سنی باید به نکات فراوانی توجه کرد، گفت: نوشتن برای کودکان کار بسيار سخت و پیچیده‌ای است. 

در ادامه این نشست، فرزاد بیات‌موحد، یکی از نویسندگان استان زنجان به نقد و بررسی این کتاب پرداخت و اظهار کرد: شخصیت‌پردازی برای داستان‌ها، گام نخست در خوب نوشتن است و در کتاب «نامه‌هایی به آقا غوله» متاسفانه شناخت درستی از سارا ارايه نشده است. در داستان‌، نخست باید شخصیت‌ها را به درستي معرفي کرد که در این درباره در «نامه‌هایی به آقا غوله» کوتاهی شده است.

وی با اشاره به برخي از اصطلاحات نامناسب نوشته شده در این اثر، عنوان کرد: اصطلاحات نامناسبی در کتاب «نامه‌هایی به آقا غوله» استفاده شده، در حالي که با این کتاب قصد تربیت کودکان را داریم.
 
همچنين بیات‌موحد با بيان اين‌که «در این کتاب توضیحاتي اضافی نوشته شده است و توضیحات اضافی، یکی از ایرادات مهم کتاب به‌شمار مي‌رود» تأکید کرد: در صفحه آخر کتاب، نامه‌ای از آقا غوله رسیده و در ادامه نامه آقا غوله، نامه ديگري نوشته شده است که مخاطب این نامه مشخص نیست. این یک ایراد مهم محسوب مي‌شود که نامه آخر بدون عنوان است.

در ادامه این نشست، محمدرضا یوسفی، نویسنده کتاب «نامه‌هایی به آقا غوله» اظهار کرد: خوشبختانه از نظر فرهنگی، عرصه کودک و نوجوان در حال پیشرفت و توسعه است.

وي با اشاره به اين‌که «در نوشتن داستان از قبل تعیین نمی‎کنم که براي چه گروه سنی داستان می‌نویسم، بلکه این خود داستان است که تعیین می‎کند به کدام گروه سنی تعلق دارد» گفت: از جنبه روانشناسی، انسان ضمیرهاي خودآگاه و ناخودآگاه دارد که غول اين کتاب، از نهاد ناخودآگاه برخاسته است.

یوسفی ادامه داد: غول، نهاد درونی ساراست و بیرون از سارا نیست. سارا با منِ درونی خودش در حال جنگ است. اشکال ما در این است که اين موضوع در ذهن بزرگسال، بیرونی و در ذهن کودکان، دروني است.

وی عنوان کرد: بزرگسالان از بیرون به داستان نگاه می‌کنند و قصه را سرگرم‌کننده می‌دانند، در حالي که کودکان قصه‎ها را به عنوان زندگی می‌دانند و با آن‌ها زندگي می‌کنند. داستانی که موضوعات درام، گره‎گشایی و درگیری ذهنی با کودک نداشته باشد کودک مقبول کودک نيست.

پرسش و پاسخ درباره‌ موضوع و محتواي کتاب «نامه‌هایی به آقا غوله» پايان‌بخش اين نشست بود. دراين بخش، حاضران سؤالات خود را درباره موضوع و محتواي کتاب با نویسنده در ميان گذاشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط