دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰
خلق ساختارهاي حقيقي براي معماران در كتاب «معماري ديجيتال»

كتاب «معماري ديجيتال» به طراحان و معماران براي خلق ساختارهاي حقيقي به‏ شکل مجازي کمک مي‏کند؛ به گونه‏اي که آنان مي‏توانند پيش از ساختن طرح در فضاي دروني طرح، تمامي شرايط را بررسي كنند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، کتاب «معماري ديجيتال» در سي و سومين گفتمان هنر و معماري رونمايي شد. اين نشست از جمله برنامه‌هاي هم‌انديشي انجمن مفاخر معماري ايران در بهمن‌ماه بود كه عصر روز يكشنبه (23 بهمن) در موزه هنر امام علي (ع) برپا شد.

در اين نشست مولفان كتاب (دکتر محمود گلابچي، مهندس علي اندجي گرمارودي و دکتر حسين باستاني) حضور داشتند و به گفت‌وگو درباره اين كتاب با ديگر معماراني نظير دکتر کتايون تقي‌زاده، دکتر مهناز محمودي، مهندس ساناز افتخارزاده، دکتر جليل اولياء و مهندس کوروش ديباج طباطبايي و مهندس احمد عليپور پرداختند. اين معرفي كتاب با نمايش فيلم همراه بود.

کتاب «معماري ديجيتال، طراحي و توليد با استفاده از فناوري‏هاي CAD/CAM/CAE » توسط دكتر محمود گلابچي استاد دانشکده معماري دانشگاه تهران با همکاري مهندس علي اندجي گرمارودي و دکتر حسين باستاني به رشته تحرير در‏آمده و توسط انتشارات دانشگاه تهران در 240 صفحه و 12 فصل با چاپ رنگي منتشر شده است. با هدف آموزش طراحي و توليد ديجيتال در معماري، طراحي صنعتي، معماري داخلي، گرافيک، مهندسي ساختمان، مهندسي مکانيک و صنايع در دسترس معماران قرار دارد.

گلابچي مي‌گويد: کاربرد روزافزون کامپيوتر در زمينه‏‌هاي طراحي، معماري و مهندسي از مهمترين دستاوردهاي سال‏هاي اخير در راستاي ارتقاء فرايند طراحي و افزايش بهره‏وري در مراحل مختلف از طراحي تا اجراي يک پروژه‏ محسوب مي‏شود. فرآيند طراحي و توليد به کمک کامپيوتر مي‏تواند در حوزه وسيعي از فعاليت‏هاي علمي و صنعتي امروز مانند معماري، طراحي صنعتي، مهندسي ساختمان و مهندسي مکانيک و صنايع نقش بسيار مهمي ايفا كند.

کتاب «معماري ديجيتال» بر اساس آخرين دستاوردهاي علمي در جهان با هدف آشنا كردن طراحان و سازندگان با طراحي ديجيتال و نيز فرآيندهاي طراحي و توليد با کامپيوتر، امکان طراحي در فضاي مجازي قبل از خلق واقعيت و نيز توليد با بهره‏گيري از تجسم ذهني و شبيه‏سازي تدوين شده است.

فصل نخست کتاب به شناخت محيط‏هاي طراحي و محيط‏هاي ساخت اختصاص دارد. در اين فصل خصوصيات و امکانات محيط‏هاي طراحي به کمک کامپيوتر (سامانه CAD) و نيز ساخت و توليد ديجيتال (سامانه CAM) به تفصيل بيان مي‏شود.

موضوع فصل دوم کتاب چشم‏انداز محيط‏هاي کامپيوتري است. در اين فصل نقش کامپيوتر در طراحي، طراحي ديجيتال، فرآيند طراحي معماري و طراحي الگوريتمي مورد بررسي قرار مي‏گيرد.

در فصل سوم پيشينه و تاريخ معماري ديجيتال بيان مي‏شود و راه حل‏هاي ديجيتال در طراحي پروژه‏هاي بزرگ مورد توجه قرار مي‏گيرد. فصل چهارم به روش‏هاي فرم‏يابي ديجيتال اختصاص دارد و تکنيک‏هاي فرم يابي ديجيتال، فرم‌يابي ديجيتال به کمک الگوريتم، الگوريتم‏هاي ژنتيک، به‏کار گيري تکنيک برداشت حجم کامپيوتري از مدل و نيز پيدايش فرم براساس ساختار سازه مورد بحث و بررسي قرار مي‏گيرد.

موضوع فصل پنجم ابزارهاي طراحي ديجيتال است. در اين فصل مفهوم الگوريتم، فرايندهاي مبتني بر الگوريتم، مقايسه ذهن انسان و کامپيوتر در پردارش الگوريتم و نيز جبر فرمکسي، نرم‏افزار فرمين، توليد نقوش هندسي به روش پارامتريک و کاربرد نقوش هندسي در معماري امروز به تفصيل بيان مي‏شود.

فصل ششم کتاب به تکنيک‏هاي طراحي ديجيتال اختصاص دارد. در اين فصل تغييرشکل‏هاي زنجيره‏اي، ميان‏يابي هندسي، فرايندهاي اتفاقي شامل متغيرهاي تصادفي، الگوريتم‏هاي جستجوي تصادفي، الگوريتم ورونئي، الگوريتم‏هاي جذب‏کننده و ماشين‏هاي خودکار سلولي توضيح داده مي‏شود.

در فصل هفتم کتاب فرم‏يابي ديجيتال به کمک الگوريتم‏هاي ژنتيک به تفصيل بيان مي‏شود و مفهوم جهش و تکامل در چرخه طبيعت، الگوريتم‏هاي بهينه‏‌سازي و ساختار الگوريتم‏هاي ژنتيک مورد بررسي قرار مي‏گيرد.

خصوصيات محيط‏هاي نرم‏افزاري CAE/CAM/CAD موضوع فصل هشتم کتاب است. موضوع فصل نهم کتاب تبادل داده‏هاي ديجيتال در سامانه‏هاي طراحي و توليد نام دارد، در اين فصل پايه‏‌هاي عملي بحث تبادل اطلاعات در صنعت ساختمان و رويکردهاي مختلف مانند روش‏هاي معمول، استفاده گسترده از ابزارهاي ديجيتال در مرحله طراحي و استفاده از ابزارهاي ديجيتال در کل فرآيند طراحي تا ساخت مورد بررسي قرار مي‏گيرد.

طراحي پوشش سطوح در معماري در فصل دهم بيان مي‏شود و انواع الگوهاي متداول شامل الگوهاي چهارگوش، سه‏ گوش و الگوهاي بي‏شکل مورد بررسي قرار مي‏گيرد. 

فصل يازدهم کتاب به ساخت و ساز ديجيتال اختصاص داشته و در آن نيازهاي نرم‏افزاري در طراحي و تحليل سازه و رويکرد ديجيتال به فعاليت‏هاي سازه‏اي مورد بررسي قرار مي‏گيرد. 

در فصل دوازدهم كتاب نيز روش‏هاي توليد ديجيتال مورد بحث و بررسي قرار گرفته و روش‏ توليد دو بعدي، روش‏هاي کاستني دو و سه بعدي و نيز روش‏هاي افزودني، روش‏هاي مبتني بر تغيير فرم و روش‏هاي سرهم کردن اجزا به تفصيل بيان مي‏شود.

پيوست‏ها، واژه‌نامه، نمايه (فهرست موضوعي) پايان‌بخش كتاب است و در هر فصل نمونه‌هاي عملي و پروژه‌هايي که در زمره پيشرفته‏ترين ساختمان‌هاي جهان به‌شمار مي‏روند و در آن‌ها از فرايند طراحي و توليد ديجيتال استفاده و معرفي شده‌اند تا طراحان، معماران و مهندسان با نمونه‌هاي عيني و زمينه‌هاي کاربردي طراحي و توليد ديجيتال آشنا شوند.

بيش از 400 تصوير رنگي کتاب، درک بهتر معماري ديجيتال و اطلاع از آخرين پيشرفت‌ها و دستاوردهاي علمي در زمينه طراحي و توليد ديجيتال را ممکن ساخته است. اين کتاب مي‏تواند به عنوان کتاب درسي در رشته‏هاي معماري، طراحي صنعتي، معماري داخلي و گرافيک، مهندسي ساختمان، مهندسي مکانيک و صنايع تدريس و مباحث گوناگون آن در زمينه طراحي ديجيتال براي دانشجويان و دانش‏آموختگان اين رشته‏ها مفيد واقع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها