یکشنبه ۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶
امضاي تفاهم‌نامه همكاري‌هاي خانه كتاب و كتابخانه مجلس

روساي «كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي» و «موسسه خانه كتاب» در نشست صبح امروز(پنجم تير ماه) در كتابخانه مجلس، تفاهم‌نامه همكاري‌هاي دو جانبه در حوزه تبادلات فرهنگي، استفاده از مشاوره‌هاي علمي كارشناسان و داده‌هاي كتابخانه‌اي يكديگر را با هدف هم‌افزايي علمي، توليد و نشر كتاب و اشتراك تجارب خود به امضا رساندند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين جلسه با حضور رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، علي شجاعي‌صايين، مدير عامل موسسه خانه كتاب، علي اوجبي، معاون فرهنگي موسسه خانه كتاب، قاسم تبريزي، رييس كتابخانه انقلاب اسلامي و كتابخانه افغانستان‌شناسي كتابخانه مجلس، زهرا عبداللهيان، معاون فني كتابخانه مجلس و عده‌اي از كارشناسان اين حوزه در دفتر رييس اين كتابخانه برگزار شد.

در اين نشست حاضران با اشاره به فعاليت‌هاي پژوهشي و اينترني انجام شده در حوزه ارايه اطلاعات كتاب‌شناسي نسخه‌هاي خطي و فهارس، راه‌كارهايي را براي افزايش تعاملات بيشتر كاري و ارتقاي نسخه اينترنتي «خان‌بابا مشار» كه كتابخانه مجلس امتياز و مسووليت نشر ‌آن را بر عهده دارد، بررسي كردند.

رسول جعفريان، رييس كتابخانه مجلس، با اشاره به لزوم حركت به سوي ارايه اطلاعات اينترنتي رايگان كه در حال انجام است، عنوان داشت: هدف از چنين اقداماتي آن است كه تمامي مراكز و موسسات معتبر اطلاعات و داده‌هاي خود را در حوزه‌هاي گوناگون كتاب‌شناختي، فهارس و آثار مختلف قديمي و جديد در قالب معجم موحدي در اختيار تمامي پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار ‌دهند.

وي با اشاره به اهداف كتابخانه مجلس در راستاي گردآوري منابع و ارايه آنها از طريق فهرست خان‌بابا مشار و افزايش اطلاعات فهرست ارموي و كتاب‌هاي چاپ سنگي كتابخانه مجلس به آنها، اظهار داشت: با تكميل چنين اطلاعاتي و افزايش همكاري ميان موسسات و نهادهاي گوناگون، بررسي ميزان چاپ يا بازچاپ آثار گوناگون و سال‌هاي اين بازنشر به خوبي براي محققان و مسوولان اين حوزه آشكار مي‌شود و انجام تحقيقات آتي با سهولت بيشتري امكانپذير خواهد بود. متاسفانه اكنون در كل دنياي اسلام پايگاه اطلاع‌رساني اينترنتي كه بتوانيم نام كتاب‌هاي فارسي و عربي را در آن جست‌وجو كنيم و اطلاعات خوبي به دست آوريم، وجود ندارد.

در ادامه علي شجاعي‌صايين، مدير عامل موسسه خانه كتاب و علي اوجبي، معاون فرهنگي خانه كتاب با تاييد پيشنهادات دكتر جعفريان به برخي از دشواري‌هاي اين مسير اشاره كردند.

سپس داريوش مطلبي، مدير كتابداري و اطلاع‌رساني موسسه خانه كتاب، با اشاره به اين كه اين موسسه اطلاعات خوبي را از كتاب‌هاي منتشر شده سال 58 به بعد در اختيار دارد به تاسيس خانه كتاب در سال 72 اشاره كرد و يادآور شد: به همين دليل اطلاعاتي كه از كتاب‌هاي منتشر شده سال 70 به بعد در اختيار داريم، دقيق‌ترند. از اين ميان مي‌توان به كتاب‌شناسي سي ساله‌اي اشاره كنيم كه چند سال قبل در 100 نسخه به چاپ رسيد.

در ادامه دكتر جعفريان، رييس و موسس كتابخانه تاريخ اسلام قم، با پيشنهاد اين كه بايد فهرست «خان‌بابا مشار» را از حالت انحصاري خارج كنيم، تصريح كرد: بايد داده‌هاي اين مجموعه را به صورت نسخه‌اي در ويكي‌پديا كه همواره قابليت ارتقاي مطالب و افزايش داده‌هاي جديد را داشته باشد، در آوريم. اين طرح نيازمند تلاش مداوم هياتي براي كنترل اطلاعات و اجازه ثبت داده‌هاي جديد است كه محققان و مخاطبان اينترنتي آن را در بخش مربوطه وارد كرده‌اند.

در ادامه مطلبي براي تكميل اين طرح و افزايش داده‌هاي جديد به فهرست قديمي خان‌بابا مشار گفت: به دليل نواقصي كه در اطلاعات كتاب‌هاي منتشر شده سال‌هاي 48 تا 59 وجود دارد، پر كردن اطلاعات كتابي اين سال‌ها براي به روز رساني فهرست خان بابا مشار با دشواري‌هايي همراه خواهد بود.

جعفريان در ادامه عنوان داشت: همكاري خانه كتاب و كتابخانه مجلس براي تكميل اين داده‌ها و پيوند فهرست خان بابا مشاز به زمان كنوني، طرح خئبي است، چرا كه در آينده در صورت ضعيف عمل كردن احتمالي هريك از دو طرف اين قرار داد، طرفغ ديگر امكان تكميل اطلاعات و ادامه اين طرح را دارد.

اين مدرس و نويسنده حوزه تاريخ اسلام با تاكيد بر اين كه تصميم داريم با ادامه اين مسير يك سايت تمدني ايجاد كنيم، گفت: اين طرح نيازمند همكاري‌هاي كارشناسانه است و بهتر است به داده‌هاي پژوهشي‌مان علاوه بر مشخصات كامل كتاب و نويسنده، نشاني شهر، كتابخانه يا مراكزي كه محققان مي‌توانند از آن طريق به نسخه اصلي دسترسي داشته باشند را بيفزاييم تا اين طرح تكميل شود.

در ادامه اين جلسه، رييس موسسه خانه كتاب و رييس كتابخانه مجلس پس از امضاي تفاهم‌نامه همكاري‌هاي فرهنگي دو جانبه از مركز اسناد كتابخانه مجلس، كتابخانه افغانستان‌شناسي و كتابخانه انقلاب اسلامي اين مركز بازديد كردند و پيشنهادات خود را براي تعاملات بيشتر و رسانه‌اي كردن رخدادهاي اين كتابخانه عنوان داشتند.

متن اين تفاهم‌نامه متعاقباً عنوان خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط