شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
تدوين «فرهنگ لغات و اصطلاحات عاميانه داراب»

رييس «موسسه تاريخ علم و فرهنگ» هدف اصلي اقدامات اين مركز را توليد و نشر آثار مرتبط با بخش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، تاريخ‌هاي محلي، ميراث روستايي و حوزه آموزش كشور خواند./

حجت‌الاسلام سيدصادق حسيني‌اشكوري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين موضوع عنوان كرد:‌ اين اثر كه كوششي از «سيد عبدالعلي پدرام» است، در حوزه ميراث روستايي، آموزش، تاريخ شفاهي و تاريخ محلي منطقه داراب شيراز است كه مي‌خواهد فرهنگ عامه(فولكلور) اين منطقه را احيا كند و زنده‌ نگه‌دارد.

وي آوردن مطالبي درباره سنگ‌مزارها و تاريخ شفاهي روستاي داراب را از جمله ويژگي‌هاي اين فرهنگنامه محلي توصيف كرد و گفت: تمركز اصلي اين اثر بر فرهنگ عامه و فولكلور مردمان اين روستاست. پيش از اين، تاليف فرهنگنامه‌هاي شهري مرسوم بود، اما ما در اين طرح تدوين فرهنگنامه‌هاي محلي و روستايي را نيز در برنامه كاري خود قرار داده‌ايم.

كارشناس نسخه‌هاي خطي، تمركز اصلي اين موسسه را بر احياء و بازشناسي ميراث در خطر فرهنگ و تمدن ايران خواند و تصريح كرد: رسالت اصلي ما نشر آثار نيست، بلكه پرداختن به مباحث تاريخ علم و تاريخ فرهنگ با رويكرد حفظ، معرفي و استمرار آنهاست.

رييس «موسسه تاريخ علم و فرهنگ» با اشاره به مقدمه‌اي كه در ابتداي اين فرهنگنامه به رشته تحرير درآورده است: مهمترين بخش فعاليت اين حوزه را آموزش نحوه استخراج و حفظ اطلاعات، تصويربرداري از آثار كهن به ويژه نسخه‌هاي خطي، اسناد، متون، سنگ نوشته‌ها و ثبت تاريخ شفاهي و عرضه بانك‌هاي اطلاعاتي تشكيل مي‌دهند.

وي انعكاس بخشي از فرهنگ روستايي، آداب و رسوم، شغل‌هاي خاص، فرهنگ لغات گوسفندداران قم، مشاغل خاص يا واژه‌هاي محلي را از ديگر فعاليت‌هاي در دست اقدام و برنامه‌هاي آتي اين موسسه خواند كه به مرور زمان در حال كم‌رنگ شدن يا دستخوش تغيير شدن‌ هستند.

پيش‌بيني مي‌شود كتاب «فرهنگ لغات و اصطلاحات عاميانه داراب» براي ارايه در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در سال 90 منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها