یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱
مهريه، عامل بيشترين مراجعات به مراجع قضايي

محمدرضا زماني درمزاري، نويسنده كتاب «مهريه» گفت: مهريه يكي از مباحث پراهميت در حقوق خانواده است و اكنون عامل بيشترين مراجعه به مراجع قضايي به شمار مي‌رود./

زماني درمزاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اين كتاب، اثري عمومي و دانشگاهي است كه به بررسي قانون مدني پنج حقوق خانواده مي‌پردازد و به عنوان نخستين جلد، از مجموعه‌اي چهار جلدي حقوق خانواده محسوب مي‌شود.

وي علت انتخاب اين موضوع را شايع‌ترين بحث مراجعه افراد به مراكز قضايي عنوان كرد و گفت: آمار مراجعه افراد در مراكز ثبتي و دادگستري گواه اين امر است كه مهريه نخستين مساله زوجين براي احياي حق و مراجعه آنها به مراجع قضايي است.

وكيل پايه يك دادگستري افزود: در اين كتاب مهريه از منظر خانواده و مقام مطالبه آن توسط زن و نيز دفاع مرد همراه طرح دعوا مطرح مي‌شود. مخاطبان با اطلاعات كامل از متن اين كتاب، نگاهي جامع در مواجه با مباحث قضايي مهريه پيدا خواهند كرد.

وي ادامه داد: موضوع مهريه در اين كتاب از منظر عرف تاريخي، فرهنگي و وضعيت آن در ميان اقوام و ملل ايراني، سخن‌هاي مطرح شده بر اساس فتواي صادره از سوي مراجع و فقها و نيز استفتائات شرعي معمول بررسي مي‌شود. در اين كتاب براي عينيت بخشي به مفاهيم، مطالعات ميداني و بازبيني پرونده‌هاي مربوط مطرح شده‌اند كه به درك بهتر مخاطب كمك مي‌كند .

زماني افزود: موضوع كتاب به دو بخش تقسيم مي‌شود. در بخش نخست مسايل نظري، قانوني و عرفي مهريه بحث و مهريه از ديدگاه فرهنگي و تاريخي و انواع و اقسام آن بررسي مي‌شود. بخش دوم راهنمايي عملي را پيش روي مخاطب قرار مي‌دهد كه بر اساس قانون به دو شيوه قابل اعمال است و فرد مي‌تواند از طريق دفاتر ثبتي يا محاكم دادگستري براي مطالبه آن اقدام كند.

وي خاطرنشان كرد: اين كتاب، اثري عملياتي كاربردي است كه مبتني بر رويه‌هاي جاري قضايي خانواده تدوين شده و فرد مي‌تواند به استناد و راهنمايي آن، دادخواست خود را مطرح كند و با تمامي فراز و فرود‌هاي كه ممكن است پيش روي وي قرار گيرند با ذكر مصاديق و دغدغه‌هاي آن، آشنا ‌شود.

وكيل پايه يك دادگستري درباره اضافات اين كتاب در چاپ چهارم گفت: در اين كتاب مباحث جديدي در حوزه نحوه وصول مهريه و ارثيه(ماترك) زوج متوفي همراه نحوه رسيدگي و انجام آن با ذكر چند نمونه از بخشنامه‌ها و لوايح عنوان شده است.

زماني درمزاري تصريح كرد: اين كتاب نسخه‌اي شفابخش براي رفع مشكلات افراد در رويه‌هاي قضايي مي‌تواند باشد، اما رويه‌هاي قضايي بر اساس تغييرات و به‌روز بودنشان، تحقيقات و اضافات‌ بيشتري را مي‌طلبند كه در چاپ‌هاي بعدي در مقام بازنگري قرار خواهند گرفت.

زماني گفت: كتاب مهريه اقدامي براي فرهنگ سازي در حوزه حقوق خانواده، به ويژه براي پسران و دختران در آستانه ازدواج است كه با آگاهي از مواد قانوني مي‌توانند در روند زندگي خود با مشكلات كمتري رو به روشوند و در كنار آن نيز قضات، وكلا و پژوهشگران مي‌توانند از نتايج، تغييرات و تحقيقات اين كتاب براي سريع‌تر شدن جريان‌هاي قضايي از آن بهره ببرند.

وي درباره نگارش كتاب حقوقي مهريه به زبان ساده گفت: اين كتاب به صورت كلي دربر دارنده اصطلاحات حقوقي مبتني بر مفاهيم انتزاعي، فقهي و حقوقي است كه بسياري از آنها در قالب اصطلاح كاربرد دارند. به همين دليل تلاش شده در اين اثر تا آنجا كه ممكن است. مفاهيم به زبان ساده در اختيار مخاطبان قرار بگيرند، به همين دليل تا حد ممكن اصطلاحات جانمايي شده‌اند و واژه‌هاي معادل در پي‌نوشت‌ها و نيز نمونه‌هاي از دادخواست‌ها و متون حقوقي مرتبط ذكر شده‌اند.

نگاهي به كتاب مهريه
در اين كتاب بحث تاريخي مهر‌يه در آينه تاريخ دوره مادرشاهي و پدرشاهي، قانون حمورابي، حقوق عبري، ايران باستان، عربستان قبل از اسلام تاثير ماهوي اسلام در مهريه بررسي شده‌اند.

بعد از بررسي مباحث تاريخي انواع مهر و مقدار مهر، شرايط مهر، وضعيت‌هاي حقوقي مهر عنوان شده و نحوه پرداخت مهريه در زمان عقد ازدواج، طلاق و فوت مرد عنوان شده‌اند.

بخش دوم كتاب راهنماي عملي نحوه مطالبه و وصول مهريه را عنوان مي‌كند كه زن به مجرد عقد، مالك مهر مي‌شود و مي‌تواند هر نوع تصرفي كه بخواهد در آن داشته باشد، مگر ‌آن كه مهر موجل (مدت‌دار) باشد و براي پرداخت آن طبق ماده 1083 قانون مدني مدت تعين شده باشد. علاوه بر اين اگر مهر منفعت يا حق باشد، مي‌تواند با وقوع عقد در آن تصرف مالكانه كند.

در بحث ديگري از كتاب، وصول مهريه از طريق مراجع قضايي و دادگستري (دادگاه خانواده) مطرح مي‌شود كه در آن تدوين و تقديم دادخواست به دادگاه، به همراه قلمرو جغرافيايي دادگاه‌هاي خانواده تهران، نحوه تدوين و نگارش دادخواست مهريه و هزينه‌ دادرسي در دادخواست مطالبه مهريه مطرح شده‌اند.

در پايان اين كتاب نيز به نكته‌ها‌ و بايد‌هاي عملي مهريه (سوال و سخن) اختصاص دارد و به سوال‌هاي كه ممكن است براي هر فرد مطرح شود، پاسخ مي‌دهد.

چاپ چهارم كتاب مهريه اثر «محمدرضا زماني درمزاري» در شمارگان 1000 نسخه 324 صفحه‌ و بهاي 75000 از سوي انتشارات كلك سيمين منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط