شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰
سيستم‌هاي استنباط فازي در پژوهش‌هاي اجتماعي

كتاب «سيستم‌هاي استنباط فازي در پژوهش‌هاي اجتماعي» اثر وحيد قاسمي براي نخستين بار از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، منطق فازي به عنوان مبناي سيستم‌هاي فازي بيش از هر چيز ديگر، با نظريه مجموعه‌هاي فازي پيوند دارد. اين بحث تحت عنوان تحليل مجموعه‌اي خوانده مي‌شود كه بيش از همه توسط «چارلز ريگين» در پژوهش‌هاي اجتماعي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.       

بر اساس نظر ريگين «بهره‌گيري از داده‌هاي كيفي كه به ظاهر از دقتي پايين‌تر از داده‌هاي كمي برخوردارند، به اين دليل كه مي‌توانند به پيچيدگي‌هاي اجتماعي رسوخ كنند، امكان شناخت عميق‌تر و معنادارتر را فراهم مي‌كنند. از طرفي سيستم‌هاي فازي با بهره‌گيري از قواعد رياضي و اصول حاكم بر مجموعه‌هاي فازي اين امكان را فراهم مي‌آورند تا با عميق‌تر شدن در تحليل پديده‌هاي اجتماعي، دقت تحليل تا آنجا باشد كه كميت گرايان را نيز اقناع كند.»

«مهمترين كاربرد سيستم‌هاي استنباط فازي در پژوهش‌هاي اجتماعي چيست؟» اين نخستين پرسشي است كه با ديدن عنوان كتاب به ذهن مخاطب خطور مي‌كند. در پاسخ به اين پرسش مي‌توان به اين جمله اكتفا كرد كه «اين سيستم امكان تحليل كمي و دقيق داده‌هاي كيفي و غير دقيق را با استفاده از اصول حاكم بر مجموعه‌هاي فازي به نحوي فراهم مي‌آورد كه مي‌توان با ياري گرفتن از آن‌ها عمق پژوهش‌هاي كيفي را با دقت پژوهش‌هاي كمي به يكديگر پيوند زد. بدون ترديد چنين امكاني براي پژوهشگران اجتماعي مجذوب كننده خواهد بود.»

نويسنده در تاليف اين كتاب مي‌كوشد تا ضمن پرداختن به برخي از بنيان‌هاي نظري، به‌كارگيري سيستم‌هاي استنباط فازي در تحليل پديده‌اي اجتماعي را با ذكر مثال‌هاي متعدد بياورد و موضوع را تا حد امكان عيني و روشن سازد، به نحوي كه پژوهشگران اجتماعي با سهولت بيشتري امكان بهرمندي از مطالب مطرح شده را داشته باشد.

اين كتاب مشتمل بر هشت فصل است. فصل نخست به تحليل مجموعه‌اي و تحليل همبستگي مي‌پردازد. كاربردهاي منطق فازي در پژوهش اجتماعي، مباني مجموعه كلاسيك و فازي، توابع عضويت، طراحي ساخت يك سيستم فازي، فرايند استنباط فازي، شبه سازي دادها و سيستم‌هاي فازي و عصبي تطبيقي، موضوع ساير فصل‌هاي اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

چاپ نخست كتاب «سيستم‌هاي استنباط فازي در پژوهش‌هاي اجتماعي» در شمارگان 1000 نسخه، 287 صفحه و قيمت70000 ريال از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و ورانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط