چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۷
مقالات نخستين همايش سراسري دانشنامه‌نويسي در ايران منتشر مي‌شود

مدير و كارشناس روابط عمومي بنياد دانشنامه‌نگاري ايران گفت: مجموعه مقالات نخستين همايش سراسري دانشنامه‌نويسي در ايران به زودي از سوي اين بنياد منتشر خواهد شد.\

حامد طالبيان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با اشاره به تكميل صفحه‌آرايي نهايي اين كتاب گفت: نوشتار حاضر شامل مجموعه مقالات علمي ـ پژوهشي پذيرفته شده در نخستين همايش سراسري دانشنامه‌نويسي در ايران است. نويسندگان اين مقالات از جمله صاحبنظران،‌ استادان و پژوهشگران دانشنامه‌نويسي كشور محسوب مي‌شوند.

مدير روابط عمومي بنياد دانشنامه‌نگاري در تشريح فرآِيند انتشار اين كتاب و برگزاري نخستين همايش سراسري دانشنامه‌نويسي در ايران گفت: 32 مقاله از 50 مقاله ارسال شده به دفتر دبيرخانه از سوي داوران علمي، شايسته رتبه علمي ـ پژوهشي شدند كه تعدادي از اين مقالات در همايش يك روزه‌‌، چهارم و پنجم دي‌ماه 87 قرائت شد.
 
وي در ادامه افزود: انتشار مجموعه كامل مقالات اداي دين به افرادي است كه فرصت ارايه مقاله در همايش را نداشتند و زمينه‌ساز گسترش توليد دانش و تجربه در زمينه دانشنامه‌نويسي به عنوان مقوله‌اي مستقل است. 

طالبيان، دانشنامه را به معناي سازماندهي معرفت بشري با معيار‌هاي مدون طبقه‌بندي، رده‌بندي و تسهيل دسترسي به داده‌ها دانست و يادآور شد: تاريخ دانشنامه‌نويسي در ايران به قرون اوليه پس از اسلام و كتاب‌هايي مانند شفاي بوعلي و احصاءالعلوم فارابي مي‌رسد، اما سنت دانشنامه‌نويسي به مفهوم نوين در دوره قاجار و تحت تأثير اسلوب دانشنامه‌‌نويسي در غرب رواج يافته است.
 
وي اظهار داشت: توجه به معيار‌ها و ايجاد وحدت رويه در حوزه‌ها و مراكز درگير دانشنامه‌نويسي،‌ هم‌انديشي در زمينه مسايل مبتلابه دانشنامه‌نويسي در ايران و انتقال تجربيات و توليد دانش در اين زمينه از مواردي است كه تاكنون كمتر مورد توجه قرار گرفته است و اميدواريم برگزاري همايش‌هاي نظير همايش دانشنامه‌نويسي و انتشار منابع علمي، در اين زمينه راه‌گشا باشد. 

وي درباره محتواي مقالات اين همايش توضيح داد: «تأثير دانشنامه‌نويسي غرب بر دانشنامه‌نگاري فارسي»،‌ «متافيزيك دايرة‌المعارف و وضع كنوني دانشنامه‌نگاري در ايران»، «بايسته‌هاي ويرايش در دانشنامه‌ها» و «نقش آموزش در تربيت دانشنامه‌نگار مطلوب» از جمله مقالات جمع‌آوري شده در كتاب است. 

مجموعه مقالات نخستين همايش سراسري دانشنامه‌نويسي در ايران در 396 صفحه و قطع وزيري آماده انتشار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها