پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۲
چگونگي تهذيب نفس در سيماي فرزانگان

كتاب «سيماي فرزانگان» نوشته رضا مختاري از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ هجدهم رسيد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر در 16 فصل، الگوهاي رفتاري عالمان، حكيمان و عارفان را در قالب داستان‌هاي آموزنده و لطيف با بهره‌مندي از آيات و روايات بازگو مي‌كند.

سيماي فرزانگان متضمن راهنمايي‌ها و پندهايي به طلاب علوم ديني و دانش‌پژوهان است كه با استفاده از گفتار و كردار بزرگان، راه و رسم زندگي علمي، تحصيل دانش، برخورد با اجتماع، معاشرت با خويشان و دوستان، استقامت در برابر فقر اقتصادي و ناملايمات و مطالبي ديگر از اين قبيل را به آنها مي‌آموزد.

براي دست يافتن بدين منظور بايد سراغ علما و دانشمندان بزرگ رفت و اين مطالب را از لابه‌لاي صفحات زندگي آنان به دست آورد و داستان‌هايي كه در اين مسايل داشته‌اند، دسته‌بندي و بازگو كرد.

همان گونه كه مي‌دانيم انسان بايد از تاريخ استفاده كند و در اين جهان پرفراز و نشيب با بصيرت و بينايي كامل گام بردارد تا بتواند سعادت دنيا و آخرت خود را تامين كند و همچنان كه قرآن كريم اشاره فرموده است: «و لقد كان في قصصهم عبرة لاولي‌الالباب» تنها كساني از تاريخ پند مي‌گيرند كه از «اولوالالباب» و صاحبان خرد باشند. بنابراين اگر كسي از صاحبان عقل و خرد و سيره و روش علماي بزرگ شيعه را در اين كتاب با دقت بخواند و در آن تدبر و تفكر كند، مسلما عبرت خواهد گرفت و سعادت جاودانه اخروي خود را تحصيل خواهد كرد.

در حقيقت كسي كه تجربه‌هاي انسان‌هاي بزرگ در مسير زندگي را مطالعه كند و راه و روش مبارزه با مشكلات و نابساماني‌ها را بياموزد مانند آن است كه خودش آن تجربه‌ها را اندوخته و عمر آن شخصيت را بر عمر خويش افزوده است.

آنچه در اين كتاب گرد آمده، سير در سينه زمان و درس آموختن از مشعل‌داران تاريخ است. اهميت و لزوم اقتدا به مردان بزرگ و پيروي از آنان، چيزي نيست كه بر كسي مخفي باشد.

پيامبران و رسولان الهي و امامان معصوم(ع) و پس از آنان دانشمندان راستين و باتقوا و دل‌سوز، نمونه‌ها و الگوهايي هستند كه هركسي در ترسيم خط خوشبختي خويش به آنان و دستورها و روش زندگي‌شان  نيازمند است.

«نخستين گام؛ تهذيب نفس»، عنوان بخش نخست اين كتاب است كه نخستين كار محصل علوم ديني را، تصفيه دل، تطهير روان و تهذيب نفس خود اعلام مي‌كند و در ادامه به طلابي كه خواهان سعادت خويشند، توصيه مي‌كند كه كتاب‌هاي زير را ـ‌ نه يك بار، بلكه چندين بار ‌ـ بخوانند. 

«ضرورت استاد اخلاق و سير و سلوك»، «دوري از گناه»، «اخلاص و پاك‌سازي نيت»، «عبادت و پرستش»، «دعا، زيارت، توجه و توسل به معصومين(عليهم‌السلام)»، «سحرخيزي و نمازشب؛ رمز موفقيت»، «تكريم و بزرگداشت عالمان راستين»، «تواضع و فروتني»، «عفو و گذشت، بزرگواري و عظمت نفس»، «خدمت‌گزاري، دل‌سوزي و كمك به تنگدستان»، «توكل و اطمينان»، «عزت نفس و آزادگي»، «تقوا در مصرف اموال عمومي»، «زهد و ساده‌زيستي» و «آگاهي، بيداري و ستيز با ستمگران» عناوين بخش‌هاي ديگر اين اثر هستند.

چاپ هجدهم كتاب «سيماي فرزانگان» را موسسه بوستان كتاب در شمارگان 1000 نسخه، 424 صفحه و بهاي 70000 ريال راهي بازار نشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها