شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۸
مجموعه «تاریخ تشیع» تک جلدی می‌شود

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به نگارش مجموعه تک جلدی «تاریخ تشیع»، تصریح کرد: این کتاب حاصل مجموعه دو جلدی تاریخ تشیع با حذف برخي مباحث و افزودن مطالبي برای دانشجویان رشته‌های تاریخ تشیع و تاریخ اسلام است.\

دکتر محمدرضا هدایت پناه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یادآور شد: جلد نخست مجموعه دو جلدی «تاریخ تشیع» بر اساس اتفاقات تاریخی از ابتدای رحلت پيامبر اکرم(ص) تا دوران غیبت صغری امام عصر(عج) نگاشته شده است.

وی گفت: بعد از تشریح رويدادهاي مذهبی و دینی دوران امامان(ع)، تبيين عصر دولت‌ها و خاندان‌ها در جلد دوم جاي دارد. این نوشتار به عنوان اثري علمی ـ مذهبي، متن درسی دانشگاهی برای دانشجویان رشته‌های تاریخ تشیع، تاریخ اسلام و اهل‌بیت(ع) در حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار گرفت.

دکتر هدایت پناه با تاکید بر این که این مجموعه اکنون با ویراستاری جدید علمی و افزودن مباحثی درباره دولت‌های شیعه و خاندان شیعی به سفارش حوزه علمیه خواهران قم در یک جلد تالیف شده است، اظهار داشت: ویژگی اساسی این نوشتار متقن و جامع‌تر بودن از دو جلد پیشین است.

وی درباره نویسندگان این مجموعه تاریخ تشیع بیان داشت: این نوشتار به همکاری گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تالیف شده که اکنون بخش‌هایی مانند دولت‌های حمدانی توسط عبدالجبار نارجی، استاد تاریخ عراق و دولت آل مشعشعیان توسط دکتر رنجبر، مدیر گروه تاریخ دانشگاه شیراز مباحثی به جلد جدید کتاب افزوده شدند. تكميل بخش‌هاي تاریخی این مجموعه جديد توسط استادان دانشگاه و با كمك نشست‌های علمی نقد و بررسی تاریخ تشیع صورت گرفته‌اند.

وی در پایان اظهار داشت: متن جدید تاریخ تشیع با ویراستاری علمی و حذف برخي مطالب غير ضروري در 300 صفحه به عنوان متن درسی دانشگاهی تدوین شده است.

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه فعالیت این گروه را در زمینه سیره نبوی(ص) و تاریخ اسلام برشمرد و توضیح داد: از فعالیت‌های مهم این بخش می‌توان به تدوین آثاری در زمینه دولت‌ها نظیر دولت امویان، عباسیان، ایوبیان، حمدانیان، فاطمیان، دولت‌های اسلامی و عثمانی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: چاپ چهارم کتاب «دولت عثمانی» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رتبه نخست کتاب‌های مطرح و پرفروش، با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط