شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
تفاوت «سرمايه‌داري خوب، سرمايه‌داري بد» در چيست؟

بررسي اقتصاد و چگونگي رشد آن در كشورها در كتابي با عنوان «سرمايه‌داري خوب، سرمايه‌داري بد؛ اقتصاد رشد و كارآفريني» تاليف «ويليام جي.بامول»، «رابرت اي. ليتان» و «كارل جي.شرام» با ترجمه مجتبي خالصي و علي حبيبي چاپ و منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين نوشتار به بررسي چگونگي ايجاد سرمايه‌داري و كارآفريني در كشورها و الگوهاي اقتصادي سرمايه‌داري مي‌پردازد. 

موضوع اصلي كتاب، بيان ويژگي‌هاي چهار نوع متفاوت نظام سرمايه‌داري ـ سرمايه‌داري كارآفرين محور، سرمايه‌داري بنگاه بزرگ، سرمايه‌داري با راهبردي دولت و سرمايه‌داري اقليت سالار است و اين‌كه اين نظام‌ها چگونه بر رشد اقتصادي تاثير مي‌گذارند. تفكيك انواع مختلف سرمايه‌داري نه تنها به دليل ارزش توصيفي آن، بلكه با توجه به نتايج هنجاري كه در پي دارد، با اهميت است. به همين دليل، در عنوان كتاب از كلمات «خوب» و «بد» براي سرمايه‌داري استفاده كرد.

در بخشي از پيشگفتار اين نوشتار آمده است: «شرايط اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي امروز جهان، به‌گونه‌اي است كه حل مشكلات و تنگناهاي موجود، الگوها و راه حل‌هاي جديد و متفاوتي را مي‌طلبد. دنيا در حال تحول امروز، موفقيت را از آن جوامعي مي‌داند كه با ايجاد بسترهاي لازم، منابع جامعه را به طور كارآمد با سرمايه‌گذاري مولد به سوي ايجاد ارزش افزوده و تسريع رشد و پيشرفت اقتصادي، و افزايش ثروت جامعه، مديريت و هدايت نمايند. دنياي در حال تحول امروز، كاميابي را از آن جوامع و سازمان‌هايي مي‌داند كه بين منابع كمياب، قابليت‌هاي مديريتي و منابع انساني خود، رابطه‌اي منطقي و معني‌دار برقرار سازند. به عبارت ديگر، جامعه و سازماني مي‌تواند در مسير توسعه، حركت رو به‌ جلو و پرشتابي داشته باشد كه با ايجاد بسترهاي لازم منابع انساني خود را به دانش و مهارت كارآفريني مولد تجهيز كند تا آنها با استفاده از اين توانمندي ارزشمند، ساير منابع جامعه و سازمان را به سوي ايجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مديريت و هدايت كنند.»

اين نوشتار در هشت فصل با عنوان‌هاي «كارآفريني و رشد اقتصادي: عنصر ناپيداي معما»، «دلايل اهميت رشد اقتصادي»، «عوامل موثر بر رشد اقتصادي»، «گونه‌هاي مختلف سرمايه‌داري و تاثير آن بر رشد اقتصادي»، «رشد اقتصادي در مراحل پيشرفته»، «بي‌توجهي به كارآفريني در كشورهاي كمتر توسعه يافته»، «سرمايه‌داري بنگاه بزرگ: عقب نشيني يا ركود»، «مراقبت و نگهداري از سرمايه‌داري كارآفريني محور» و «جمع‌آوري داده‌ها و مباحث مربوط به اندازه‌گيري» تدوين شده است.

در قسمتي از اين اثر با عنوان «رشد و جهاني شدن» آمده است: «دومين خط فكري مخالف رشد، اگر چه نتوان بطور مستقيم چنين عنواني به آن داد، از حركت ضد جهاني شدن نشات مي‌گيرد. برخي از افرادي كه مخالف افزايش هم پيوندي اقتصادي ميان كشورهاي مختلف جهان هستند و كساني ‌كه در مناطق مختلف جهان اعتراض‌هاي گسترده‌اي را براي بيان ديدگاه‌هاي خود انجام مي‌دهند، اين كار را جداي از اين عقيده انجام مي‌دهند كه حتي اگر فرآيند جهاني شدن موجب تقويت رشد شود، منجر به گسترش نابرابري اقتصادي و حتي فقر خواهد شد. برخي از منتقدين جهاني شدن با پيروي از اين استدلال از برقراري موانع گسترده بر تجارت،‌ جريان سرمايه،‌ و مهاجرت به عنوان راهي براي معكوس كردن هم پيوندي اقتصادي و در نتيجه كاهش صوري نابرابري و فقر در فرآيند مذكور،‌صرف‌نظر از تاثير آن بر رشد،‌حمايت مي‌كنند.»‌

از ديگر مباحث اين اثر مي‌توان به اقتصاد سياسي رشد، حفظ نيروي كار آموزش ديده، ‌سياست‌هاي دولت براي تسهيل انتقال فناوري،‌ گشودن درهاي اقتصاد به‌ روي رقابت، سياست مالياتي، انعطاف ناپذيري و ركود ژاپن، مسيرهاي مختلف توسعه اقتصادي، ثبات اقتصاد كلان، دموكراسي و سرمايه‌داري با راهبري دولت اشاره كرد.

چاپ نخست كتاب «سرمايه‌داري خوب سرمايه‌داري بد؛ اقتصاد رشد و كارآفريني» از سوي مركز چاپ و نشر وزارت امور خارجه در شمارگان 1000 نسخه، 474 صفحه و بهاي 55000 يال راهي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها