شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۹
کتاب رسمی دولت انگلیس درباره فالکلند ادعای دولت آرژانتین را تقویت می کند

ساکنان جزایر فالکلند، منطقه‌ای در آمریکای جنوبی که مورد مناقشه انگلیس و آرژانتین است به چاپ یک کتاب رسمی در انگلیس که به عقیده آنان ادعای دولت آرژانتین بر این جزایر را تقویت مي‌کند، اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا) تلاش‌های دولت انگلیس برای حفاری و استخراج نفت در این جزایر اواخر بهمن ماه بار دیگر تنش بین دولت آرژانتین و انگلیس را افزایش داد به طوری که دولت آرژانتین نیز در واکنش به این اقدام اوایل اسفند ماه اعلام کرد تمام کشتی‏هایی که قصد دارند از طریق آب‌های این کشور به سمت جزایر مورد مناقشه فالکلند بروند باید از بوئنوس آیرس کسب اجازه کنند.

این تنش ظاهرا حساسیت‌ها را بار دیگر در مورد این جزایرکه در سال 1982 موجب جنگ دو کشور شد افزایش داده است. دولت انگلیس برای تقویت ادعای خود بر این جزایر کتابي رسمی با عنوان «تاریخ رسمی مبارزه فالکلند» منتشر کرده که البته به عقیده اهالی این جزیره ادعای آرژانتین بر این جزایر را تقویت می‌کند.

بر اساس گزارش روزنامه تلگراف چاپ انگلیس، پارلمان فالکلند طی نامه‌ای به کابینه این کشور به خاطر محتوای این کتاب اعتراض کرده است. منتقدین این کتاب که توسط « سر لورنز فردمن» استاد انگلیسی نوشته شده می گویند که در قسمت های مختلف متن کتاب مطالبی اشتباه و نادرست وجود دارد که ادعای دولت بوینس آیرس بر این جزایر را نسبت به قبل بیشتر تقویت می کند.فردمن نویسنده کتاب در واکنش به این اعتراض‌ها گفته که این اشتباه‌ها را قبول می کند و از پذیرش انها خوشحال است.

« گراهام پاسکو» و « پیتر پپر» از منتقدان کتاب می‌گویند بیشتر اشتباه‌هاي کتاب در فصل اول و در بیان تاریخچه قرون هجدهم و نوزدهم بیان شده است. به طور مثال این کتاب توافق‌نامه‌های بین اسپانیا و بریتانیا را به صورت نامناسبی ارایه کرده و ادعاهای دولت آرژانتین درباره ایجاد یک دادگاه کولونی در فالکلند را تقویت می کند.

منتقدان این کتاب که با حمایت دولت انگلیس منتشر شده، نقاط اشتباه کتاب را درخبرنامه اتحادیه سرزمین های فالکلند که یک گروه انگلیسی برای حمایت از ادعاهای برتانیا بر این سرزمین است منتشر کرده اند.

انگلیسی‌ها بعد از از حمله و اشغال جزایر فالکلند توسط آرژانتین بیش از سه هزار نفر از قوای نظامی خود را در این جزایر مستقر ساخته اند. گفته می‌شود این جزایر ذخایر نفتی سرشاری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها