سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۵
عدالت، عمل به نفع ضعيف‌ترين اقشار جامعه

نويسنده حوزه فلسفه سياسي از نگارش كتابي با عنوان «عدالت» خبر داد و گفت: اين اثر انديشه‌هاي «جان رالز» را به عنوان نظريه‌پرداز عدالت‌محور قرار مي‌دهد. به اعتقاد رالز، براي ايجاد تغيير اساسي در جامعه بايد به نفع ضعيف‌ترين اقشار جامعه عمل كرد.\

مسعود پدرام در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين اثر به بيان نظريه عدالت رالز پرداخته و نقدهايي كه به آن وارد مي‌شود را مطرح كرده است. همچنين تغييراتي را كه رالز در انديشه‌هايش صورت داد، بررسي مي‌كند.

وي رالز را از نخستين نظريه‌پردازاني برشمرد كه مبحث عدالت را در فلسفه سياسي مطرح كرد و گفت: اين انديشمند در سال 1971 كتابي با عنوان «نظريه‌اي براي عدالت» و پيش از آن نيز مقاله‌اي با عنوان «عدالت به مثابه انصاف» تأليف كرد.

نويسنده كتاب «سپهر عمومي» ادامه داد: رالز در اين آثار نظريه عدالت را تشريح مي‌كند و راه‌هاي ساختن جامعه‌اي عادلانه را نشان مي‌دهد. وي با تكيه بر فلسفه كانتي و اخلاقياتي كه وي مطرح كرد، اصول و مبناي گسترش و نهادينه كردن عدالت در جامعه را شرح مي‌دهد.

پدرام افزود: رالز كه در نظرياتش از قراردادگرايي «هابز» نيز سود جسته است، با استفاده از آن مباني عدالت را به عنوان قراردادهايي معرفي مي‌كند كه از پيش به عنوان قراردادهاي اجتماعي در جامعه وجود داشته‌اند. مقصود اصلي رالز به عنوان يك سوسيال ليبرال اين است كه براي ايجاد تغيير اساسي در جامعه بايد به نفع ضعيف‌ترين اقشار جامعه عمل كرد.

وي در پايان گفت: نگارش اين اثر به پايان نزديك شده و توسط انتشارات يادآوران منتشر مي‌شود. 

گفتني است «جان رالز» در نظریه عدالت مي‌نويسد: «عدالت نخستين فضیلت برای نهاد اجتماعی است، همچنان که حقیقت برای نظام تفکر». عدالت از نظر رالز مقدم بر خوشبختی است. خوشی و کامیابی آنگاه به‌ عنوان یک ارزش مثبت تلقی می‌شود که عادلانه بودن آن محرز شده باشد. عدالت چارچوبی است که افراد مختلف در آن فرصت پی‌گرفتن آمال و ارزش‌های مورد نظر خود را پیدا می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط