چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۱
جاي خالي فيلسوفان مسلمان در «نام‌آوران فلسفه»

كتاب «نام‌آوران فلسفه» زندگينامه فيلسوفان نام‌آشنا و تأثيرگذار در تاريخ تفكر بشري را با زباني روايت‌گر و خواندني گردآورده است. اين اثر كه جاي خالي شرح حال فيلسوفان ملل مسلمان و شرق به‌خوبي در آن پيداست، مناسب حال خواننده‌اي است كه كمتر با فلسفه آشنايي دارد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر نگاشته عليرضا داوري است و زندگي‌نامه فيلسوفاني را دربر مي‌گيرد كه هر يك در حوزه‌ انديشه و تفكر بشري تأثيرهاي شگرف و بنيادين گذاشته‌اند. 

بر اساس مطالب كتاب، تاريخ فلسفه بيانگر جست‌وجوي حقيقت از سوي انسان از طريق استدلال و برهان است. به همين دليل عده‌اي فلسفه را دانشي پيچيده و دشوار و مطالعه و فراگيري آن را ويژه افرادي خاص دانسته‌اند.

داوري با استفاده از منابع معتبر كوشيده است تا با زباني ساده و روشن مفاهيم پيچيده و دشوار و مباحث گوناگون فلسفه را همراه با زندگي‌نامه فيلسوفان براي خواننده مشتاقي كه كمتر با عرصه فلسفه آشنايي دارد بازگو كند. انتخاب چنين شيوه‌اي براي معرفي فيلسوفان به‌نوعي يادآور شيوه‌اي است كه مولوي براي فراگيري آموزه‌هايش در كتاب گران‌قدر مثنوي معنوي به‌كار گرفته است.

در هر يك از شرح‌حال نام‌آوران فلسفه، تصويري روشن از زندگي يك فيلسوف و رشد، تكوين و تعالي انديشه‌هايش نمايانده شده است. شايد يكي از آموزه‌هاي فيلسوفان كه در زندگي سري پرشور و روحي كنجكاو داشته‌اند، اين باشد كه در زندگي دمي از پوييدن متوقف نشويم و اجازه ندهيم موانع و مشكلات روزمره روان ماررا چركين كند و طراوت و شادابي را كه از تفكر و خرد و انديشه درست نشأت مي‌گيرد، از ما بازستاند.

نويسنده كتاب كه زباني روايت‌گر و داستان‌گونه را براي بيان مطالب انتخاب كرده است، رويكردي انتقادي به زندگي فيلسوفان دارد و در بيان شرح حال آنان دچار تمجيد بي‌جا نمي‌شود، اما در برخي موارد اين رويكرد به بيراهه مي‌رود و خدمات علمي و فكري عده‌اي از انديشمندان تا اندازه‌اي تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد.

خالي بودن جاي فيلسوفان مسلمان نيز يكي ديگر از كاستي‌هاي اين اثر است. از ميان بيست و هفت فيلسوف بررسي شده در اين اثر، تنها نام «ابن‌ميمون» به عنوان فيلسوفي از ملل مسلمان به چشم مي‌خورد.
 
به هر حال خواندن اين اثر در آشنايي افراد با دنياي فلسفه مفيد خواهد بود.

كتاب «نام‌آوران فلسفه» در شمارگان 5000 نسخه، 383 صفحه و بهاي 56000 ريال از سوي انتشارات دستان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط