سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۹
الاهيات انتقادي؛ تحقق شعار دين براي انسان

كتاب «الاهيات انتقادي: رويكردي بديل اما ناشناخته» نوشته حسن محدثي، در پي معرفي الهيات انتقادي منتسب به «هگل» است، الهياتي كه آموزه‌هاي دين را در مقام عمل بررسي مي‌كند و معتقد به ارايه شيوه‌اي براي زندگي از سوي دين است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، الهيات انتقادي نظريه‌اي فراهم مي‌سازد تا مومنان در يك همبستگي‌ مختارانه و عاري از اجبار با هدف رهايي هرچه بيشتر انسان‌ها و براي نفي شرايط اجتماعي ـ سياسي بيگانه‌كننده در يك موقعيت تاريخي مشخص و معين،‌ وارد عمل سياسي شوند و به استقرار نظمي انساني‌تر و عادلانه‌تر بينديشند.

از آنجا كه در اين رويكرد الهياتي، عمل رهايي‌بخش معيار همساني و اعتبار ايمان است، مومنان و غير مومنان مي‌توانند در همبستگي انتقادي با يكديگر وارد مشاركتي اجتماعي سياسي شوند. اين‌گونه است كه شعار «دين براي انسان» مي‌تواند به معناي حقيقي و عام كلمه تحقق يابد.

تاكنون برخي گرايش‌ها و رويكردهاي الهيات مسيحي در ايران به نحوي جسته و گريخته و غيرنظام‌مند معرفي شده‌اند. آثاري كه از متألهان مسيحي ترجمه شده يا درباره يا درباره آراي آنان نوشته شده است، به‌خوبي اين امر را نمايان مي‌سازد. ديدگاه‌هاي الهياتي متفكران مسلمان ايراني در طول دو دهه اخير نيز بيشتر متأثر يا گاه متكي به ديدگاه‌هاي فلسفي و الهياتي خاص بوده است.

بر اساس مطالب كتاب، مبنا و نقطه عزيمت آثار الهياتي در ايران همواره نقد معرفتي انديشه‌ها و ايدئولوژي‌هاي ديني بوده است. نقد معرفتي حتي اگر آماج و مقصود نهايي چنين نقدي به پرسش كشيدن سياست‌هاي اجتماعي حكومت ديني بوده است، روش و ابزار مسلطي به حساب مي‌آيد. در چينن نقدي سعي بر اين است كه ريشه‌هاي پيامدهاي منفي نوع خاصي از عملكرد در مباني فكري كساني جست‌وجو شود كه اين پيامدهاي منفي محصول عملكرد آنان است.

در اين كتاب، مفهوم الهيات به معناي عام به كار برده شده و به عنوان يك حوزه تخصصي نظري بررسي شده است. در حقيقت منظور همان چيزي است كه برخي از آن به عنوان يك علم سخن مي‌گويند. 

نويسنده، نتيجه پژوهش‌هايش را در سه سرفصل «الهيات سياسي»، «الهيات رهايي‌بخش» و «از الهيات انتقادي تا نظريه انتقادي بينش ديني» گردآورده است كه هر يك از آنها به طور مبسوطي به بررسي جنبه‌هاي گوناگون الهيات انتقادي مي‌پردازند.

چاپ نخست كتاب «الاهيات انتقادي: رويكردي بديل اما ناشناخته» در شمارگان 4000 نسخه، 255 صفحه و بهاي 550000 ريال به همت موسسه مطالعات بنيادين، به‌تازگي از سوي انتشارات يادآوران منتشر راهي كتابفروشي‌ها شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط