چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۷
کنگره «فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان امروز»

موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کنگره بین‌المللی «فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان امروز» را به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار می‌کند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، همه ساله در آستانه روز جهاني فلسفه، در روزهاي 21 و 22 آبان ماه کنگره بین‌المللی «فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان امروز» برگزار مي‌شود و موضوع آن هر دوره‌ به يک کشور و يک موضوع ويژه اختصاص دارد.

كنگره سال 88 نيز با محوريت موضوعاتي نظير «ارتباط میان نظر و عمل در فلسفه اسلامی»، «فلسفه اسلامی و اخلاق»، «فلسفه اسلامی و علم دین»، «فلسفه اسلامی و سیاست» و «فلسفه اسلامی و تاریخ علوم و تکنولوژی» برگزار خواهد شد.

مباحثي چون «فلسفه اسلامی و زندگی روزمره»، «فلسفه اسلامی ، هنر و ادبیات»، «فلسفه اسلامی، فرهنگ و خانواده»، «فلسفه اسلامی و محیط زیست» و «فلسفه اسلامی و آینده» از ديگر محورهاي اين كنگره فلسفي‌اند.

پیش همایش کنگره بین‌المللی روز جهانی فلسفه در سال 2010 طي تاریخ‌هاي 20 و 21 آبان سال 1388 در موسسه حکمت و فلسفه كشورمان به نشانی تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان شماره شش برگزار خواهد شد.

فلسفه و مسايل جهاني، آموزش فلسفه، ترويج تفكر فلسفي و پژوهش در فلسفه از موضوع‌هاي دستور كار يونسكو است كه با هدف ترويج و پيشبرد مباحث فلسفي درون جامعه مدني و در ميان مردم و تقويت مشاركت فلسفه در حل مسايل كليدي جهان، پيگيري مي‌شود.
سازماندهي گفت‌وگوهاي فلسفي در سطوح ميان ‌منطقه‌اي و در چارچوب برنامه‌هايي كه با گفت‌و‌گوي تمدن‌ها و فرهنگ‌ها پيوند دارند و برگزاري روز جهاني فلسفه در شانزدهم نوامبر هر سال، از فعاليت‌هاي جديد يونسكو است.

از نمونه‌ فعاليت‌هاي كميسيون ملي يونسكو در زمينه فلسفه و علوم انساني مي‌توان به بزرگداشت روز جهاني فلسفه با مشاركت انجمن فرهنگي دانشجويان دانشكده ادبيات و موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه(تهران 1383) و انجمن مطالعات خانواده، فرهنگسراي دانشجو، بنياد حكمت ملاصدرا، موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، دانشگاه‌هاي تهران و علامه طباطبايي(تهران 1384و 1385) و همكاري در برگزاري دو نشست بزرگداشت روز جهاني فلسفه با عناوين حق و قدرت(تهران 1387) و مراسم پاسداشت مقام استاد دكتر رضا داوري اردكاني(تهران 1387) اشاره كرد.

علاقه‌مندان برای كسب اطلاعات بیشتر درباره کنگره بین‌المللی «فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان امروز» مي‌توانند با شماره‌های 66409508 - 66405445 - 66419605 تماس بگيرند یا به نشاني اینترنتی www.irip.org مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط