دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۰
«حق سرقفلي» در گام ششم

بررسي مفاهيم و شرايط حقوقي حق كسب، پيشه و تجارت در كتابي با عنوان «حق سرقفلي» نوشته زهرا بهرامي به زودي از سوي انتشارات نگاه بينه تجديد چاپ مي‌شود./

بهرام بهرامي، مدير مسوول انتشارات نگاه بينه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ ضمن بيان اين خبر اظهار داشت: با استناد به مضامين اين اثر، حق سرقفلي حقي است كه بازرگان و كاسب براي مواردي نظير تقدم در اجاره نسبت به محل پيدا مي‌كند.

وي در ادامه، با اشاره به معناي حق سرقفلي در فرهنگ دهخدا گفت: «سرقفلي چيزي است كه از كرايه‌دار سراي يا دكان بگيرند و آن مزد گشودن قفل است كه داخل كرايه نيست ... حق آب و گل يا حقي كه مستأجر را پيدا آيد در دكان، حمام يا كاروان‌سرايي و امثال آن و او آن حق را به مستأجر بعد خود تواند فروخت.»

وي افزود: اين اثر پيش از بررسي حقوقي حق سرقفلي به بيان كلياتي درباره اين مفهوم نظير معاني، سابقه تاريخي، نحوه پيدايش، سير قانوني آن، حق كسب و پيشه تجارت و تفاوت اين دو مي‌پردازد.

مدير مسوول انتشارات نگاه بينه با اشاره به آوردن نظر برخي فقها و صاحب‌نظران نظير امام خميني(ره)، آيت‌الله سيستاني و آيت‌الله حلي درباره حق سرقفلي در اين كتاب اظهار داشت: ماهيت حقوقي، قوانين و دعاوي مرتبط با اين مفهوم و همچنين آراي وحدت رويه و نظريه‌هاي مشورتي آن از ديگر موضوعاتي‌اند كه در اين كتاب بررسي مي‌شوند.

چاپ ششم كتاب «حق سرقفلي» از سوي انتشارات نگاه بينه در شمارگان 2000 نسخه، 144 صفحه و بهاي 2800 تومان به زودي روانه بازار كتاب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط