پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه در نقاط مختلف کشور کمک کند

سیدغلامرضا حسینی اظهار کرد: استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بسیار خوب و دور از انتظار بود و این نشان می‌دهد اگر کتاب در دسترس مردم قرار گیرد، مخاطب خود را دارد. برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه در نقاط مختلف کشور و رونق چرخه نشر کمک کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدغلامرضا حسینی، مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، بیان کرد: ابتکار و تدبیر خانه کتاب و ادبیات ایران برای برعهده گرفتن مسئولیت سنگین نخستین تجربه نمایشگاه مجازی کتاب در ایران، کاری بزرگ و قابل تقدیر است.
 
وی افزود: استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بسیار خوب و دور از انتظار بود و این نشان می‌دهد اگر کتاب در دسترس مردم قرار گیرد، مخاطب خود را دارد. برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه در نقاط مختلف کشور و رونق چرخه نشر کمک کند.
 
این ناشر تصریح کرد: شاید برای عده‌ای از اهالی نشر که هنوز با سیستم سنتی کار می‌کنند، این رویداد مجازی چندان خوشایند و مطلوب نباشد، ولی به اعتقاد من این نمایشگاه مجازی، نقطه عطفی در حوزه کتاب در کشور است که توانست عدالت را در حوزه فرهنگ به‌ویژه کتاب، واقعی‌تر کند.
 
او در ادامه تاکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم کارکرد و مزیت‌های خاص خود را دارد، ولی محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا موجب شد این اتفاق مبارک رقم بخورد. به دلیل فراگیری اینترنت در بیشتر نقاط ایران، مردم حتی در دورترین شهرها و روستاها توانستند با حضور در نمایشگاه مجازی، کتاب‌های موردنظر خود را با تخفیف ویژه خریداری کرده و با همکاری اداره پست به‌صورت رایگان دریافت کنند. به هرحال کتابفروشی‌های شهرستان‌ها، ظرفیت ارائه همه کتاب‌ها و تازه‌‌های نشر را ندارند و از این جهت نمایشگاه مجازی همچون یک ویترین بزرگ کتاب عمل کرد.
 
وی همچنین عنوان کرد: جلوگیری از تحمیل برخی عناوین به مخاطب و عدم عرضه کتاب‌های بدون مجوز، کپی یا قاچاق، از دیگر محاسن این نمایشگاه محسوب می‌شود. درواقع کتاب‌ها قبل از دریافت مجوز عرضه در نمایشگاه، پایش شده‌اند.

حسینی در پایان گفت: استقبال خوب مخاطبان از نخستین دوره نمایشگاه مجازی، بسیاری از ناشران و حتی مسئولان برگزاری را غافلگیر کرد و لذا در برخی موارد آمادگی کامل برای مواجهه با این شرایط وجود نداشت. اما انتشارات پژوهشگاه به این دلیل که اردیبهشت‌ماه سال جاری، یک نمایشگاه مجازیِ ناشرمحور برگزار کرده و مشکلات سایت و پست را تجربه کرده بود، در این نمایشگاه غافلگیر نشد و با آمادگی کامل حضور پیدا کرد.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز و تا دهم  بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها