دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
چه خبر از «پنجره صدور مجوز چاپ و نشر کتاب»؟

تبادل و اشتراک داده‌ها، استانداردسازی تولید خدمات مشترک و تسهیل خدمات برای ذی‌نفعان هدف اصلی بازگشایی پنجره صدور مجوز چاپ و نشر کتاب بود حالا پس از هشت ماه باید پرسید این سامانه چه کرده است؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) فارس نوشت: هفتم دی ماه سال گذشته بود که «آیین افتتاح سامانه پنجره واحد نشر» با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور وزیر ارشاد برگزار شد.

براساس این گزارش، این پنجره قرار بود طی این مدت تسهیلاتی برای اخذ مجوز ارائه کند و مسیر را تسریع کند. هدف اصلی آن: تبادل و اشتراک داده‌ها، استانداردسازی تولید خدمات مشترک و تسهیل خدمات برای ذی‌نفعان مشترک بود. از این رو در مراسم رونمایی از آن سیدعباس صالحی وزیر ارشاد گفته بود دو استان هنوز به این حلقه متصل نشده‌اند که در طول اجرا ملحق خواهند شد.

او گفته بود: امروز در پرتو هم‌افزایی نهادی، اقدامی صورت گرفت و شابک، فیپا و مجوز کتاب همزمان و همپا پیش می‌روند. این از اقداماتی است که پیش از انعقاد تفاهم‌نامه آغاز شده است؛ به طوری که تاکنون در این سامانه ۴ هزار درخواست از ۴۰۰ ناشر ثبت شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیل در خدمت، تسریع در خدمت، صحت، دقت و اعتماد بیشتر به داده‌ها را از فواید این راه اندازی این سامانه عنوان کرد و توضیح داده بود: این مهم با هماهنگی سه ضلع اصلی اعم از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب رخ داده و گامی برای تسهیل خدمات به ناشران است.

* بازشدن پنجره صدور مجوز چاپ و نشر کتاب به روی همه استان‌ها
حالا پس از گذشت نزدیک به هشت ماه از راه‌اندازی این سامانه با محمدجواد مرادی‌نیا، مدیر اداره کتاب گفت‌وگویی در این باره انجام شد. وی درباره پیوستن استان‌ها به این حلقه اظهار داشت: در حال حاضر تمام استان‌های کشور به سامانه اتصال دارند، اما بر اساس مصوبه هیات نظارت ، ۱۰ استان پرکار که تعداد ناشران قابل توجهی دارند، اختیار بررسی و صدور مجوز کتاب دارند: استان‌های آذربایجان شرقی،گیلان، خراسان رضوی،کرمان، قم، خوزستان، یزد، فارس، اصفهان و همدان.

* ثبت روزانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ درخواست مجوز کتاب در سامانه

وی در پاسخ به این سوال که روزانه چند درخواست در سامانه ثبت می‌شود، گفت: روزانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ درخواست مجوز کتاب در سامانه ثبت می‌شود.
مرادی‌نیا درباره اینکه چه خدماتی در راستای تفاهم‌نامه ارشاد با کتابخانه ملی ارائه می‌شود، عنوان کرد: سامانه از اواخر سال ۹۷ فعال شده و دائما در حال ارتقا است. از جمله آن که ناشران اکنون برای ثبت درخواست مجوز کتاب به جای ورود به سه سامانه وزارت ارشاد، خانه کتاب و کتابخانه ملی، فقط وارد سامانه صدور مجوز کتاب وزارت ارشاد شده و درخواست خود را ثبت می‌کنند. در این سامانه صدور فیپا و شابک نیز همزمان با صدور مجوز کتاب انجام می‌شود که در وقت ناشران صرفه جویی قابل توجهی صورت می‌گیرد. 
مدیر اداره کتاب خاطرنشان کرد: تشکیل پرونده در سامانه برای متقاضیان پروانه نشر و انجام بیشتر امور ناشران از سامانه نیز از برنامه‌های در دست اجراست که با هدف حذف رفت و آمدهای غیرضروری و حذف کاغذ و صرفه جویی در وقت صورت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها