سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
بیان ملموس احساسی در شعر کوتاه مفاهیمی قوی می‌سازد

مریم موفقی‌باستانی شاعر مجموعه شعر «زخم‌های کهنه یک عروسک» گفت: شعر سپید این قابلیت را دارد که در حجم اندک واژه‌ها مفاهیم بزرگ، پیچیده و قدرتمندی را اریه دهد. در شعر کوتاه بیان تصاویر ملموس و شفاف و مفاهیم والای احساسی اهمیت زیادی خواهد داشت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه شعر «زخم‌های کهنه یک عروسک» به تازگی از سوی انتشارات فصل پنجم به چاپ رسیده است. باستانی‌موفق به این بهانه گفت: به گمانم محتوای یک شعر است که ارزش آن را بیان می‌کند و دیگر عناصر در اختیار مفهوم است.

وی توضیح داد: چند شعر نیمه بلند هم نوشته‌ام اما در مجموع فکر می‌کنم در بیان احساسات و مفاهیم در شعر کوتاه موفق‌ترم. همواره سعی کرده‌ام محور عمودی را در شعرهای بلندم هم رعایت کنم. تمام تلاشم این بوده که در اشعار بلندم گسیختگی معنا و ساختار وجود نداشته باشد و سیر منطقی معانی و تصاویر ذهنی رعایت شود. 

‌موفقی‌باستانی اضافه کرد: به نظرم در شعر کوتاه مفهوم و محتوا اهمیت بسیاری دارد. صرف نظر از داشتن یا نداشتن آرایه‌های ادبی و زیبایی کلام که البته به طور نسبی باید در تمام نوشته‌های ادبی رعایت شود، در شعر کوتاه بیان تصاویر ملموس و شفاف و مفاهیم والای احساسی اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: در چاپ کتاب نخستم نباید همکاری و کمک آقای بیگی‌حبیب‌آبادی، شاعر خوب کشورمان را فراموش کنم. ایشان در هر مرحله از کتابم به من کمک کردند. کار دومم نیز در دست چاپ است که مجموعه‌ای از اشعار سپیدم را دربرمی‌گیرد.

این شاعر گفت: نوشتن را با داستان کوتاه شروع کردم که البته هنوز کاری در این زمینه از من چاپ نشده. داستانک‌های زیادی دارم که باید آن‌ها را جمع‌آوری کنم و برای چاپ به دست ناشر بسپارم. همیشه سعی کرده‌ام در نوشته‌هایم تصویرسازی کنم و این امر برایم اهمیت دارد که خواننده ارتباط ذهنی خوبی با نوشته‌هایم برقرار کند. همواره تلاش کرده‌ام که به طور عمقی و ریشه‌ای به مسایل پیرامونم بیندیشم و آن‌ها را در شعر بازآفرینی کنم. ضمن این‌که معتقدم همه آدم‌ها مخاطب همه نوشته‌ها نیستند و قرار نیست نویسنده همه سلیقه‌ها را پوشش دهد. 

موفقی‌باستانی متولد آبادان و کارشناس پرستاری از دانشگاه شهید بهشتی تهران است. مجموعه شعر «زخم‌های کهنه یک عروسک» نخستین مجموعه شعر اوست که امسال(1392) با شمارگان هزار و 100 نسخه و به قیمت چهار هزار تومان از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها