دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
بررسی گفتمان امام سجاد (ع) ازمنظر صحیفه سجادیه

گروه سیره معصومین (ع) پژوهشکده تاریخ اسلام همزمان با اعیاد شعبانیه طی نشستی با حضور دکتر عبدالله ناصری طاهری به بررسی «گفتمان سیاسی‌-‌ اجتماعی امام سجاد (ع)» از منظر صحیفه سجادیه خواهد پرداخت._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده تاریخ اسلام، این نشست از سلسله نشست‌های بازخوانی سیره چهارده معصوم (ع) با حضور دکتر عبدالله ناصری طاهری، استاد تاریخ اسلام، سه‌شنبه (28 خرداد‌ماه) از ساعت 17 تا 19 در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد. 

دعاهای امام سجاد دارای دو جنبه کاملا مرتبط و متکامل است. یکی جنبه عبادی و دیگری جنبه سیاسی-اجتماعی که با جریان حرکت اصلاحی امام در آن شرایط سخت، هم‌سویی دارد.

دوران امامت حضرت سجاد (ع) یکی از دشوارترین مقاطع تاریخی اسلام بود و با شهادت امام حسین (ع) ساختار حکومت و تفکرات اسلامی دچار دگرگونی شگرفی شد. کجروی‌ها و انحرافاتی که پس از پیامبر اسلام (ص) به جان امت اسلام افتاده بود، خود را در به شهادت رساندن امیرالمومنین (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و واقعه غمبار کربلا نشان داد.

از شهادت حضرت علی (ع) در سال 40 هجری تا واقعه کربلا در سال 61، ضربات هولناکی به پیکره اسلام وارد شد، تا آن‌جا که بیم آن می‌رفت به اندک زمانی از اسلام و دین پیامبر خاتم (ص) چیزی نماند؛ بنابراین، امام سجاد (ع) با رویکرد جدیدی به حفظ دین جد خود پرداختند و با الگوی نوینی، اسلام را از بلای فراموشی و تحریف رهایی بخشیدند.

امام سجاد (ع) در فضای خفقان‌آور مدینه پس از کربلا، از شیوه «دعا» برای القای مفاهیم اسلام به مردم و سخن گفتن از شرایط سیاسی-اجتماعی زمان استفاده ‌کردند. «معنویت» راهکار اصلی امام(ع) در حفظ اسلام و نسخه‌ای بود که با توجه به شرایط وهم‌آلود آن زمان، مسلمانان را نجات داد. معنویت که هدف متعالی اسلام شمرده می‌شد، اکنون به ابزاری برای حفظ آن اختلاف مبدل شده بود.

نشست بررسی «گفتمان سیاسی‌‌-‌اجتماعی امام سجاد (ع)» از ساعت 17 تا 19 عصر سه‌شنبه (28 خرداد‌ماه) در پژوهشکده تاریخ اسلام واقع در خیابان توانیر، خیابان برادران، کوچه شهروز، پلاک 9 برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط